Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gezocht: Concertfotografen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Gezocht: Concertfotografen

    Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
    Ooh op die manier.
    Weet niet, heb nog nooit voor zo'n organisatie foto's gemaakt. Ken hun regels ook niet. Dan is 't aanbod ook niet meer interessant imo. Als je hun de foto's geeft tot daartoe, maar je eigen rechten kwijt, laat maar.
    Toch even nuanceren.

    Je bent je 'rechten' meestal niet kwijt. In 90% van de gevallen behoud jij nog steeds de eigendomsrechten op de foto's. (Ik heb tot nu toe slecht 1 contract gezien waar uitdrukkelijk in stond dat alle foto's eigendom zijn van de muzikant, en de fotograaf bij het ondertekenen van het contract afstand doet van alle eigendomsrechten)

    Je mag de foto's die je maakt dus wel publiceren op je eigen website. Wanneer je winst wil maken uit je foto's, dan komen er andere factoren aan te pas. Hoewel jij het eigendomsrecht hebt op de foto, is het portretrecht niet jouw eigendom. Daardoor mag je de foto's niet verkopen zonder expliciete toestemming van de artiest (of het management). Het portretrecht vervalt echter wel als de foto in het kader van nieuwsgaring genomen is, en binnen de 6 maanden volgende op het concert gepubliceerd wordt in de media in het kader van dat concert.

    M.a.w. een foto die je maakt op een concert mag je volgens mij wél verkopen aan kranten, als je geen specifieke afspraken hebt gemaakt met de organisatie van het concert. Maar zoals ik al zei, staat in de meeste contracten vermeld dat je de foto's enkel mag gebruiken voor het medium waarvoor je opgeschreven staat. Bijgevolg mag je de foto enkel verkopen of publiceren in de krant of op de website waarvoor je een fotopass.

    Dat is mijn kijk op de zaak...Ik ben geen jurist, dus ik kan er volledig naast zitten. Hoe dan ook: als je graag concertfotograaf wilt worden, dan heb je best geen kapitalistische ingesteldheid. Een aanbod als dit is de perfecte kans om ervaring op te doen en connecties te leggen, niet om het grote geld te verdienen. Als je je werk goed doet, dan kan je later met die ervaring naar persagentschappen of kranten proberen gaan...en dan zal je wel betaald worden voor je werk. Ik zou dit dus vooral zien als een kans om ervaring op te doen, en niet een kans om een paar euro's te verdienen.
    http://www.nicolaslammens.be - mijn persoonlijke foto-website

    Comment


    • #47
      Re: Gezocht: Concertfotografen

      Wat een geneut toch altijd over dat geld.
      Het gaat mij in de eerste plaats om een kans te bieden aan mensen die het willen leren. Willen die daar later geld uit slaan, dan is dat hun zaak, maar niet bij mij. En mensen die geld willen slaan uit concertfotografie, die zijn beter even eerlijk met zichzelf, want ik vrees dat ze zich van wereld vergissen. Voor zover ik weet zijn er buiten de Alex Vanhee's van deze wereld geen mensen die er in alle roem van kunnen leven.

      We volgen die visie straks al drie jaar met onze andere medewerkers en het doet deugd om te zien dat de mensen die drie jaar geleden amper kaas had gegeten van teksten schrijven, nu nog steeds standhouden terwijl onze vereisten een enorm pak groter zijn. Mensen zien groeien terwijl ze plezier beleven, het is een machtig gevoel.

      Trouwens, ervaring is misschien geen uitdrukkelijke vereiste, maar ik bekijk de foto's wel doordacht. Bij twijfel las ik een test in. Ik zal altijd pogen om een goede feedback te geven als ik je weiger, zodat je er uit kan leren en eventueel later een nieuwe poging wagen.

