Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

daglicht lamp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: daglicht lamp

    Oorspronkelijk geplaatst door nightowl Bekijk bericht
    Alain, bedankt voor de reactie. Ik heb die lampen van BioHome bekeken en die kosten +30 euro/stuk. Dat is geen onmogelijke prijs, maar toch heel duur tov andere lampen. Vandaar dat ik nog even verder rondkijk.

    Bedoeling is idd om die te gebruiken in een kleine thuisstudio voor kleine voorwerpen. Je hebt volkomen gelijk met de warmteafgifte, ik wil er graag een diffuser/softboxje rond maken.

    Je hebt het over "daglichtspaarlampen" - zijn die allemaal geschikt ? Zijn alle spaarlampen ook daglichtspaarlampen? Zijn er specifieke die beter geschikt zouden zijn? Merk? Type?

    Ik heb zopas zowel Gamma als Hubo bezocht, maar daar vind ik nergens een lamp die het opschrift "daglichtspaarlamp" draagt en die mensen vallen ook wat uit de lucht (ook druk natuurlijk, op za nm).

    Ik hoop dat er iemand hier al een dergelijke studio in elkaar geknutseld heeft en dat die persoon me kan verder helpen met welke lampen hij/zij zelf werkt.
    Wel er zijn twee afzonderlijke eigenschappen :

    De kleurtemperatuur geeft aan welk type licht een lamp uitstraalt en wordt aangegeven in graad Kelvin. Hoe hoger de temperatuur hoe blauwer. Algemeen spreekt men van daglichtlampen van een 5000°K t.e.m. 6500°K. Een gewone gloeilamp is meestal van 2400°K tot max. een 2800°K, een halogeen lamp situeert zich tussen 3000°K en 3600°K. TL en spaarlampen kan men maken met redelijk wat kleurtemperaturen. Met een wit- of grijskaart (of in nood zelfs een stukje wit papier) kan de kleurtemperatuur redelijk eenvoudig bijgewerkt worden. Halogeen is dan uiteraard beter dan een gloeilamp. Er zijn ook lampen met een specifieke coating om de lichtkleur te verhogen.

    Een tweede eigenschap is de kleurkwaliteit. Voor gloeilampen en halogeen geen probleem, maar voor TL en spaarlampen wel. De meeste TL en spaarlampen geven een slechte kleurkwaliteit en dat maakt de zoektocht moeilijker. De testen bij Marc geven aan hoe hoog de kleurkwaliteit is. Een slechte kleurkwaliteit is niet te corrigeren.


    Vergeet ook niet dat je veel licht gaat nodig hebben. Ik test nu al een tijd aan 1/4 tot 1/10 seconde aan 200 ISO en F11-16. Vanop statief met self timer en MLU (mirror lock up) gaat dit net. Mits enige aanpassingen hoop ik aan 1/20 te geraken.

    Alain

    Comment


    • #17
      Re: daglicht lamp

      Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
      Ik test nu al een tijd aan 1/4 tot 1/10 seconde aan 200 ISO en F11-16. Vanop statief met self timer en MLU (mirror lock up) gaat dit net. Mits enige aanpassingen hoop ik aan 1/20 te geraken.

      Alain
      Hoi Alain
      Doe je deze tests met spaarlampen? Zoja, gebruik je de lampen in een gewone fitting of gebruik je speciale armaturen?

      Grt

      Comment


      • #18
        Re: daglicht lamp

        Oorspronkelijk geplaatst door tvtommy Bekijk bericht
        Hoi Alain
        Doe je deze tests met spaarlampen? Zoja, gebruik je de lampen in een gewone fitting of gebruik je speciale armaturen?

        Grt
        Voor mijn testjes gebruik ik nu de 23watt true light van Biohome en deze heeft een gewone E27 fitting. Als armatuur gebruik ik nu een goedkope bureaulamp van Ikea, maar deze ga ik waarschijnlijk nog wel wat optimaliseren of vervangen.

        Ik heb ook nog enkele 120cm 36 Watt Osram biolux met armaturen, maar dat werkt uiteraard niet handig Eventueel wel om een plexi van onder te belichten.

        Alain

        Comment


        • #19
          Re: daglicht lamp

          Voor dat optimaliseren is het misschien handig je licht eens op te steken bij het merk BALKAR. Ze maken professioneel materiaal op basis van TL lampen, dag- en kunstlicht toepassingen voor in de studio. In onze tv-studio maken we gebruik van de grote bakken voor een overall-invulling.
          Op hun site staat ook het type lamp dat ze gebruiken (osram dulux daylight).

          grt

          Comment


          • #20
            Re: daglicht lamp

            Oorspronkelijk geplaatst door tvtommy Bekijk bericht
            Voor dat optimaliseren is het misschien handig je licht eens op te steken bij het merk BALKAR. Ze maken professioneel materiaal op basis van TL lampen, dag- en kunstlicht toepassingen voor in de studio. In onze tv-studio maken we gebruik van de grote bakken voor een overall-invulling.
            Op hun site staat ook het type lamp dat ze gebruiken (osram dulux daylight).

            grt
            Er zijn nog wel meer merken en die zijn waarschijnlijk nog betaalbaarder. Nu als ik er enkele honderden euro's aan moet spenderen, zal het eerder een studioflitsset worden.

            Momenteel gebruik ik spullen die ik toch al heb voor andere redenen en wat kleinigheden. Waarschijnlijk ga ik wel een verlichtbare ondergrond maken met direct ook een goede achterkant.

            Alain

            Comment


            • #21
              Re: daglicht lamp

              Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
              Wel er zijn twee afzonderlijke eigenschappen :

              De kleurtemperatuur geeft aan welk type licht een lamp uitstraalt en wordt aangegeven in graad Kelvin. Hoe hoger de temperatuur hoe blauwer. Algemeen spreekt men van daglichtlampen van een 5000°K t.e.m. 6500°K. Een gewone gloeilamp is meestal van 2400°K tot max. een 2800°K, een halogeen lamp situeert zich tussen 3000°K en 3600°K. TL en spaarlampen kan men maken met redelijk wat kleurtemperaturen. Met een wit- of grijskaart (of in nood zelfs een stukje wit papier) kan de kleurtemperatuur redelijk eenvoudig bijgewerkt worden. Halogeen is dan uiteraard beter dan een gloeilamp. Er zijn ook lampen met een specifieke coating om de lichtkleur te verhogen.

              Een tweede eigenschap is de kleurkwaliteit. Voor gloeilampen en halogeen geen probleem, maar voor TL en spaarlampen wel. De meeste TL en spaarlampen geven een slechte kleurkwaliteit en dat maakt de zoektocht moeilijker. De testen bij Marc geven aan hoe hoog de kleurkwaliteit is. Een slechte kleurkwaliteit is niet te corrigeren.


              Vergeet ook niet dat je veel licht gaat nodig hebben. Ik test nu al een tijd aan 1/4 tot 1/10 seconde aan 200 ISO en F11-16. Vanop statief met self timer en MLU (mirror lock up) gaat dit net. Mits enige aanpassingen hoop ik aan 1/20 te geraken.

              Alain
              Het stuk over kleurtempareatuur is me duidelijk - vandaar ook dat ik op zoek was naar daglichtlampen. Dat stuk over kleurkwaliteit is nieuw voor me. De conclusie is dus eigenlijk : ofwel goedkope halogeen/gloei-lampen met zo goed mogelijke temperatuur, ofwel dure spaarlampen zoals die BioHome ?
              Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

              Comment

              Working...
              X