Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sorteren van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sorteren van foto's

    Om een topic van eind vorig jaar opnieuw leven in te blazen :

    Voor de Canon DSLR bezitters is er nu een mogelijkheid om je foto's vrij te sorteren op een virtueel lichtbord (zoals vroeger met dia's) via 'drag and drop' , zonder rekening te houden met opname tijdstip of oorspronkelijke bestandsnaam .
    M.a.w. je kan je foto's hernoemen volgens de volgorde die je zelf vrij bepaald hebt .
    Dit heb ik nog nooit eerder gezien en zocht ik in feite al een hele tijd.

    De oplossing: de nieuwe versie van Digital Photo Professional (V3.0) :



    Te downloaden op volgende locatie:
    http://www.usa.canon.com/consumer/co...&modelid=12929
    (klik op 'Drivers & Software')
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

    Comment


    • #17
      Re: Sorteren van foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
      Ik begrijp het probleem.

      Al sinds ik begonnen ben met digitale fotografie zoek ik eveneens software die een ECHTE dia lichtbak simuleert; m.a.w. ik versleep de foto's - zoals ik ze wil - op hun positie en de software past automatisch de filenaam aan, zodat ik dan achteraf een sortering kan maken op filenaam en alles in de juiste volgorde staat (een batch rename naar de definitieve filenaam is dan peanuts).
      Ik heb net wat zitten experimenteren met AcdSee (8.0), de laatste Picasa en Lightroom.
      In al die programma's kan je een foto pakken en die op een andere plaats plaatsen.
      In acdsee kan je de sortering bevriezen door de boel te hernoemen via een "batch rename" operatie.
      De drie programma's houden rekening met de nieuwe sortering als je de verzameling exporteert (bvb slideshow of webpagina). Ze onthouden ook de sortering, als je het programma afsluit en weer opstart dan zal je manuale sortering gerespecteerd worden.

      Het zal me niet verwonderen als andere programma's (ik denk aan ulead photo express, photo elements, corel photo album, ...) dat ook doen.
      Canon 50D & 350D, 10-22, 17-85 USM IS, 50 USM, Sigma 70-300

      Comment


      • #18
        Re: Sorteren van foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door markquatz Bekijk bericht
        Wat is nu (gelet op sorteren en bestandsformaat) een handige manier om daar een (digi) album van te maken?
        Situatieschets:
        In de digitale fotografie kennen we twee soorten formaten: omvang PX en extentie van bestand. (*.jpg, *.gif e.d.)

        Belang:
        Ik zou niet (zo zeer) op de bestandsformaten letten. Dat is in feite bijzaak. Ik schrijfonder nog wat over dit onderwerp. Ik besef in eens iets.

        Voorstel:
        *Wat mij wel handig lijkt is dat je een twee grote onderverdeling maakt voor het werk online: die bestanden mogen maar een bepaalde grootte hebben en verder zou ik kijken naar hoe je leven in elkaar zit, waar je 'doel' ligt.
        Verder zou ik een selectie maken waar je actief mee bezig bent en dan een archief met alles stopt, dat je een beetje vergeten bent.



        Samenvatting:
        Dus:

        -grootte bijv. 750px / 400Kb, hier gewoon een aparte map voor aanmaken en iedere foto die je wilt verturen naar o.a. dit forum naar die map laten aanpassen. Daar vandaan kan je alles uploaden.
        - ik herinner mij ineens dat sommige url's (WWW...) een bepaald formaat willen hebben. Zorg dan voor deze groep dat je een aparte map hebt die dit formaat *(.jpg,*.gif), eveneens aangepast aan dit formaat qua grootte.


        dan,

        Backup:

        Dan nog een niet onbelangrijke: zorg dat je je foto's op meerdere plaatsen opslaat, omdat de hardware (harddisk) waar je de foto's bewaard kapot kan gaan.


        Mijn situatie:

        Voorbeeld: ik heb wat mappen voor thuis, werk, reizen, omgeving, ict, idool fotografen.

        Daarnaast heb ik mappen voor potentiële upload-foto's. Dan een map waar de foto's in gaan die ik heb vertuurd naar een forum.

        Het zijn dus twee totaal veschillende werelden.

        Hiernaast heb ik aan aantal opslagmedia (harddisk) (in totaal 6) om alles dat ik uitspook op meerder plaatsen te bewaren. Zo moet het wel heel gek lopen dat ik alles kwijt raak.

        Dit geld ook voor de bookmarks, e-mail en newsgroepen. Die heb ik niet op de standaard manier opgeslagen maar op een daarvoor (veilige) plaats die eveneens op meerdere plaatsen ge-copiëerd is.


        Hulp:
        Ik weet het, dit is een hele klus. Ik wil je met alle plezier helpen. Geef dan een berichtje en ik werk met je mee. Desnoods wisselen we even wat bestandjes uit zodat je niet alles kwijt bent bij een computercrash.

        ((((Ik sla dit bericht nu even op, ik kreeg even iets voor de kiezen en moet even rust nemen, helaas is iemand sterkste kant ook gelijk zijn zwakste kant(hier heb nu last van en maak i k nu ook gebruik van))))

        Ik zal later nog even kijken of ik iets vergeten ben of fout gedaan heb, maar nu ben ik geblokkeerd.
        Last edited by DDDDD; 21 april 2007, 16:17. Reden: uitleg extentie bestandsformaten
        sluitstuk

        Comment


        • #19
          Re: Sorteren van foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door watertoren Bekijk bericht
          Ik heb net wat zitten experimenteren met AcdSee (8.0), de laatste Picasa en Lightroom.
          In al die programma's kan je een foto pakken en die op een andere plaats plaatsen.
          In acdsee kan je de sortering bevriezen door de boel te hernoemen via een "batch rename" operatie.
          De drie programma's houden rekening met de nieuwe sortering als je de verzameling exporteert (bvb slideshow of webpagina). Ze onthouden ook de sortering, als je het programma afsluit en weer opstart dan zal je manuale sortering gerespecteerd worden.

          Het zal me niet verwonderen als andere programma's (ik denk aan ulead photo express, photo elements, corel photo album, ...) dat ook doen.
          Ik wil geen software afhankelijke sortering of via slideshows of webalbums.

          De fotobestanden (JPG's) moeten alfabetisch gerangschikt zijn in de volgorde die ik zelf manueel gesorteerd heb, zodat zelfs in Windows Explorer bij sorteren op naam alles in de juiste volgorde staat.

          Als de software die jij opnoemt dit inderdaad kan, is dit een goede zaak, maar een half jaar geleden had er hier bij BD blijkbaar niemand een passend antwoord voor.
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #20
            Re: Sorteren van foto's

            Ik las net je bericht nog eens. Hier kwam ik tot de ontdekking dat ik dingen vertelde die je allang wist. Ik wil je in geen geval 'voor dom laten doorgaan'. Ik kan momenteel even niet de juiste woorden vinden. Het heet anders, maarja.

            Sorry als ik je in verlegenheid heb gebracht.

            Groetjes
            sluitstuk

            Comment


            • #21
              Re: Sorteren van foto's

              Ik heb nog even zitten lezen en vind het rommelig. Ik hoop dat je desondanks iets met de tekst kan.

              Misschien dat ik morgen er nog even orde in probeer te brengen, maar dat lukt nu zeker niet.

              Groetjes
              sluitstuk

              Comment

              Working...
              X