Beste Forumdeelnemers van Belgium digital,
Op ieder forum dus ook op dit lees ik regelmatig over garantie perikelen. Ik merk daarbij dat er weinig of in ieder geval onvoldoende kennis is van de rechten die je als koper hebt.
Onlangs heb ik in het forum "Camera's" uitgebried gereageerd op het topic "Het maken van fototoestel" en nog enkele andere klachten over een mankement aan een fototoestel.
Het blijkt dat er weinig lezers zijn die kennis hebben van de ook in België sedert 1 januari 2005 in de wet opgenomen Europesche regels voor consumenten bescherming.
Kort gezegd houdt dit in dat niet de fabrikant of importeur maar de verkoper (winkelier) er 2 jaar lang voor verantwoordelijk is dat uw apparaat, bij normaal gebruik, goed functioneert en voor de reparatie kosten of vervanging verantwoordelijk is.
Deze wettelijke regeling is van toepassing op alle consumentenartikelen die in de privé sfeer zijn gekocht.
Op Artikelen die u koopt op naam van uw bedrijf of met een pasje van uw baas bij een groothandel is deze wet niet van toepassing.
Kijk dus uit met wat u doet!!!!!!
Veel verkopers zullen als u dit onderwerp ter tafel brengt onkennen, geen medewerking geven en vaak heel boos worden.
Door schade wijs geworden heb ik mijn ervaringen in Nederland en Duitsland op papier gezet en naar de daarbij behorende op internet gevonden wet teksten, artikelen en publikaties verwezen (links).
Dit vindt u op:Eos digitaal.nl
De consumenten bescherming is in België geregeld als de zgn. nieuwe of wettelijke garantie. Dit is vast gelgd in de "Wet betreffendebascherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]". Deze wet is gepubliceert in het staatsblad van 21 september 2004 en in werking getreden op 1 januari 2005.
De wet is van toepassing op alle verkopen van consumptiegoederen die gekocht/verkocht zijn na 31 dece3mber 2004.
In onderstaande link van het Belgische ministerie van economische zaken wordt een heel duidelijke uiteenzetting van deze wet gegeven.
Onderstaand vindt u de links naar een aantal Belgische publikaties die op het net over dit onderwerp gevonden zijn:
- De nieuwe wet op de garanties
- Staatsblad van 21 september 2004 waarin opgenomen "Wet betreffende bescherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]".
- Kamer van koophandel Antwerpen
- European consumer centre Belgium
- Gids bij het oplossen van consumentenproblemen
- Kijk hier voor forumdiscussie op eos digitaal over situatie in België.
Alle opmerkingen en aanvullingen t.a.v. dit onderwerp zie ik dan ook met belangstelling tegemoet.
alvast bedankt voor uw medewerking.
Groeten,
Gerard
Opm. 8/12/06:
Mijn Topic bij eosdigital.nl heb ik op dit moment aangevuld met recent gevonden informatie over de situatie in België. Het is mij gebleken dat ik hier niet moet zoeken op consumentenrecht maar op "de nieuwe garantie"
Zodra ik het NL topic helemaal op orde heb zal ik een volledige copie op Belgiumdigital plaatsen.
De Belgische links zijn hier reeds toegevoegd.
Op ieder forum dus ook op dit lees ik regelmatig over garantie perikelen. Ik merk daarbij dat er weinig of in ieder geval onvoldoende kennis is van de rechten die je als koper hebt.
Onlangs heb ik in het forum "Camera's" uitgebried gereageerd op het topic "Het maken van fototoestel" en nog enkele andere klachten over een mankement aan een fototoestel.
Het blijkt dat er weinig lezers zijn die kennis hebben van de ook in België sedert 1 januari 2005 in de wet opgenomen Europesche regels voor consumenten bescherming.
Kort gezegd houdt dit in dat niet de fabrikant of importeur maar de verkoper (winkelier) er 2 jaar lang voor verantwoordelijk is dat uw apparaat, bij normaal gebruik, goed functioneert en voor de reparatie kosten of vervanging verantwoordelijk is.
Deze wettelijke regeling is van toepassing op alle consumentenartikelen die in de privé sfeer zijn gekocht.
Op Artikelen die u koopt op naam van uw bedrijf of met een pasje van uw baas bij een groothandel is deze wet niet van toepassing.
Kijk dus uit met wat u doet!!!!!!
Veel verkopers zullen als u dit onderwerp ter tafel brengt onkennen, geen medewerking geven en vaak heel boos worden.
Door schade wijs geworden heb ik mijn ervaringen in Nederland en Duitsland op papier gezet en naar de daarbij behorende op internet gevonden wet teksten, artikelen en publikaties verwezen (links).
Dit vindt u op:Eos digitaal.nl
De consumenten bescherming is in België geregeld als de zgn. nieuwe of wettelijke garantie. Dit is vast gelgd in de "Wet betreffendebascherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]". Deze wet is gepubliceert in het staatsblad van 21 september 2004 en in werking getreden op 1 januari 2005.
De wet is van toepassing op alle verkopen van consumptiegoederen die gekocht/verkocht zijn na 31 dece3mber 2004.
In onderstaande link van het Belgische ministerie van economische zaken wordt een heel duidelijke uiteenzetting van deze wet gegeven.
Onderstaand vindt u de links naar een aantal Belgische publikaties die op het net over dit onderwerp gevonden zijn:
- De nieuwe wet op de garanties
- Staatsblad van 21 september 2004 waarin opgenomen "Wet betreffende bescherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]".
- Kamer van koophandel Antwerpen
- European consumer centre Belgium
- Gids bij het oplossen van consumentenproblemen
- Kijk hier voor forumdiscussie op eos digitaal over situatie in België.
Alle opmerkingen en aanvullingen t.a.v. dit onderwerp zie ik dan ook met belangstelling tegemoet.
alvast bedankt voor uw medewerking.
Groeten,
Gerard
Opm. 8/12/06:
Mijn Topic bij eosdigital.nl heb ik op dit moment aangevuld met recent gevonden informatie over de situatie in België. Het is mij gebleken dat ik hier niet moet zoeken op consumentenrecht maar op "de nieuwe garantie"
Zodra ik het NL topic helemaal op orde heb zal ik een volledige copie op Belgiumdigital plaatsen.
De Belgische links zijn hier reeds toegevoegd.
Comment