Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderzoek aankoopadvies digitale camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onderzoek aankoopadvies digitale camera

Oorspronkelijk geplaatst door mic Bekijk bericht
    Eén ding was er goed aan.. De vraag: "Wat is uw kennisniveau met betrekking tot de werking van digitale camera's?" Gaat maar tot expert...??? Guru stond er niet bij...
    Mischien voor de leek of beginner zal zo'n lijstje van Kieskeurig beter van toepassing zijn... Of... Of... IK ben te KIESKEURIG ?
    Hahaaa nee guru ben ik vergeten helaas . Blijkbaar is de database dus ook niet erg uptodate. Ook blijken er vaak geen resultaten uit te komen net zoals Cactuske waardoor je criteria aan moet gaan passen en je eigenlijk niet meer de camera vindt die je wil hebben. Interessant
    Bedankt voor het invullen en vooral voor het commentaar!!

Comment

Resultaten

Beste mensen,

Hierbij de eerste (oppervlakkige) terugkoppeling. De tot nu toe verwerkte vragenlijsten laten de volgende bevindingen zien. De vragenlijst is er in twee varianten. Bij de eerste wordt eerst een keuze gemaakt zonder advies van de module en dan met , bij de andere vragenlijst is dit juist andersom vanwege methodologische redenen.

Het gemiddeld aantal resultaten met gebruik van de adviesmodule wordt juist meer in plaats van minder vergeleken met wanneer men zelf selecteert . Respectievelijk 31 en 20. Het maken van een keuze lijkt er dus niet eenvoudiger op te worden.

Het gemiddelde vertrouwen in de eigen beslissing ligt op 4,75 en het vertrouwen in het advies dat het systeem genereert ligt op 4,70 op een schaal van 1 (laag) – 7 (hoog).

Ongeveer 1/3 van de respondenten kiest voor een andere digitale camera na het gebruik van de adviesmodule. 2/3 blijft bij zijn besluit.

Enkele gemiddelden

Alle gemiddelden worden als volgt weergegeven.
      1 - volledig mee oneens
      4 - neutraal
      7 - volledig mee eens

Het laagste gemiddelde wordt gescoord bij de vraag of u minder andere bronnen zoals websites of magazines raadpleegt indien u de adviesmodule kunt gebruiken (2,40). Dezelfde vraagstelling maar dan of u minder andere personen zal raadplegen scoort ook laag met een gemiddelde van 2,66.
      Slechts 1 respondent is het er volledig mee eens dat de adviesmodule hem in staat stelt sneller een digitale camera te selecteren. Het gemiddelde is hier 3,66, dus net onder “neutraal”. Met een score van 3,89 is de respondent het er niet mee eens dat er met behulp van de adviesmodule een digitale camera wordt gevonden die beter aansluit bij zijn wensen. Tevens lijkt het selecteren er niet eenvoudiger op te worden (3,92). Het gebruik van de adviesmodule wordt wel makkelijk gevonden (5,92).

De enquête heeft de mogelijkheid om opmerkingen in te voeren. Hier is veelvuldig gebruik van gemaakt. Interessant is dat:
      - Er oude producten in de database zitten
      - Niet alle nieuwe producten in de database zitten
      - Er onjuistheden in de product features zitten
      - Het systeem ingewikkeld wordt gevonden door het popup venster
      - Er teveel resultaten worden gegenereerd
      - Soms onrealistische prijzen worden vermeld.

Ik vraag u te reageren met uw mening betreffende deze eerste bevindingen. Werden deze resultaten door u verwacht?
      De komende tijd worden de resultaten gedetailleerd geanalyseerd. Verdere terugkoppeling en verloting van de waardebonnen vindt op korte termijn plaats.

Met vriendelijke groet,

Edwin Hendrick

Comment

Re: Resultaten

Oorspronkelijk geplaatst door edwinrsm Bekijk bericht
        Beste mensen,

Hierbij de eerste (oppervlakkige) terugkoppeling. De tot nu toe verwerkte vragenlijsten laten de volgende bevindingen zien. De vragenlijst is er in twee varianten. Bij de eerste wordt eerst een keuze gemaakt zonder advies van de module en dan met , bij de andere vragenlijst is dit juist andersom vanwege methodologische redenen.

Het gemiddeld aantal resultaten met gebruik van de adviesmodule wordt juist meer in plaats van minder vergeleken met wanneer men zelf selecteert . Respectievelijk 31 en 20. Het maken van een keuze lijkt er dus niet eenvoudiger op te worden.

Het gemiddelde vertrouwen in de eigen beslissing ligt op 4,75 en het vertrouwen in het advies dat het systeem genereert ligt op 4,70 op een schaal van 1 (laag) – 7 (hoog).

