Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto in krant

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Foto in krant

Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
    Dan kunnen ze daar toch geen fatsoenlijke afdruk meer van maken in een krant. Ben je zeker dat je jou foto was?

100% zeker ik ken al mijn foto's en had het direkt door

Comment

Ondertussen een keer gebeld met de redactie en na 6 maal doorgeschakeld te zijn mag ik morgen eens terugbellen om de juiste persoon daar over te spreken.

kbegin te koken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door phpfoto Bekijk bericht
        kbegin te koken
        ah zo wat eten we vanavond???

nee nee srry ik leef met u mee

greetz

anexco
        o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

Comment

En welke dag was dat? Welke pagina?

Comment

'k Heb het hier ook net voor.
            Deze foto stond gisteren in zwart-wit in HLN bij de regio. Mét vermelding de fotograaf van de krant...
            100% zeker dat het mijn foto is, daar er geen andere fotografen aanwezig waren én alle details (handen, monden, kledij, posities) identiek zijn
            De foto is boven en rechts een klein beetje afgesneden.

Bij Sofam wist men te vertellen dat de juristen bekijken wat ze kunnen doen, maar dat het niet steeds 'loont' voor 1 foto
            De kosten bedragen €40,00 per uur.

Bij de redactie kon me me 2 keer afschepen (doorverbinden, toeleggen, ...) maar via een ommetje wist ik de reporter te strikken om z'n gsm.
            Die vond het niet kunnen maar wist dan weer dat hij zelf niet alle foto's bekijkt, wat ik ook kan begrijpen.
            Hij gaat wél een rechtzetting plaatsen, daar ben ik al tevreden mee.

Het gaat wel wàt ver dat die personen op zo'n makkelijke manier geld verdienen met andermans inspanning.

Ik dacht ook dat zo'n 72 dpi foto nooit geschikt zou zijn om af te drukken, maar 't viel me net op door de 'zweem' die er in de krant rond de personen stond.

Wat zijn geldende tarieven mochten ze zo'n foto willen kopen voor publicatie?

Laat je niet afschepen, blijven bellen (beleefd blijven) en proberen de reporter te contacteren.
            Last edited by bewa; 19 oktober 2006, 12:11. Reden: typo's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bewa Bekijk bericht
              Wat zijn geldende tarieven mochten ze zo'n foto willen kopen voor publicatie?
              Tarieven te downloaden bij Sofam, onderaan deze bladzijde :

Comment

Pff... mijn telefoon heeft de ganse dag niet stilgestaan ivm. de aangehaalde zaak.
                Vermoedelijk morgen een rechtzetting in de krant.

Zopas vernomen dat Sofam "nagenoeg failliet is" en "veel zaken afscheept"...
                Helaas zouden er géén alternatieven zijn.

Vernomen van een beroepsfotograaf die meermaals in de kou bleef staan en veel vragen stelt bij de huidige manier van werken van de organisatie.

Iemand dit ook al horen waaien?

Comment

Ik heb dat nog niet gehoord maar ben zelf ook ontevreden over de werking van Sofam.
                  Ik stelde meer dan een half jaar geleden vast dat een website meer dan 20 van m'n foto's gebruikte op z'n website. Een website die hem geld opleverd nota bene (volgens zijn eigen site heeft hij met de inkomsten van de site zelfs een reis naar Mexico kunnen maken).
                  Na meerdere malen vragen om mijn naam erbij te zetten of ze van het net te halen nog steeds geen respons.
                  Dus ik zocht een oplossing. Kwam op de site van Sofam terecht, op dat moment waren we juli. Het sprak mij meer aan dan Sabam omdat Sofam een eenmalige prijs vraagt (aandeel). Verder kon ik lezen in hun statuten op de website dat de kosten, indien deze hoger zouden liggen dan een bekomen schadevergoeding, ten laste worden genomen door de vennootschap (zijnde Sofam zelf). Als student die studies, kot etc zelf betaal was dit zeer interessant.
                  Dus ik schreef me in. Je bent pas officieel lid wanneer de aanvraag de 1e dinsdag van de maand door de Raad van Bestuur wordt goedgekeurd. Jammer genoeg was er geen RvB in augustus ds ik moest wachten tot september. Wat bleek. In augustus zijn de statuten veranderd en konden gemaakte kosten nu doorgerekend worden aan de fotograaf. Ondertussen waren de foto's na vele dreigen van de site gehaald, maar daar hij er meer dan 3 maand geld mee heeft verdiend, wou ik dit toch aanvechten. Maar Sofam zei dat ik te weinig bewijzen had (enkel screenshots en mijn originele foto's) en dat ze dus dachten dat het meer zou kosten dan opbrengen. Ik mocht nog altijd opstarten, maarja, het was toen al duidelijk.
                  Ik had achteraf gezien beter aangetekend gezonden in augusts dat ik mijn aanvraag tot lidmaatschap wou annuleren... geld erdoor en ik kan er niet op rekenen.

