Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beroep fotograaf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beroep fotograaf

Dat is eigenlijk geen beroep, maar meer een bezighouding

Comment

freelancer word je door veeeeeel voor niks te werken en dan niks meer voor niks te doen. Ervaring opdoen bij fotografen en labo's en dan en dan veel chance hebben en veel beloftes de kiem insmoren. Ik ben gemiddeld 12 uur per dag bezig met maken, bewerken en vooral zoeken naar meer werk dus een bezigheid is dit niet. En die getallen van Nederland kloppen als een bus, jammer dat ik er nog steeds tussen hang.

Comment

'k Kan verkeerd zijn, maar volgens mij: bij een jobaanbieding spreekt men meestal van BRUTO-bedragen als het over loon gaat... aangezien het netto afhangt van je gezinssituatie (personen ten laste enz)...

Dus als het 2.000,00 Euro Bruto is... 1.300 à 1.400 netto.
        BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

Comment

Ik heb jaren gewerkt als freelancer maar dan wel in de Gsm sector als RF-Engineer.
          Ik had wel mijn contract met een outsourcingskantoor dat (met véél geluk) na één jaar terug verlengt werd.
          Als fotograaf freelance gaan werken, dat gaat nie gemakkelijk zijn hoor, en laat je vooral niet blind staren aan bedragen die je links of rechts hebt opgevangen.

Voorbeeld: Ik verdiende als freelancer 500€ (bruto) per dag.
          500 X 22= 11000€ (bruto) per maand

Klinkt wel mooi das waar maar dan begint het pas.
          Als freelancer moet je voor alles zelf zorgen.
          In mijn geval was ik verplicht een wagen te gaan leasen daar ik véél op de baan zat. (75000km/jaar)
          Verzekering en brandstof van de wagen, kas zelfstandigen, nen gansen hoop extra verzekeringen om toch voor vanalles en nog wat gedekt te zijn.
          Laptop, PC thuis, Gsm rekeningen....enz
          Met andere woorden, ge hebt nen gansen hoop maandelijkse onkosten die ge als normale werknemer niet hebt.
          Van die 11000€ bruto had ik netto 2500€ over waarvan ik 2000€ nam als loon en de rest bleef in de kas van de vennootschap.
          Ge moet er dan toch rekening mee houden dat als een contract niet verlengt wordt dat de maandelijkse onkosten ook moeten betaalt worden, werk of geen werk.
          Last edited by Manu at; 17 september 2006, 19:46.

Comment

Working...
          X