Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Naar ik gehoord heb zal ps volgend jaar zelfs onder lightroom verkocht worden.
Je zal vanuit lightroom rechtstreeks naar ps kunnen overschakelen zonder dat je echt ps zal moeten openen. Het is van horen zeggen hé. Heb net een gevorderde cursus photoshop gevuld en daar heeft men al de mogelijkheden uitgelegd van lightroom maar dan wel nog op een mac.
Welke mogelijkheden heeft lightroom meer dan PS CS 2 ?
THNX
Meer? nee geen.. Maar da's ook z'n bedoeling niet...
CS2 is een keizwaar paket waar voor ons, amateurkes, veel te veel inzit.
Lightroom is juist op maat gesneden voor de digitale fotograaf om snel z'n foto's te katalogizeren en te corrigeren en dan online te zetten of af te printen. Meer doet 't niet.
Ik heb het sedert de eerste versies op mijn mac draaien en heb er vooral in de beginne mee gewerkt. Ik heb zelfs enkele tips doorgegeven.
Ben ook met Aperture aan de slag geweest, ...
Houdt het momenteel nog steeds bij Photoshop CS2/Bridge + iView Media Pro.
Waarom graag een geïntegreerd pakket voor FOTOGRAFEN? De hoofdletters zeggen alles.
Waarom is het hier (nog) niet zo gekend? Vraag gewoon is wat men afweet over DAM (digital asset management) en je weet het wel.
En laat o.a. Lightroom, Aperture, ... hier nu net sterk in zijn...
Zou het programma zeker aanraken tijdens de cursus maar vooral aandacht vragen voor DAM.
P.S.: het is hier niet de bedoeling dat ik je wil zeggen hoe jij les moet geven
Beperkte ervaring (enkele dagen) met Lightroom is hier niet zo positief.
Na installeren en een foto ingeladen kon ik van geen kanten naar de Develop module. Na herstarten wel maar het programma hangt toch té dikwijls (not responding). Ook de andere dagen zelfde ervaring.
Ik geef het op, de beta versie is op mijn pc (Pentium 4 op 3.4GHz en 2GB geheugen) niet werkbaar en te traag.
Mss. domme vraag, maar als 't toch allemaal te zwaar én veel te traag is voor wat wij als fotografen doorgaans nodig hebben, waarom dan toch niet gewoon Adobe Photoshop Elements 4 gebruiken?...
Het heeft natuurlijk niet zo'n "professionele uitstraling" als CS2, maar heeft imo. voldoende tools in huis om voortreffelijke beeldbewerking toe te laten.
Graag zou ik daarom weten wat - voor onze dagelijkse toepassingen - een verantwoorde motivatie is om toch bvb. CS2, LightRoom e.d. aan te kopen?...
Een aantal heel leuke features zitten niet in elements.
Denk ik vb aan maskers (# selecties) en vb het fade command.
Maar een klein dinkie maar heel handig als je bij een bewerking wat te ver bent gegaan.
Ik weet niet meer of elements de healing tools (patch tool en spot healing tool) heeft. Ik dacht van niet. Deze zijn ook heel krachtig.
Eerst even mijn eigen mening:
Zelf gebruik ik nauwelijks beta-software. Soms is een betapakket vrijwel identiek aan het uiteindelijke pakket, soms is het bagger. Meestal ligt het er tussenin met een neiging naar de 'goede' kant, maar persoonlijk ga ik geen tijd verspillen om een pakket te testen, ik wil in die tijd gewoon foto's bewerken.
Daarbij komt ook nog dat Lightroom straks (maar mss nu ook al in de door jou genoemde beta) de technologie van rawshooter gebruikt. Daarvan heb ik de gratis essentials maar ook de versie Premium2006 gekocht, dus heb ikzelf niet direct de behoefte om de beta van adobe te gaan testen (mocht die straks beter blijken, dan ga ik daar wel naar kijken uiteraard).
Ik heb overigens even bij mijn engelse kennissen geinformeerd:
Geen enkele van de 12 (semi en full-)pro fotografen gebruikt die beta. Ik denk dat je opmerking over het verschil tussen engelse en belgische gebruikers daarom niet op het pakket zelf slaat, maar eerder op hun belevingswereld of manier van omgaan met nieuwe dingen. Ik denk dat dat niet zoveel over het pakket zegt, maar meer over het feit dat de inwoners van onze lage landen denken ´ik zal deze beta nog eens verder aan de tand voelen´ (maar niet direct echt gaan gebruiken), terwijl de anderen mss direct na installatie al roepen ´I have it, I use it, I like it, I want it... (en ook niet direct echt gaan gebruiken)´
Niet dat het daarom goed of slecht is, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel...
