Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
'k heb je raw-versie bekeken,
en het eerste wat me opviel,
was dat in de image settings (en camera defaults)
alle instellingen op "auto" staan.
'k heb je een versie gezonden waarbij alle instellingen
"neutraal" staan, en waarbij PS zelf de WB instelt.
vergelijk eens?
hoe staan de parameters op je D50 ingesteld?
euhm ... kben eigenlijk nog nergens "brightness" en "shadows" tegengekomen op mijn instellingen op mijn D50 hoor. LCD brightness natuurlijk wel, maar dat bedoel je niet. Kleurencorrectie heb ik lange tijd op "vivid" gezet, maar heb dat onlangs terug afgezet. Verder staan alleen de conventionele dingen zoals ISO, Witbalans, Lichtmeting, diafragma, overbelichting/onderbelichting, ... manueel ingesteld. Kan ik dan ook schaduwen wegewerken met mijn camera ofzo?
MEen trouw, een lichtstoet en een photoshoot op locatie. Bij de trouw wou ik absoluut genoeg beelden hebben met allerlei aanpassingen aan mijn witbalans, licht, lichtmeting, ... zodat er zeker goeie tussen zouden zitten.
Je moet gewoon per situatie een witbalans maken. Voor buiten is het gemakkelijk, daar neem je zonnig of bewolkt. Voor binnen neem je een grijskaart of een wit stukje papier en je maakt een handmatige witbalans. Een witbalans is niet meer dan een kleurtemperatuur, gewoon een technish gegeven wat best zo juist mogenlijk zit. Ik zou helemaal niet weten waarom je in eenzelfde situatie meer witbalansen zou nodig hebben... Alé, jij zegt: omdat er dan zeker goeie tussen zitten. Dat is meer schieten om maar iets goed te hebben. Denk niet dat dat de juiste manier is om te leren fotograferen. Als je vanal door elkaar probeert weet je op't einde toch niet meer hoe je wat hebt gedaan. Denk dat je toch eens wat meer moet nadenken voor je op dat knopje duwt.
Met de lichtmeting hetzelfde, je kan gemakkelijk aan de info & histogram zien als je foto goed zit of niet. Dat is echt wel basis. Toch zeker als je je al aan een trouw wilt wagen. Je moet niet vanalles proberen dan, je moet dan enkel de juiste instellingen nemen.
Met veel dingen te proberen, bedoel ik niet "ik schiet gewoon dezelfde foto in zoveel mogelijk lichtomstandigheden en dan haal ik er thuis wel de beste uit". Ik bedoel dat ik een foto neem, hem keur op mijn schermpje en kijk wat ik kan doen om 'm beter te maken. Ik ben nog maar een paar maanden bezig en zal niet altijd een foto van de eerste keer perfect hebben, dus moet ik regelmatig correcties maken.
Ik neem trouwens maar één witbalans per situatie hoor. Ik bedoelde maar dat ik in zoveel situaties fotografeer dat ik heel regelmatig mijn witbalans moet aanpassen.
Ofwel werk je in Raw en heb je het voordeel om achteraf alles perfect aan te passen.
Ofwel werk je in JPG ( zoals ik in 90 % van de gevallen ) en doe je alles in het toestel in plaats van op de PC.
Dus zorg voor een correcte belichting ( in de donkere en lichte partijen ).
Dan zorg je voor de juiste witbalans en niet dat of dat eens proberen en we zien wel ( staan klungelen dus ) !! Neen je doet het direct goed door een customwitbalans in te stellen. ( punt )
Sommige toestelen kunnen meerdere custom-witbalans instellingen aan.
Zo heb ik Custom 1 waarmee ik in de studio werk ( steeds met dezelfde flitsers en zodus dezelfde kleurtemperatuur )
En stel ik Custom 2 in naar de situatie waarin ik in zit.
Voor bewolke en zonnige lucht kan ik het toestel niet verbeteren, dus die gebruik ik zoal ze ingesteld staan.
Voor studiowerk heb ik custom 1
Voor binnen zonder flitsers gebruik ik custom 2 ( die ik iedere keer instel met mijn kaart )
Mijn auto witbalans is nooit ver naast en die gebruik ik enkel als ik mijn kaart vergeten ben thuis
Ok, maar kon jij dan alles al perfect in de eerste maanden dat je bezig was? Ik niet en ik leer er veel uit door te gokken welke instellingen ik nodig heb en daarna te zien wat er beter moet. Het koppel op de bruiloft was supercontent van de foto's en vonden die zelfs beter dan die van de prof die ze hadden ingehuurd. Natuurlijk met als verschil dat de prof 200 foto's had genomen en ik 800 ofzo, maar uiteindelijk is het resultaat dat telt. Ik zal ook meer en meer leren en minder en minder moeten gokken naarmate ik meer ervaring opdoe.