Ongeveer 1/3 van de respondenten kiest voor een andere digitale camera na het gebruik van de adviesmodule. 2/3 blijft bij zijn besluit.

Enkele gemiddelden

Alle gemiddelden worden als volgt weergegeven.
        1 - volledig mee oneens
        4 - neutraal
        7 - volledig mee eens

Het laagste gemiddelde wordt gescoord bij de vraag of u minder andere bronnen zoals websites of magazines raadpleegt indien u de adviesmodule kunt gebruiken (2,40). Dezelfde vraagstelling maar dan of u minder andere personen zal raadplegen scoort ook laag met een gemiddelde van 2,66.
        Slechts 1 respondent is het er volledig mee eens dat de adviesmodule hem in staat stelt sneller een digitale camera te selecteren. Het gemiddelde is hier 3,66, dus net onder “neutraal”. Met een score van 3,89 is de respondent het er niet mee eens dat er met behulp van de adviesmodule een digitale camera wordt gevonden die beter aansluit bij zijn wensen. Tevens lijkt het selecteren er niet eenvoudiger op te worden (3,92). Het gebruik van de adviesmodule wordt wel makkelijk gevonden (5,92).

De enquête heeft de mogelijkheid om opmerkingen in te voeren. Hier is veelvuldig gebruik van gemaakt. Interessant is dat:
        - Er oude producten in de database zitten
        - Niet alle nieuwe producten in de database zitten
        - Er onjuistheden in de product features zitten
        - Het systeem ingewikkeld wordt gevonden door het popup venster
        - Er teveel resultaten worden gegenereerd
        - Soms onrealistische prijzen worden vermeld.

Ik vraag u te reageren met uw mening betreffende deze eerste bevindingen. Werden deze resultaten door u verwacht?
        De komende tijd worden de resultaten gedetailleerd geanalyseerd. Verdere terugkoppeling en verloting van de waardebonnen vindt op korte termijn plaats.

Met vriendelijke groet,

Edwin Hendrick
        Aha, het gemiddelde vertrouwen in het kieskeurig lijstje is 4.7 op 7..
        Wat ik persoonlijk erg hoog vind.
        Maarja, da's mijn mening. Ik heb 't ding wat zitten testen en vind persoonlijk dat 't van geen kanten klopt. Dus je opmerkingen zijn terecht van oude modellen, geen recente modellen en prijzen en specificaties kloppen niet.
        Ik zou nooit een beslissing nemen aan de hand van zo'n lijst. Ok je kan daar grote lijnen trekken bv welk opslagmedium en hoeveel DPI... Maar voor de rest???

Een fototoestel is een gebruiksvoorwerp dat je vooral in je handen hebt en met je vingers bediend. Dus het moet goed in de hand liggen. Neem nu dat je bv uitkomt op een Canon Ixus, die erg klein is... Wel ik dacht ook zo eentje aan te schaffen om in m'n vestzak te steken voor alledaags gebruik... Maar in de winkel (Topfoto Duitsland) had ik het in m'n handen en op één seconde was mijn keuze weg. Het was te klein voor m'n grote handen. Voor mij was het zeer onpraktisch en lag niet in m'n hand. Ik heb toen een totaal andere keuze gemaakt.

Nu, wie ben ik? Ik ben teneerste een Pietje precies. Van beroep systeemanalist en heb demo's en voordrachten digitale fotografie gegeven toen nog met die dingen gelachen werd in '98... (vandaar guru ) Nu heden ten dage is de digitale fotografie evenwaardig, zoniet beter dan de analoge.
        Als je een digitaal toestel koopt is er een verschil van gebruiker. Dit is een zeer belangrijk zoniet DE belangrijkste keuzevorm.
        Waarom? Wel je hebt twee verschillende gebruikers:
        1. De brave huisvader die het toestel koopt om huis, tuin en keuken fotografie te doen en foto's te nemen op vakantie en dergelijke. Voor dit publiek moet een fototoestel gemakkelijk en handig zijn. Als er maar goede foto's uitkomen.
        2. De amateur-fotograaf... Zoals hier op dit Belgiumdigital forum de leden zijn. Dus fotografen die veel meer uit hun toestel willen halen. Deze mensen gebruiken hun toestel veel meer en bijna dagelijks. Ook willen ze manuele instellingen en externe flitsen en extra lenzen bijkopen. Het is hun hobby. Meestal hebben ze meerdere toestellen. Ze zullen een totaal andere keuze hebben dan de brave huisvader. Ze willen expirimenteren met macro, iso, belichting, witbalans, lenzen enz... Terwijl de brave huisvader denkt dat witbalans een waspoeder is.
        En dat is net de fout van zo'n Kieskeurig lijstje. Je kan deze twee gebruikers niet samen gooien in één pot.
        Voor ik een fototoestel koop doe ik eerst twee maanden research naar deze toestellen. (Niet alleen bij fototoestellen, ik doe dat bij alle technische apparaten, het is een passie voor mij...beroepsmisvorming )
        Als ik dan beslist heb een toestel te kopen ga ik het eerst testen in de winkel of bij een collega die al zo'n model heeft... Het kan dus best zijn dat om één of andere reden, die ik op voorhand niet wist, de keuze op het laatste moment toch nog naar nr twee gaat.
        Onlangs wou ik een laptop kopen en mijn keuze na twee maand research was Sony... Drie dagen voor aankoop werd dit definitief de grond in geboord en werd het nr twee de HP ... ik wil maar zeggen.

