Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

    Dat ziet er inderdaad erg handig uit. Hoeveel Watt kan deze dimmer verdragen en wat mag deze kosten?
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

    Comment


    • #17
      Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

      Prijs weet ik niet meer.
      Tot 300 Watt.

      bij deze doe het zelfzaak is er een pack draadloos dimmer en schakelaar voor 35€

      even rondlopen en vragen dan vindt je het wel.

      Jo.

      Oorspronkelijk geplaatst door flitske
      Dat ziet er inderdaad erg handig uit. Hoeveel Watt kan deze dimmer verdragen en wat mag deze kosten?
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #18
        Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

        Enkele bedenkingen :

        Dimmen van gloei- of halogeenlampen heeft, zover ik weet, tot gevolg dat de kleurtemperatuur lager wordt. Het is veel beter om enkele lampen uit te schakelen en eenvoudige schakelaars kosten ook veel minder dan een dimmer. Twee lichtbronnen met verschillende kleur is zeker af te raden, maw als je dimt, dim dan alle lampen.

        Als je met continu licht werkt, heb je relatief veel licht nodig ivm flitsers. Zeker voor personen is dat minder aangenaam en ga je kleinere pupillen krijgen tov met flitsers. Een flitser geeft al zijn licht op een relatief korte tijdspanne terwijl de sluiter geopend is. Voor productfotografie speelt dat veel minder omdat je daar vanop statief kan werken met langere sluitertijd en heb je meestal ook minder oppervlakte te belichten.

        De CRI van een gewone heldere gloeilamp is 100, maar de blauwe coating zal deze waarschijnlijk wel naar beneden halen. Ik heb er echter geen idee van hoeveel. Voor kleurechte fotografie is een CRI van boven de 95 wenselijk/nodig, voor het overige zou ik zeker boven de 90 blijven.

        Persoonlijk zou ik zo de moeite niet doen en zeker niet met gloeilampen. Om te experimenteren zijn bouwlampen veel eenvoudiger. I.p.v. met 500 watt lampen te werken kan je er bv. ook -overal dezelfde- 300 watt halogeenlampen insteken en met een 6-tal lampen op statief werken die door een diffuser schijnen (afstand houden!). Met een digitale camera kun je de kleurtemperatuur eenvoudig corrigeren, maar een lage CRI of verschillende kleurtemperaturen is een ander verhaal....

        Een ander alternatief is werken met de goede daglicht TL-lampen met electronisch voorschakelapparaat, maar je gaat er redelijk wat nodig hebben en dan zul je er niet komen met 100 euro, althans niet om personen te belichten. Voor productfotografie is dat wel betaalbaarder. Met TL-lampen zal je verlichting een groot oppervlak hebben en kom je waarschijnlijk toe met een "beperkte" diffuser die dan meer licht doorlaat. Je zou zo een raam kunnen simuleren, maar uiteraard is de verplaatsbaarheid dan eerder problematisch.

        Alain

        Comment


        • #19
          Re: Softbox maken met daglicht gloeilampen van philips?

          Ok, iedereen bedankt voor de nuttige info. Ik zal mijn idee maar laten vallen en sparen voor een echte flistsset.
          meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

          Comment

          Working...
          X