Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontwikkelmateriaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ontwikkelmateriaal

Hier het recept voor Kodak D-25 ultrafijnkorrelontwikkelaar:

750cc water 40 à 50° C
    7,5 gr. metol
    100gr. natriumsulfiet sic.
    15 gr. natriumbisulfiet
    daarna water met ph 7,3 toevoegen tot 1000cc.

D25 veroorzaakt een gevoeligheidsverlies dat je moet compenseren door 50% over te belichten. Om de ontwikkeltijd te beperken wordt ontwikkeld op 24°C gedurende 24 minuten voor hooggevoelige films (Tri-X) of 14 minuten voor laaggevoelige films.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rocca Bekijk bericht
      Goh ... hier komen echt leuke reacties op...
      Waar is de tijd toch heen eigenlijk hè, als je dit allemaal leest. Tegenwoordig is het maar knopje drukken, kijken of 't goed is en eventueel aanpassen

Vind het wel leuk dat we met avondschool nog ontwikkelen. Zit nu reeds een hele week verdomd ongeduldig te wachten naar het resultaat van mijn opdracht... Het heeft wel iets zo... die spanning... zolang de resultaten dan maar zullen meevallen, is het geen probleem.

In elk geval allen bedankt voor de hulp. Zal zeker morgen een aantal winkels contacteren met de gekregen informatie.
      Ik heb juist hetzelfde gevoel...alvorens ik aanving met de avondles stond ik er nogal weigerachtig tegenover om ook nog analoog te gaan werken. Ondertussen is mijn mening serieus veranderd en vind ik minstens evenveel plezier in analoog als in digitaal.
      Je gaat gewoonweg meer nadenken over de foto die je gaat nemen...niet zo van...ik zal er maar een paar meer nemen zodat er minstens 1 goede tussenzit.

Grt,
      JanMetDePet
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

ik begin analoog zelfs leuker te vinden
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Voila ... mijn eerste ontwikkelbeurt is achter de rug

De producten heb ik gevonden bij foto leeman op het gouden kruispunt in Winge. Prima service trouwens

Het ontwikkelen zelf ging uiteindelijk prima! Het rolletje oprollen in het donker en zo ... spannend maar goed gelukt.
          Achteraf wat smossen met de mengsels en de graden (20°) ... maar dat is ook geweldig goed gelukt zodat ik nu met veel plezier en voldoening mijn negatieven kan bestuderen
          Canon 30d + 28-135mm IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
            Misschien nog even dit : let goed op vervaldatum, dit materiaal gaat niet zo vlot meer over de toonbank.
            Vooral bij ontwikkelaar kan je dat ook aan de kleur zien, kleurloos tot lichtbruin ok, te donker bruin Neem een bus die wat verder naar achter staat
            Stopbad kan je trouwens door gewone azijn vervangen indien niets anders bij de hand
            Fixeren is het belangrijker dan stoppen.
            Zelfs azijn is niet nodig. Gewoon zuiver water, voldoende kiepen (meer dan met gebruik van stopbad) en regelmatig water verversen.
            Je stopbad is toch ook wel belangrijk als je een overontwikkeling wil vermijden.
            Zolang er ontwikkelproduct op je film achterblijft, blijft dit werken met risico tot bovenvermeld resultaat als gevolg.
            En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Aha gevonden!

(Rocca, jij bent toch de geheimzinnige poster van in de klas hé)

Blij te horen dat het ontwikkelen goed verlopen is. Ik kijk er ook naar uit om mijn eerste film te ontwikkelen maar ja, ik moet hem eerst vol schieten hé :-) Van't weekend eens een pogingske wagen zie!

c u

Coon

Comment

Ha, je hebt em ... nu kan ik beginnen zoeken wie precies coon is...

(Veel fotoplezier en tot volgende week )
                Canon 30d + 28-135mm IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
                  Zelfs azijn is niet nodig. Gewoon zuiver water, voldoende kiepen (meer dan met gebruik van stopbad) en regelmatig water verversen.
                  Je stopbad is toch ook wel belangrijk als je een overontwikkeling wil vermijden.
                  Zolang er ontwikkelproduct op je film achterblijft, blijft dit werken met risico tot bovenvermeld resultaat als gevolg.
                  Jij hebt het over film hé, eigenlijk gaat het over papierontwikkeling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                    ik begin analoog zelfs leuker te vinden
                    Heb avonden en dagen in de doka gesleten, vind achter de pc met een muziekje, zonder die vieze produkten toch leuker hoor, en beter voor het milieu... alhoewel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                      Heb avonden en dagen in de doka gesleten, vind achter de pc met een muziekje, zonder die vieze produkten toch leuker hoor, en beter voor het milieu... alhoewel...
                      waarschijnlijk omdat chemisch ontwikkelen nieuw voor me is.
                      ik spreek wel van zwart/wit.
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                        waarschijnlijk omdat chemisch ontwikkelen nieuw voor me is.
                        Welnee, ik doe het pas 30 jaar en vind het nog steeds leuk . Wel vaak met een muziekje erbij in de doka trouwens. Tip: www.apug.org

Comment

Working...
                        X