Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik heb een vraag als ik een foto op mijn monitor bekijk is deze vaak onscherp of niet helemaal scherp,echter als ik de fotos afdruk wel,is dit een normaal verschijnsel?
Ik bedoel ik heb wat fotos in raw geschoten, en daarna bewerkt en opgelagen op bureaublad,als ik ze daar bekijk zijn ze onscherp,maar als ik de fotos afdruk zijn ze wel scherp,raar verschijnsel vind ik
Ik bedoel ik heb wat fotos in raw geschoten, en daarna bewerkt en opgelagen op bureaublad,als ik ze daar bekijk zijn ze onscherp,maar als ik de fotos afdruk zijn ze wel scherp,raar verschijnsel vind ik
heb je ze wel door de BD resizer gehaald.
grt,bouk.
Dan zou ik dus een test kunnen doen,zou ik een foto die ik gemaakt hebt die ik dus in volledig TIF formaat op mijn scherm zie kunnen verkleinen naar een 10x15 formaat om zo de scherpte te kunnen bepalen?
Zo ja volgens mij kan dat met Bsizer maar welke getallen moet ik dan invoeren?
'n scherm heeft 72 ppi nodig
een 'thuisprinter' ongeveer 150 ppi
een prof printer zo ongeveer 300 ppi
Als in bijv met de D70 in raw trekt, heb je 240 ppi. Als je dat op een gewoon scherm bekijkt (72 ppi) dan kun je een vertekend beeld krijgen.
Dus een zo hoog mogelijke ppi (resolutie in in photoshop -> image-image size) is niet noodzakelijk een goed beeld!
Bijv als je een foto inscant met een zo hoog mogelijk resolutie, bijv 600, en je print dat af op een huisprinter, dan zal die foto op niet veel trekken (groene schijn op je wit enz). Als je foto inscant met een resolutie 150, dan zal je foto er veel beter uitzien als je print.
Eerste regel bij mijn cursus photoshop: de resolutie is enkel goed voor de output die je gaat gebruiken!!
Comment