Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips ivm huwelijkreportage

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tips ivm huwelijkreportage

hier dacht ik nog aan, heb al een paar voorbeelden gezien:

1. een scherpe foto van de trouwboekjes op de tafel van 't gemeentehuis, met op de achtergrond het koppel was wazig.

2. het bruidsboeket misschien ergens op een paal in een veld.

3. vergeet de bruidsmeisjes/jongens niet in beeld te zetten

4. de voorkant (het logo scherp) van de auto (indien die er is)

5. de ringen als ze die naar 't koppel brengen in de kerk

en ga zo maar verder...
    Nikonian

Comment

Vanessa,
      als je zelf het fotoboek maakt (wat leuker is dan gewoon foto's afgeven) kan je daar ook nog creatief in zijn. Je kan spelen met de groottes van de foto's en cadrage. Best wel geen kleurboek van maken met schreeuwerige kaders enzo. Ik hou zelf liefst van eenvoud, een witte rand bvb werkt al direct heel mooi wanneer het fotoboek gekleurde bladen heeft. (ik bedoel hier pasteltinten of zwart/grijs uiteraard)

Ik heb toen ook de ochtend van de trouw foto's genomen van de trouwringen in close-up (zou macro moeten zijn maar heb nog geen macrolens). De ringen in verschillende composities. Deze heb ik als tussenblad telkens verwerkt met een titel (stadhuis, receptie, feest...). Dit geeft structuur aan een boek en af en toe ook wat rust, in de zin van niet alles vol te kleven. Als je interesse hebt zet ik ze even online.

Greetz
      BtV
      A good snapshot stops a moment from running away...
      [D70 + some stuff...]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BtV Bekijk bericht
        Vanessa,
        als je zelf het fotoboek maakt (wat leuker is dan gewoon foto's afgeven) kan je daar ook nog creatief in zijn. Je kan spelen met de groottes van de foto's en cadrage. Best wel geen kleurboek van maken met schreeuwerige kaders enzo. Ik hou zelf liefst van eenvoud, een witte rand bvb werkt al direct heel mooi wanneer het fotoboek gekleurde bladen heeft. (ik bedoel hier pasteltinten of zwart/grijs uiteraard)

Ik heb toen ook de ochtend van de trouw foto's genomen van de trouwringen in close-up (zou macro moeten zijn maar heb nog geen macrolens). De ringen in verschillende composities. Deze heb ik als tussenblad telkens verwerkt met een titel (stadhuis, receptie, feest...). Dit geeft structuur aan een boek en af en toe ook wat rust, in de zin van niet alles vol te kleven. Als je interesse hebt zet ik ze even online.

Greetz
        BtV

Ik ben inderdaad van plan om zelf een album te maken en alle tips zijn welkom dus als je ze online zou willen zetten dan zou dat heel vriendelijk zijn.

Groetjes

Comment

Dat men idd een beetje deftig materiaal moet hebben en een paar goeie lenzen is vanzelfsprekend.
          Ervaring met modelfotografie is ook een pluspunt.
          Maar om nu zo lelijk te doen
          Ok!! Het is een unieke ervaring voor de trouwers en je hebt maar een kans.
          Als je al enkele shoots met modellen achter de rug hebt ( ervaring dus ) zal dat allemaal wel meevallen hoor !!

Tips:
          Vraag aan de pastoor wat kan en niet kan
          Als nokel fons met zijn kodakske in de weg aan het trampelen is, boenk je uw toestel op zijn hoofd en vraag je hem een beetje aan de kant te lopen. +Niet vergeten "pardon" te zeggen
          Overloop de dag met het koppel ( van daar naar daar, dan van ginder naar daar, enz... ).
          Laat " boom in de park " foto's voor wat ze zijn en wees creatief, zoek een oude boerderij, autokerkhof, enz...
          Maak geen te geposeerde foto's ( ik bedoel " geef acht " foto's ), ook niet op de receptie ( beetje zoem doet wonderen daar )

Laat u zeker niet afschrikken.
          Ga ervoor ...
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ik ben net terug van bij het koppel en het gaat goed meevallen... Ik moet al niet naar de receptie. En ze hebben wat van mijn werk bekeken en vonden dat al heel goed. En de pastoor is een maat van hun dus in de kerk heb ik carte blanche...

Comment

Weet er iemand misschien een goede locatie in Schoten waar ik binnen foto's kan nemen indien het regent die dag?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanessa Bekijk bericht
                Ik moet eind oktober een huwelijk gaan fotograferen en aangezien ik nog niet lang bezig ben zou ik jullie om tips willen vragen. Ik heb een D50 met een 18-200 VR. Tot nu toe heb ik alleen nog maar shoots in open lucht gedaan en ik zal dus ook nog een flits moeten aanschaffen maar hier ken ik ook nog niet veel van en mijn budget is redelijk klein...

Alle info en tips zijn welkom!

Bedankt
                Ik ben het niet altijd eens met Leonidas , maar hij heeft gelijk.
                Wil je toch in het water springen, dan is het volgende belangrijk:

- zorg voor redundantie:
                1. Werk bij voorkeur niet alleen. Probeer er minstens een assistent bij te hebben. Of werk samen met een professional.
                2. Zorg voor minstens twee toestellen, die met dezelfde objectieven kunnen werken. Geef ze elk hun lens (vb. een 70-200 en een 50 1/1.4) zodat je zeer snel kunt wisselen.
                3. Ken je toestel. Een vreemd tweede toestel lenen is geen optie - ik heb onlangs een huwelijksreportage verzorgd waarbij de tweede fotograaf werkte met een DSLR van een vriend. Alle opnamen in de kerk waren mislukt wegens verkeerde instellingen.
                4. Zorg ervoor dat andere fotografen je werk niet inpikken, door zich bv. vlak voor je te zetten, of telkens opdringerig in beeld te komen. Maak vooraf duidelijke afspraken en territoriumafbakeningen. Nonkel Fons mag ook zijn 2.1 megapixel gebruiken, maar JIJ bent de 'officiële' fotograaf.