      Als je foto's neemt voor een medium dat gestuurd wordt vanuit een vereniging/bedrijf/..., vallen die minstens onder gedeeltelijk copyright. En distribueren zonder schriftelijke toestemming mag in geen geval, ook al krijg je geen contract.
      daMusic, online muziekmagazine

      Comment


      • #48
        Re: Gezocht: Concertfotografen

        robin,

        ik vind dat je deels gelijk hebt.
        het probleem zit hem denk ik niet zozeer in de "broodroof" van AMA's tegenover PRO's,
        maar in het ongegeneerd pikken van foto's door groepen/organisaties/...
        ik heb het zelf ook al meegemaakt. (wie hier niet trouwens ...)
        [de foto's waren niet rechts klikbaar, dus maar een printscreen van gemaakt ]

        ik voel me vereerd als een groep/artiest een foto van mij gebruikt,
        maar heb er toch een wrange smaak bij als ik dit moet vernemen viavia.

        ik vind dat zolang de vragende partij geen commerciele daden stelt
        met het zo bekomen foto-materiaal, en de fotografen voldoende gesteund
        en gecrediteerd worden, er geen probleem mag zijn.

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #49
          Re: Gezocht: Concertfotografen

          Da's gesproken ...
          Met plezier open ik het vizier van mijn 350D

          www.sallyphotographics.be

          Comment


          • #50
            Re: Gezocht: Concertfotografen

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            robin,

            ik vind dat je deels gelijk hebt.
            het probleem zit hem denk ik niet zozeer in de "broodroof" van AMA's tegenover PRO's,
            maar in het ongegeneerd pikken van foto's door groepen/organisaties/...
            ik heb het zelf ook al meegemaakt. (wie hier niet trouwens ...)
            [de foto's waren niet rechts klikbaar, dus maar een printscreen van gemaakt ]

            ik voel me vereerd als een groep/artiest een foto van mij gebruikt,
            maar heb er toch een wrange smaak bij als ik dit moet vernemen viavia.

            ik vind dat zolang de vragende partij geen commerciele daden stelt
            met het zo bekomen foto-materiaal, en de fotografen voldoende gesteund
            en gecrediteerd worden, er geen probleem mag zijn.

            mm
            Meestal helpt een beetje blufpoker dan wel als je de webmaster contacteert. Maar wederom, best niet vanuit persoonlijke sferen maar vanuit een vereniging. Anders lachen ze je gewoon uit, ze weten toch dat je enorm weinig hebt om op te staan bij eventuele rechterlijke stappen.
            daMusic, online muziekmagazine

            Comment


            • #51
              Re: Gezocht: Concertfotografen

              Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
              mochten jullie nog niet genoeg inschrijvingen hebben..
              stuur mij PM indien jullie jonge en enthousiaste medewerker zoeken!
              Die vacature is nooit gesloten, gemotiveerde mensen die een meerwaarde kunnen bieden kunnen we altijd gebruiken.
              Al is het maar om de anderen wat scherper te houden.
              daMusic, online muziekmagazine

              Comment


              • #52
                Re: Gezocht: Concertfotografen

                Kijk mensen word hier nu enkel geneut over banale kwesties of krijgen mensen hier ook nog info en antwoorden op hun vragen?

                Mjin goesting om met zo'n bende "professionelen" (met een attitude probleem) te werken begint stilaan over te gaan.
                'k Vind het een beetje zielig hoor.

                P.

                Comment


                • #53
                  Re: Gezocht: Concertfotografen

                  Mijn goesting om hier te neuten met dikke nekken is ook over ze!
                  Met plezier open ik het vizier van mijn 350D

                  www.sallyphotographics.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Gezocht: Concertfotografen

                    shhhhhhhh shhhhhhh
                    Kuis uw taal! Spoel uw mond met zeep! En begin niet zomaar te verwijten.