Ik denk dat ik het op m'n workshops niet ga vermelden.
Anders krijg ik achteraf misschien wel opmerkingen van: "Zeg, Pipo, wat heb de me nu aangesmeert? Da's toch te traag en PS is toch veel beter..."
Daarom wou ik hier op een digitaal fotografieforum es effe kijken wat de fotografen er van vonden.
Zoals Erik zei... 't is misschien nog te vroeg, het is een Beta versie, misschien dat de uiteindelijke versie beter is. En idd de Engelse fotografen hebben misschien een andere mentaliteit...
Dan kan ik volgend jaar er nog over babbelen... nu ga ik 't overslagen.
Allemaal heel hartelijk bedankt voor deze waardevolle info.
Ik begin meer en meer Bridge te gebruiken, maar om van een echte digitale workflow te spreken is het voor mij nog wat te vroeg. Nu de Windows beta uit is ga ik het zeker bekijken.
Ik ben ook wat met Bridge bezig, maar het nadeel vindt ik dat de kwaliteit van de weergave van de foto's niet zo geweldig is. Je kan ze leuk bekijken, maar als je ze groot wilt zien met bijv. diavoorstelling dan is de kwaliteit niet echt zo geweldig. En de foto's groot bekijken kan dan alleen met Photoshop en dat is nou niet bepaald een snel programma om even een foto te bekijken.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een juiste serie programma's voor het goed en makkelijk organiseren, bekijken en bewerken van foto's.
Trouwens, ik ben nog niet zo erg thuis in het RAW gebeuren, maar doe er wel af en toe wat mee en open en bewerk de raw's in photoshop. Waarom gebruiken de meeste hier een ander programma voor (als rawshooter) en gaan het dan pas in photoshop importeren ?
Ik ben ook wat met Bridge bezig, maar het nadeel vindt ik dat de kwaliteit van de weergave van de foto's niet zo geweldig is. Je kan ze leuk bekijken, maar als je ze groot wilt zien met bijv. diavoorstelling dan is de kwaliteit niet echt zo geweldig. En de foto's groot bekijken kan dan alleen met Photoshop en dat is nou niet bepaald een snel programma om even een foto te bekijken.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een juiste serie programma's voor het goed en makkelijk organiseren, bekijken en bewerken van foto's.
Trouwens, ik ben nog niet zo erg thuis in het RAW gebeuren, maar doe er wel af en toe wat mee en open en bewerk de raw's in photoshop. Waarom gebruiken de meeste hier een ander programma voor (als rawshooter) en gaan het dan pas in photoshop importeren ?
De meesten gebruiken andere programma's voor raw omdat die veel sneller werken: je kan elke foto gewoon aanklikken en direct aanpassen, en de aanpassingen (bijv. witbalans) copiëren naar de rest van de shoot. De aanpassingen zijn niet-destructief, die worden bijgehouden in een apart bestand. Bij Photoshop moet je altijd weer je foto gaan opslaan enz.
Als je een goed programma zoekt om je foto's te organiseren, bekijk dan eens ACDSee 8 of ACDSee Pro (www.acdsystems.com). Zéér snel, zeer uitgebreid en is ook ideaal als viewer. Je kan er trouwens ook RAW foto's mee bewerken, maar dat is toch maar een traag gedoe, daarvoor moet je het dus niet doen.
De meesten gebruiken andere programma's voor raw omdat die veel sneller werken: je kan elke foto gewoon aanklikken en direct aanpassen, en de aanpassingen (bijv. witbalans) copiëren naar de rest van de shoot. De aanpassingen zijn niet-destructief, die worden bijgehouden in een apart bestand. Bij Photoshop moet je altijd weer je foto gaan opslaan enz.
Dan denk ik dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van Adobe Bridge. Daar gaat het net zo. Ik hoef Photoshop helemaal niet open te doen, tenzij ik wat vlekjes wil aanpassen of speciale filters wil gebruiken.
Dan denk ik dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van Adobe Bridge. Daar gaat het net zo. Ik hoef Photoshop helemaal niet open te doen, tenzij ik wat vlekjes wil aanpassen of speciale filters wil gebruiken.
Dave
Als je Bridge wil gebruiken met Sony raw files van 20Mb of tiff's van 40Mb en meer, dan heb je toch wel veel tijd nodig... da's hetgeen mij het meest stoort, dat het allemaal zo langzaam gaat (idem voor Photoshop), terwijl de concurrentie soms véél sneller is.
Om bij het topic te blijven: Lightroom is momenteel ook veel te traag om het op regelmatige basis te gebruiken. Da's natuurlijk deels het gevolg van beta-code vol met debugcode, maar de interface zelf (open/dichtklappen van menu's aan rechterzijde) is toch ook extreem traag.
Comment