- plan zorgvuldig
                1. Zorg voor een scenario: een tijdlijn met wie-wat-waar. Waar liggen de rustpunten, waar de momenten van hoge concentratie (het ja-woord bv).
                2. Zorg voor een plan B: wat bij regen en ontij? Wat als het schema in het honderd loopt omdat de burgemeester zich niet aan zijn tijd houdt, enz.
                3. Ga op verkenning vooraf. Hoe is het licht in het stadhuis en de kerk? Waar zijn de interessante standpunten? Zijn er plaatselijke reglementen?
                4. Vraag uitdrukkelijk naar desiderata van het koppel en respecteer die. Zorg ervoor dat je op dezelfde golflengte zit. Willen ze een formele reportage (statieportretten, geposeerd) of juist een onconventionele fotoreeks? Zijn er personen die je een bijzondere aandacht moet geven? enz.
                5. Informeer je. Wist je dat bv. Planckendael bij reportages gratis inkom biedt aan de fotograaf en de getuigen?

- wees creatief
                1. Geef aandacht aan details: de kinderen, de handen, de occasionele traan,... maar ook en vooral: sprekende details uit de omgeving.
                2. Ga zo dicht mogelijk. Neem veel close-ups. Reken niet op croppen achteraf, maar probeer zoveel mogelijk beeldvullend te werken.
                3. Neem originele standpunten in. Vraag desnoods info aan Nat .

- gebruik de extra mogelijkheden van digitale fotografie
                1. Het geeft een geweldige impact als je op het avondfeest al de foto's kunt projecteren van de plechtigheid in de voormiddag - zelfs al moet je een voorzichtige selectie maken. Succes gegarandeerd.
                2. Als het kan, en héél bijzonder: op elke feesttafel al enkele foto's van de plechtigheid.
                3. Soms gebruik ik een dye-transferprintertje om ter plaatse al enkele afdrukjes te maken. De Sony PDP-50 levert zeer fraaie, maar dure afdrukken.
                Het loopt er dan storm voor.
                Fullator
                Fotostudio Candela Zone
                website: http://www.chronax.be
                website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Hi,

Ik denk dat er al veel waarheid gezegd is, maar het "afraden" heeft denk ik niet zozeer met de fotografische capaciteiten te maken dan wel met het scenario.

Vorige week kreeg ik een paniek-telefoontje van een vriendin, wiens fotograaf ziek was geworden. Trouw: 's anderendaags. Of ik niet foto's kon nemen ?

Eerste wat ik gedaan heb, een maat opgebeld om samen foto's te maken. De verantwoordelijkheid is groot !

Gelukkig, want wat mij vooral bijgebleven is, is de enorme snelheid waarmee bvb. in het gemeentehuis de dingen gebeuren. En allemaal op de plaats waar je net niet staat.
                  Iemand leest de tekst voor, het ja-woord, plots staan ze op en gaan ergens een handtekening plaatsen, dan moeten de getuigen dat ook doen, dan zijn er de ringen, dan worden ze overspoeld door familie die gelukwenst, dan staat de volgende trouwer al te wachten, maar die wil je niet in beeld, maar zijn auto staat wel in de weg...enz

2 fotografen, elk aan 1 kant van de trouwers, en je kan tegen een stootje.

DPaul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    Hi,

Ik denk dat er al veel waarheid gezegd is, maar het "afraden" heeft denk ik niet zozeer met de fotografische capaciteiten te maken dan wel met het scenario.

Vorige week kreeg ik een paniek-telefoontje van een vriendin, wiens fotograaf ziek was geworden. Trouw: 's anderendaags. Of ik niet foto's kon nemen ?

Eerste wat ik gedaan heb, een maat opgebeld om samen foto's te maken. De verantwoordelijkheid is groot !

Gelukkig, want wat mij vooral bijgebleven is, is de enorme snelheid waarmee bvb. in het gemeentehuis de dingen gebeuren. En allemaal op de plaats waar je net niet staat.
                    Iemand leest de tekst voor, het ja-woord, plots staan ze op en gaan ergens een handtekening plaatsen, dan moeten de getuigen dat ook doen, dan zijn er de ringen, dan worden ze overspoeld door familie die gelukwenst, dan staat de volgende trouwer al te wachten, maar die wil je niet in beeld, maar zijn auto staat wel in de weg...enz

2 fotografen, elk aan 1 kant van de trouwers, en je kan tegen een stootje.

DPaul.
                    Ik ken het scenario . Bij mijn laatste reportage moest ik ook invallen voor een fotograaf die plots verhinderd was. Drie dagen voor het huwelijk! Niet de meest ideale omstandigheden, maar wel een van mijn betere shoots geworden.

Vroeger zou ik hiervoor bedankt hebben, maar nu durf ik het al aan.
                    Fullator
                    Fotostudio Candela Zone
                    website: http://www.chronax.be
                    website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Working...
                    X