Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestaat er auteursrecht op poses/setups ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bestaat er auteursrecht op poses/setups ?

    op zo,n manier blijft het moeilijk, neem nou made in Korea.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #17
      Re: Bestaat er auteursrecht op poses/setups ?

      Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht
      Hoi,

      ik ken ook niet alle wetteksten terzake maar eer je over plagiaat kan spreken moet er ook kunnen bewezen worden dat je doelbewust iets nagemaakt hebt. Het is dus mogelijk dat twee mensen hetzelfde idee hebben. Dus als je niet zegt dat je iets afgekeken hebt en je zorgt doelbewust voor een paar subtiele verschillen zal men je weinig kunnen maken denk ik.

      Een andere en mijn insziens eerlijker methode is gewoon aan de fotograaf in kwestie vragen of je mag proberen z'n foto na te maken om er uit te leren. Vermeld dan ook dat je het idee van hem hebt geleend en dat je zijn toestemming gevraagd hebt. Als de fotograaf in kwestie dan weigert dan respecteer je dat uiteraard.

      wouter.
      Daarin volg ik.
      Merk op dat het helemaal niet mijn bedoeling is om plagiaat te plegen.
      In tegendeel eigenlijk. Ik wil weten vanaf wanneer er een probleem zou zijn, want je kan ook geen oneindig aantal poses gaan bedenken.
      Uiteindelijk wordt er in elke creatief vak veel 'uitgeleend' en afgekeken.

      Mijn samenvatting van dit 'debat' is wat als volgt :
      Ga je specifieke elementen gaan gebruiken waardoor er een grote herkenbaarheidsfactor is, zit je op de route van plagiaat.
      Blijf je generiek en ontwikkel je een eigen uitwerking, dan zit je goed.
      Is er twijfel dan contacteer je de auteur in kwestie waarvan je veronderstelt dat het zijn idee is; Maar hij kan het natuurlijk al ergens anders gezien hebben.

      Comment


      • #18
        Re: Bestaat er auteursrecht op poses/setups ?

        Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
        Mijn samenvatting van dit 'debat' is wat als volgt :
        Ga je specifieke elementen gaan gebruiken waardoor er een grote herkenbaarheidsfactor is, zit je op de route van plagiaat.
        Blijf je generiek en ontwikkel je een eigen uitwerking, dan zit je goed.
        Is er twijfel dan contacteer je de auteur in kwestie waarvan je veronderstelt dat het zijn idee is; Maar hij kan het natuurlijk al ergens anders gezien hebben.
        Jou redenering houd steek.
        Je moet het zien als bij muziek:
        Er staat nergens geen auteursrechten op een opeenvolging van enkele noten.
        Maar als jou muziek een herkenbaar stuk van iemand anders bevat dan pleeg je plagiaat.
        Je kunt nooit auteursrechten schenden wanneer je de toestemming hebt van de originele auteur.

        (bij muziek vervalt meestal de auteursrechten na X aantal jaren. op dat moment kun je deze gebruiken voor een cover van te maken);
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment

        Working...
        X