Ofwel werk je in Raw en heb je het voordeel om achteraf alles perfect aan te passen.
Ofwel werk je in JPG ( zoals ik in 90 % van de gevallen ) en doe je alles in het toestel in plaats van op de PC.
Derde mogelijkheid :Ofwel werk je in RAW en doe je alles in het toestel in plaats van op de PC (en kan je eventueel experimenteren achteraf) zonder enig verlies aan kwaliteit
RAW mag geen excuus zijn om steeds maar een gok te wagen
Ik heb me de moeite genomen van op je site de exif's van je trouwfoto's te gaan bekijken.
Er zijn daar, op een namiddag veronderstel ik, foto's genomen aan f2.8 met sluitertijden gaande van 1/200 tot 1/320, ik zie ook f3.5 met 1/60 en ga zo maar door. En dan ben je verbaasd dat je kleuren niet in orde zijn. Bij normaal bewolkt daglicht verwacht ik bij f2.8 en ISO 200 1/1000 à 1/2000.
Als je geen customwitbalans wil gebruiken, blijf dan aub van de witbalansinstelligen af, en laat dat ding op Auto staan tot je de regels van de lichtmeting beheerst.
Ik heb die dag gefotografeerd op diafragmavoorkeuze (doe ik meestal als het om portretten gaat) en heb de 2.8 gebruikt om wat scherpte-diepte te hebben, gevarieerd met wat hogere diafragmawaarden om zeker te zijn dat ik scherpe beelden heb. De sluitersnelheden heb ik dus niet zelf gekozen.
Wat de witbalans betreft, die zet ik zelden of nooit op auto omdat ik dacht dat dat een big no no was. Die zal dan waarschijnlijk op "direct sunlight staan" of als we onder de bomen fotografeerden zal ik die op "shadow" of "cloudy" hebben gezet. Leek me redelijk logisch ...?
Neem nu bv bruiloft_dsc_4114.jpg: f3.5 en 1/60 en volgens mij scheen de zon (of net niet) + geflitst !!!. Bij ISO 200 moet je daar geschat f11 en 1/125 hebben, bij f3.5 wordt dat tussen 1/1000 en 1/2000... Zo'n cijfers moeten in je hoofd ingebakken zitten, als je ziet in je zoeker dat daar dan 1/60 staat, dan moet er toch in je hoofd een alarmpje afgaan?
Dat je de sluitersnelheden niet zelfgekozen hebt is geen excuus om bovenstaande over het hoofd te zien.
En de witbalans op auto een big no no? Tja, hangt er van af voor wie... Auto levert door de band treffelijke beelden op hoor, alleen bij flits en kunstlicht wil het nog al eens wat moeilijker gaan...
Last edited by pol parasol; 11 oktober 2006, 14:17.
Reden: laatste 3 zinnen + geflitst
De zon scheen die dag heel hard (soms ff een wolkje er voor). Daarom gebruikte ik zowat 3/4 van de tijd mijn externe flits (meestal op -2 ofzo) om schaduwen weg te flitsen.
Bedankt voor de tip van de witbalans, zal hem dan in het vervolg op auto zetten als ik geen tijd heb voor een custom witbalans. (zij waren eigenlijk aan het poseren voor een videograaf, dus constant in beweging).
Als je bij daglicht flitst moet je dat op manueel doen met 1/250 of zo en/of een voldoende klein diafragma of je krijgt hopeloos overbelichte foto's. Bij Av zet je toestel zich immers automatisch op 1/60 als flitssynchronisatietijd.
Ok, zal het volgende keer eens proberen, hoewel ik denk dat ik niet veel shoots meer in de buitenlucht zal moeten doen nu het terug kouder word. Ik heb nu al 's morgens de koude rillingen als ik mijn auto instap. Brrrrrrrrr. Mijn "hoofdding" is trouwens ook gewoon studio hoor, hoewel ik ironisch genoeg meer op locatie ben geweest dan studio heb gedaan de laatste tijd ...
Bij Av zet je toestel zich immers automatisch op 1/60 als flitssynchronisatietijd.
Ben je daar zeker van ? Ik meen nochtans deze foto genomen te hebben met invulflits, terwijl ik met diafragmavoorkeuze werkte (F4) en het toestel voor 1/125 koos
Comment