Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er iets mis met mijn camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is er iets mis met mijn camera?

't zou kunnen dat ik fout zit, maar dat neemt niet weg dat je bij helder weer niet bij f3.5 en 1/60 werkt zonder overbelichting te krijgen.

Comment

Achja, pol, nu je het zegt ... ik had inderdaad achteraf gezien wel een probleem met overbelichting. Dat lag toen aan mijn display (en uiteraard het gebrek aan kennis). Ik had namelijk op aanraden van een fotograaf mijn schermpje wat donkerder gezet, waardoor de resultaten op scherm misleidend waren en ik dus mijn camera verkeerde afstelde (gebruikte regelmatig onder- of overbelichting om mijn foto's aan te passen aan de huidige belichting). Gelukkig zaten er toch nog heel wat goede tussen en kon ik met photoshop de overbelichte foto's wat donkerder maken en bijwerken.

Kheb ondertussen wel mijn display terug op normaal gezet hoor.
      http://www.dennisclaes.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Ben je daar zeker van ? Ik meen nochtans deze foto genomen te hebben met invulflits, terwijl ik met diafragmavoorkeuze werkte (F4) en het toestel voor 1/125 koos
        Net gecheckt: in A-stand (diafragmavoorkeuze) zet mijn D70 zich inderdaad automatisch op 1/60. Voor andere tijden moet je bij S zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Net gecheckt: in A-stand (diafragmavoorkeuze) zet mijn D70 zich inderdaad automatisch op 1/60. Voor andere tijden moet je bij S zijn.
          Raar, ook vanavond nagekeken; bij de meeste van mijn foto's met invulflash (ingebouwde, misschien ligt daar het verschil) sync tussen 1/125 en 1/500

Een EXIFje als voorbeeld:

Nikon D70
          2006/09/25 10:26:42.8
          Gecomprimeerd RAW (12-bits)
          Beeldformaat: Groot (3008 x 2000)
          Objectief: 60mm F/2.8 D
          Brandpuntsafstand: 60mm
          Belichtingsstand: Diafragmavoorkeuze
          Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
          1/500 sec. - F/4
          Belichtingscorrectie: 0 LW
          Gevoeligheid: ISO 200
          Beeld optimaliseren Aangepast
          Witbalans: Automatisch
          AF-stand: AF-S
          Flitsstand: Eerste gordijn
          Automatische flitsstand: Ingebouwd DDL
          Automatische flitscorr.: -1.0 LW
          Kleurstand: Stand II (Adobe RGB)
          Tooncompensatie: Eigen curve
          Kleuraanpassing: 0°
          Verzadiging: Normaal
          Verscherping: Normaal
          Beeldcommentaar:
          Ruisond. bij lange sluitertijden: Uit
          Last edited by mexicano; 11 oktober 2006, 20:43.
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik zal vanavond eens checken, ik denk dat ik centrumgerichte meting gebruik en dat m'n toestel dan als tijd 1/60 kiest bij flitsen (zowel bij de ingebouwde als bij een losse flitser). s5034454 gebruikt ook centrumgericht (althans volgens de exif's op z'in site), vandaar ook bij hem automatisch 1/60 veronderstel ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
              Achja, pol, nu je het zegt ... ik had inderdaad achteraf gezien wel een probleem met overbelichting. Dat lag toen aan mijn display (en uiteraard het gebrek aan kennis). Ik had namelijk op aanraden van een fotograaf mijn schermpje wat donkerder gezet, waardoor de resultaten op scherm misleidend waren en ik dus mijn camera verkeerde afstelde (gebruikte regelmatig onder- of overbelichting om mijn foto's aan te passen aan de huidige belichting). Gelukkig zaten er toch nog heel wat goede tussen en kon ik met photoshop de overbelichte foto's wat donkerder maken en bijwerken.

Kheb ondertussen wel mijn display terug op normaal gezet hoor.
              dus als ik het goed begrijp gebruik jij je schermpje voor je belichting te weten?

go back to film camera...dan leer je eerst de basis...en ga dan een keer met digitaal... dan weet je dat je dat schermpje kan missen als kiespijn... 't geeft toche geen correct beeld weer!

goeie tip dus... leer eerst de basics voor je trouwers en studiowerk gaat doen
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                dus als ik het goed begrijp gebruik jij je schermpje voor je belichting te weten?

go back to film camera...dan leer je eerst de basis...en ga dan een keer met digitaal... dan weet je dat je dat schermpje kan missen als kiespijn... 't geeft toche geen correct beeld weer!

goeie tip dus... leer eerst de basics voor je trouwers en studiowerk gaat doen
                mijn gedacht !

Comment

Working...
                X