Dan nog een verhaal van een vriend in onze fotoclub:
                  originele foto: http://vannecke.be/index.php?option=...id=27&catid=25
                  onwetmatig gebruik: http://theblaire.over-blog.com/10-archive-1-2005.html

exif in blog komen overeen tot op de seconde qua datum/tijd in vergelijking met de originele RAW, dus wel zeker de zijne. Na pogingen via contact adres van blog en het abuse emailadres van de blog-provider zonder resultaat Sofam gecontacteerd.
                  Hun antwoord:

Geachte heer,

Aangezien het basisrecht minder bedraagt dan 450 euro en de tegenpartij niets van zich liet horen nadat u haar op de hoogte bracht van deze schending van uw auteursrecht, hebben we besloten om overeenkomstig artikel 6 van ons Huishoudelijk Reglement, dat u terugvindt op onze website www.sofam.be, geen dossier te openen.

Het spijt mij dat ik u niet beter van dienst kan zijn in dit dossier. Natuurlijk sta ik graag tot uw beschikking om eventuele andere auteursrechtelijke problemen voor u op te lossen.
                  Wanneer men dan gaat kijken naar artikel 6 van hun huishoudlijk regelement:

[...]In toepassing van artikel 13 van de Statuten, kan SOFAM beslissen een dossier niet te openen of verder te zetten wanneer :
                  - de vennoot bij de opstelling van de auteursrechterlijke bepalingen met de tegenpartij niet zorgvuldig is geweest,
                  - de vennoot zelf, vooraleer SOFAM is tussengekomen, een voorstel tot dading heeft gedaan aan de tegenpartij zonder het minimum SOFAM tarief toe te passen.
                  - SOFAM van mening is dat het hoofddoel van het dossier niet het auteursrecht te doen gelden is maar dat dit recht enkel wordt ingeroepen om een conflict op te lossen dat niets met het auteursrecht te maken heeft.

Elke beslissing om niet op te treden zal door SOFAM gemotiveerd worden en binnen een termijn van zes weken na de indiening van een volledig dossier bij SOFAM aan de vennoot meegedeeld worden.[...]
                  Volgens mij is hun argument dus niet geldig, want er staat nergens geformuleerd dat het niet halen van een minimum aan basisrecht een reden is om een dossier niet op te starten...

Hun tweede argument was omdat de tegenpartij niets van zich liet horen nadat hij die op de hoogte bracht van deze schending van uw auteursrecht. Is het niet net daarom dat we dingen zoals Sofam hebben??

Bij da eerste streepke trouwens nog een bemerking, in principe moet niets deftig afgesproken worden, want het auteursrecht is altijd geldig, tenzij men uitdrukkelijk (al dan niet gedeeltelijk) afstand neemt van dit recht. Dus verwachten ze toch niet dat wij voor elke fotoshoot ofzo een contact moeten opstellen die nog maar eens het auteursrecht beschrijft...
                  En volgens streepke twee mag je dus nooit eerst proberen van een minnelijke schikking te bekomen, onmiddellijk dreigen met sofam-tarieven ofzo??

