Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te veel zon & warmte = invloed op kwaliteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Te veel zon & warmte = invloed op kwaliteit?

    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
    Idd, er is NIETS sneller dan het licht....
    MAAR het kan wel zijn dat zo een sensor een minimum tijd aan licht nodig heeft voor de details....
    Last edited by Reservoir_Dog; 18 juni 2006, 15:52.
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

    Comment


    • #17
      Re: Te veel zon & warmte = invloed op kwaliteit?

      Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
      MAAR het kan wel zijn dat zo een sensor een minimum tijd aan licht nodig heeft voor de details....
      Wat je dus eigenlijk zegt is dat er detail ontstaat als de sluiter lang genoeg open staat.

      Wat is detail? Binnen één pixel kan (per definitie) nooit detail worden vastgelegd. Het kleinst mogelijke detail kan alleen worden geregistreerd door verschil in 'ontvangen licht' door minimaal twee afzonderlijke pixels. Wat je dan zou moeten concluderen is: als de ene pixel nog niet klaar is terwijl de andere dat wel is, dat je dan juist detail (verschil) te zien krijgt dat er in werkelijkheid niet is. We hebben het hier echter over gebrek aan detail bij heel korte sluitertijden. Dat wil zeggen: twee verschillende pixels geven een gelijke waarde terug (hebben evenveel licht ontvangen) bij zeer korte sluitertijd terwijl ze verschillende waarden zouden hebben gegeven als de sluiter ongeveer twee tot drie keer zolang had opengestaan. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als de electronica in de camera een bepaalde opstarttijd nodig zou hebben. Maar dat heeft helemaal niets te maken met de snelheid van het licht of dat licht moeilijker door een dichtgeknepen diafragma zou kunnen passeren.

      Toch heb ik zo m'n vraagtekens want ik ben nog nergens artikelen tegengekomen die dit fenomeen beschrijven.

      Comment


      • #18
        Re: Te veel zon & warmte = invloed op kwaliteit?

        ik zou de fout eerder bij de mens leggen dan bij de camera. op hoge temp reageren wij ookal iets anders

        om het echt te testen zou je eigenlijk op een warme heldere dag foto's moeten nemen met een filter. zo valt er ook minder licht binnen en kun je andere sluitertijden gebruiken.
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #19
          Re: Te veel zon & warmte = invloed op kwaliteit?

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas

          Toch heb ik zo m'n vraagtekens want ik ben nog nergens artikelen tegengekomen die dit fenomeen beschrijven.
          Ik ook niet. Daarom is het een interessant standpunt. Langs de andere kant is het dynamisch bereik van een 1D én de oude D30 groter dan dit van een 10D of 20D omdat de pixels minder snel vol zijn : http://www.canon.com/technology/inte...os/eos_p1.html

          Misschien dat het proces moeilijker beheersbaar is bij zéér hoge sluitersnelheden?

          Daarom ook mijn vraag als er andere referenties bestaan die dat onderschrijven of eventueel eigen testen.

          Comment


          • #20
            Re: Te veel zon & warmte = invloed op kwaliteit?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk
            mijn ervaring is:
            opnamen maken voor 11 uur s,morgens, of in de late na middag.
            grt,bouk.
            Heb eveneens de beste resultaten als de zon niet loodrecht staat. Het warmste licht heb je inderdaad 's morgens vroeg en in de vooravond.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #21
              Re: Te veel zon & warmte = invloed op kwaliteit?

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              Dat zou bijvoorbeeld kunnen als de electronica in de camera een bepaalde opstarttijd nodig zou hebben.
              Na er nog eens over nagedacht te hebben kan ik me eigenlijk geen situatie inbeelden waarbij de opstartsnelheid van de electronica een rol kan spelen.

              Voor de helderheid van een foto maakt het ook bij zeer korte sluitertijden blijkbaar niet uit of een foto genomen wordt met diafragma x en sluitertijd y of met diafragma 2x en sluitertijd y/2. Tenminste: de klacht is niet dat die laatste foto donkerder is. In beide gevallen worden dus per pixel evenveel fotonen geregistreerd en en de electronica is blijkbaar ook in staat dat te verwerken.

              Comment

              Working...
              X