                    Het topic gaat hier over een paar dingen door elkaar hé:
                    - "broodroof": een ietsjes gevorderde amateur kan toch nooit een echte fotograaf vervangen. Media die goeie foto's eisen ("de boekskes" bvb) gaan mij heus niet met open armen ontvangen met m'n D70 en 70-300, zelfs al doe ik het gratis Maar die "damusic"-site draait inderdaad op vrijwilligers en uit liefde voor de muziek - enfin die indruk heb ik toch
                    De media die goeie foto's vereisen geraken ook aan de financiële middelen om dat te doen. Bovendien vragen die meestal wel meer van een fotograaf dan dat die eens naar een concertje gaat en daar drie fotootjes trekt - want dat is de indruk die sommigen wel lijken te krijgen van het fotografenleven: trek een paar fotootjes, bewerken, doorsturen, pintje drinken en klaar... Ik ben zelf een beginner maar ik wéét dat dat niet zo is.
                    - Geld verdienen als amateur: tegenwoordig lijkt iedereen te denken: iemand vraagt iets, dus zal die er ook wel wat geld voor over hebben! Vergeet dan niet, zoals Sven ook zegt: eer je geld mag beginnen verdienen, moet je al een pak kosten dragen... Zo vaak lees ik hier: "ja 'k ga me een cameraatje kopen en dan ga ik eens iets in bijberoep doen"... kom jongens, dromen mag, maar... (zoals ik ook al zei): dan ben je stom bezig: vraag je éérst een BTW-nummer, maak dan onkosten, je trekt de btw terug, en kijk daarna of je wat kan gaan verdienen. Maar nee, men denkt dat mensen zomaar in 't zwart wel eens 250€ gaan geven voor een fotootje...
                    - Natuurlijk is het "ambetant" als de frontstage vol loopt met "gevorderde amateurs", maar ik heb zo 'n donkerbruin vermoeden dat de evenementen waar dit dreigt te gebeuren ook niet zomaar met accreditaties gaan gooien. 't Zou me sterk verwonderen als ik bvb via damusic op werchter frontstage zou geraken voor drie dagen (enfin toch niet als damusic 20 accreditaties aanvraagt...)
                    - Hetgene wat hier volgens mij vnl mis gegaan is is dat een vraag naar vrijwilligers en amateurs die willen leren, direct beantwoord wordt met "wat schuift dat". Ik vind dat de mensen die echt fotografie in bijberoep doen (of er anderszins geld mee verdienen), zich beter niet op die manier uitlaten over een vraag naar vrijwilligers, of toch beter eerst eens per PM een berichtje sturen om te horen hoe het zit met verloning.


                    Maar alstublieft mensen, discussiëren mag, maar van die puberale scheldpartijen laten we toch achterwege hé...

                    Comment


                    • #55
                      Re: Gezocht: Concertfotografen



                      [déjà vue, stefaan?]

                      uiteindelijk mag alles vanaf ongeveer hier geschrapt worden,
                      mits enklele uitzonderingen
                      wegens hopeloos off topic.

                      wil je medoen? schrijf robin.
                      niks voor jou? zwijg dan en lees een ander topic ...

                      mm

                      [in deze reply zijn geen forumleden persoonlijk geviseerd, en pleit ikzelf ook niet onschuldig]
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #56
                        Re: Gezocht: Concertfotografen

                        ja dien duim omhoog ken ik van ergens
                        een mod kan natuurlijk gewoon ergens een kruisje achter zetten, maar dan steken die dingen toch weer de kop op... 't Is beter dat de mensen eens nadenken (al maak ik me geen illusies )

                        Comment


                        • #57
                          Re: Gezocht: Concertfotografen

                          Het is niet omdat iemand semi-pro of pro is, dat die per defnitie betere plaatjes maakt dan een amateur ...

                          "Pro" is niet synoniem voor "goed" .... Het is niet omdat je een paar opdrachten hebt, en een btwnummerke aanvraagt, dat je foto's ineens goed worden. een slechte die betaald wordt is nog steeds een slechte foto.

                          Ik ken "Pro's" die belabberde foto's maken, en ze raken ze toch nog kwijt ....
                          Dat is wat mij nog het meest verwonderd. In omgekeerde richting ken ik vele amateurs, die qua niveau toch wel ver boven deze zogenaamde pro's uitsteken.

                          Comment

                          Working...
                          X