Wat ik bedoel met heel m'n uitleg is dat je zeer moeilijk aan de hand van zo'n Kieskeurig lijstje een keuze kan maken... Idd je kan het gebruiken als guide om je toe te laten een sortering te doen...

En je enquete was op zo'n kieskeur lijstje gebaseerd...

Comment

[Dit topic is gestart met toestemming van Willy,BD-Forumcoördinator.]

Tegenwoordig is het aanbod van digitale camera’s overweldigend, waardoor het selecteren van “de perfecte camera” geen eenvoudige klus is. Vergelijkingswebsites kunnen hierbij helpen, maar ondersteunen de gebruiker gebrekkig of niet in zijn zoekproces. Recentelijk is er een vergelijkingswebsite gestart met het aanbieden van expert advies, waarmee de consument een betere keus zou moeten kunnen maken. Dit onderzoek heeft als doel inzicht te verkrijgen in de acceptatie van zowel het advies als de technologie en de mate waarmee het zoekproces wordt verkort. Het onderzoek duurt maximaal 8 minuten.

Door mee te doen:
          - Maakt u kans op één van de vier waardebonnen van 10 euro.
          - Helpt u mij data te verzamelen om statistisch onderzoek te verrichten voor de Thesis van mijn opleiding bedrijfskunde aan de RSM Erasmus Universiteit Rotterdam.
          - Krijgt u inzicht in een methode om een betere keuze te maken bij de aanschaf van een product.
          - Krijgt u inzicht in de resultaten van het onderzoek.

Klik op onderstaande link om het onderzoek te starten.
          http://ed-win.name/select/select.htm

Alvast bedankt voor de medewerking!

Met vriendelijke groet,
          Edwin Hendrick.

dat wilt gewoon bij mij niet werken
          ofwel is het omdat ik firefox gebruik
          ofwel omdat ik mijn brower heb ingesteld voor geen cookies te accepteren
          maar ik laat alleen mijn brower cookies aannemen van site's die ik betrouw dus niet van onderzoeksite's enzo
          dus deze krijgt van mij een dikke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
            dat wilt gewoon bij mij niet werken
            ofwel is het omdat ik firefox gebruik
            ofwel omdat ik mijn brower heb ingesteld voor geen cookies te accepteren
            maar ik laat alleen mijn brower cookies aannemen van site's die ik betrouw dus niet van onderzoeksite's enzo
            dus deze krijgt van mij een dikke
            hier ook FF en het werkte. Dus het zullen de koekjes wel zijn zeker

@mic
            Op Belgiumdigital zitten geen doorsnee consumenten denk ik ...
            Misschien heeft die enquête wel een vertekend beeld door onze deelname en weerspiegeld het niet de mening van de doorsnee consument

Misschien interessant als we weten hoeveel respondenten er zijn?

Comment

Er zijn na filtering rond de 150 resultaten, waarvan de helft amateur is. Gemiddeld 14 minuten om de lijst in te vullen.

Comment

Gemiddeld 14 minuten om de lijst in te vullen.
                Deze survey is anoniem & duurt ongeveer 8 minuten.

En dan nog iets om in je conclusies op te nemen: die "advies"-module is volgens mij alleen geschikt voor potentiële kopers die nog nooit een digitale camera van dichtbij gezien hebben.
                Op BD zijn dergelijke vergelijkingssites totaal nutteloos en - zoals cactuske al zei - de resultaten zullen scheefgetrokken worden als te veel BD-ers aan de enquête deelnemen.

seppuku.
                Last edited by seppuku; 2 september 2006, 14:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht

En dan nog iets om in je conclusies op te nemen: die "advies"-module is volgens mij alleen geschikt voor potentiële kopers die nog nooit een digitale camera van dichtbij gezien hebben.
                  Op BD zijn dergelijke vergelijkingssites totaal nutteloos en - zoals cactuske al zei - de resultaten zullen scheefgetrokken worden als te veel BD-ers aan de enquête deelnemen.

seppuku.
                  Ge neemt me de woorden uit de mond...

Comment

Working...
                  X