Nagenoeg failliet, daar weet ik te weinig van...
                  Last edited by Faan; 19 oktober 2006, 21:26.
                  Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                  Focaldesign

Comment

-de vennoot zelf, vooraleer SOFAM is tussengekomen, een voorstel tot dading heeft gedaan aan de tegenpartij zonder het minimum SOFAM tarief toe te passen.

wat?!? dus als ge een minnelijke schikking probeert wilt sofam er al niet meer tussen komen das weer typisch voor zon organisatie
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Aan bewa,...:

Maatje,
                      je vergat er bij te vertellen dat het de eerste keer nie was da ze ons dit lapten.
                      Maar ze hebben wel officieel hun excuses aangeboden hé.
                      Of toch min of meer.
                      Da's meer dan velen ooit zullen krijgen.
                      Al kan, en verd. mag het niet.
                      Het is goed dat ze weten dat we ze in de gaten houden.
                      In onze regio!
                      ;-)
                      Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

Comment

Torr,
                        inderdaad, 'k heb de tijd nog niet gehad aan te vullen...
                        't Is/was niet meer de eerste keer dat dit gebeurde.
                        [wel de laatste keer dat 'men' er zo goedkoop vanaf komt]
                        SORRY!
                        Dinsdag verscheen in deze krant een foto van het Koreanderkoor uit Oosteeklo. De foto bij het artikel was echter niet afkomstig van onze fotograaf, maar werd ons afgeleverd door de mensen van www.oosteeklo.com die zich al jaren inzetten voor de promotie van het verenigingsleven in Oosteeklo. Onze oprechte excuses.

Mijn vrouw gaat alvast een plakboek aanleggen.

De fotograaf wordt niet betaald voor die foto, 't zou er verdorie nog aan ontbreken!!
                        En een foto 'afleveren' is Algemeen Nederlands voor een foto jatten?
                        Wat een eer voor een beroepsfotograaf.

Comment

Ondertussen hebben ze mij het bedrag overgeschreven zonder commentaar of factuur.

Comment

Het volk heeft dus aan jou +/- 125€ gestort?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Enkele maanden geleden had ik op vraag van een bevriende collega foto's getrokken en bewerkt voor een muziekbandje. Als beginnend fotograaf had ik dit uiteraard met veel enthousiasme gedaan en heb jammer genoeg dit allemaal ter goeder trouw gedaan. Na het geven van de foto's had ik hier niet zo heel veel meer van gehoord.
                              Gisteren, tot mijn grote verbazing, trof ik één van de foto's aan in een artikel dat gepubliceerd werd in het Laatste Nieuws, zonder mijn copyright te vermelden onder de foto.

Ik vond op een website dit terug: De enige andere uitzondering is die van artikel 19 lid 3: publicatie van zo'n foto in een nieuwsblad of tijdschrift mag ook zonder toestemming van de fotograaf. Het lokale krantje mag die foto dus gebruiken om verslag te doen van de geslaagde bruiloft. Naamsvermelding van de fotograaf is wel verplicht. http://www.iusmentis.com/auteursrech.../portretrecht/

Ik hoef geen geld voor die foto, maar normaalgezien hadden ze dus op zijn minst mijn copyright moeten vermelden? Er werden echter geen afspraken op papier gezet met de band in kwestie, verlies ik dan mijn rechten op mijn foto?

Omdat ik dit in de toekomst zou willen vermijden, had ik graag hier jullie advies gevraagd.

Comment

Als jij de foto's aan de bandleden hebt gegeven, en de krant heeft de foto van 1 van de bandleden gekregen... dan denk ik dat je zowel de krant als de bandleden zal moeten aanspreken. Hoe het precies allemaal zit met die copyrights weet ik ook niet echt. Maar als je als medium (krant, website, etc.) een foto krijgt van een bandje, dan ga je er waarschijnlijk toch van uit dat alles in orde is met de foto. Niet?

Gesteld dat ik journalist ben, en ik wil een artikel over jou schrijven, waarbij jij me een foto van jezelf aanlevert, dan zou ik er toch gewoon van uit gaan dat alles in orde is qua rechten op de foto en de geportreteerde...
                                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Working...
                                X