Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie wiki?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fotografie wiki?

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
    Vandaar dat er in de echte Wikipedia (zowel de Engelstalige als de Nederlandstalige) zoveel manifeste onwaarheden en fouten staan...
    En de antwoorden die je op dit forum krijgt zijn steeds 100% correct ??
    Of denk je dat in de Encyclopaedia Britannica geen enkele grove fout staat?

Als je dan die fouten ziet staan, pas ze dan aan... Dat is juist het hele idee van een wiki.
    KENNIS BUNDELEN
    Nikon D70s en bijhorend speelgoed
    www.rocksolid.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
      Ik had zoiets verwacht en je bent er met open ogen ingelopen.
      De Henri moet ook altijd tonen dat hij een diploma heeft en ooit in één of andere raad heeft gezeten.

Op wikipedia (ook een wiki ) zeggen ze dit over paradigma :
      Probably the most common use of the word paradigm is in the sense of Weltanschauung. For example, in social science, the term is used to describe the set of experiences, beliefs and values that affect the way an individual perceives reality and responds to that perception.

.
      geachte stefken,
      Als je een quota uit Wiki aanhaalt als bewijs, lees dan zelf eerst goed het volledig artikel en haal er niet één alinea uit maar durf dan ook de andere te vernoemen. Bovendien kan je ook opletten dat als je een "search" doet je de goede referentie ingeeft: je vermeld in je hoogdravende opmerking "paradigma" terwijl je een resultaat citeert dat je hebt opgezocht onder "paradigm" (Engels).
      Doe me een pleziertje en zoek ook eens "paradigma" op maar dan in de Nederlandse versie van Wiki.

Ik had zoiets verwacht en je bent er met open ogen ingelopen (sic): kan best zijn maar ik denk dat de jouwe gesloten zijn.

De Henri die moet tonen dat hij een diploma heeft en ooit in één of andere raad heeft gezeten. (resic)

on topic edit: wil hier enkel op wijzen dat met een beetje inspanning en goede wil hier op BD vele fotografische oplossingen zo voor het rapen liggen.
      Gebruik zoveel mogelijk de zoekopties en in de meeste gevallen zal je een positief antwoord vinden op je vraag of probleem. Natuurlijk is er ook kaf onder het koren, maar toch is het een schatkamer van goede raad, tips, negatieve en positieve ervaringen, mislukkingen en geslaagde verwezenlijkingen.
      Mensen durf te zoeken.
      Last edited by kodachrome; 6 mei 2006, 22:43.
      lidnummer: BD0435BE

Comment

@ all: Graag on-topic reageren, op de persoon spelen wordt hier niet getolereerd en voegt ook niets toe aan een antwoord op het topic.

Wikipedia heeft als voordeel dat je er veel kan terugvinden, maar als nadeel dat er heel veel fouten instaan. Mocht iemand bv het met de uitwerking van een onderwerp niet eens zijn, dan kan hij/zij dat veranderen in een kinderachtig epistel. Dat is iets dat natuurlijk niet wenselijk op BD. Maar voor nuttige informatie en uitleg is er natuurlijk op BD de Tips sectie. Daar kun je ook je uitleg over iets naar de redactie mailen en dan komt dat daar ook te staan. En dat is iets dat niet verandert kan worden, dus hoeft dat ook niet continu nagelopen te worden (wat ook weer veel tijd zal kosten).
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

Comment

En toch, ik blijf erbij... De tips sectie is ongestructureerd en dingen (laten) toevoegen is te omslachtig. Met de nodige inspanningen is zo een wiki zeker te verwezelijken.
          Maar de mods zijn er niet zo happig op precies... Nochtans lijkt me dit de uitgelezen kans voor BD...
          www.rocksolid.be

Comment

De Tips sectie kan idd nog wel wat aanpassingen gebruiken en dat zal ook nog wel gebeuren. Maar als de Tips sectie goed werkt, dan is een foto wiki eigenlijk dubbelop.
            Er zijn zoveel mogelijkheden om de website uit te breiden en te verbeteren, maar het gaat erom dat iets betaalbaar, beheersbaar en gemakkelijk te realiseren blijft. Wat ik als mod hiervan vind maakt niet zoveel uit.
            --------

Comment

Als je dan al weet dan in wikipedia al naar BD word verwezen
              http://nl.wikipedia.org/wiki/Digitale_fotografie

Zegt toch genoeg

P.S. ben ook voorstander om alle info zoveel mogelijk gestructureerd te bundelen, maar dan op BD zelf (tipssectie of nieuwe sectie).
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik zit nog niet lang op BD en ik zie ook veel zaken terugkomen. Steeds met enige nuances. Ik ben dan ook voorstander om de Tips sectie voor deze zaken te gebruiken. Uiteraard dient er dan wat meer structuur in te komen. Ook de sectie besprekingen kan uitbreiding gebruiken. Hoe vaak kom je niet de vraag tegen is camera A beter dan Camera B of is het verschil tussen een VR/IS of een gewone lens zo groot?? Door artikels te schrijven waar duidelijke en correcte informatie wordt verschaft kunnen sommige veel voorkomende vragen toch voorkomen worden. Uiteraard vraagt dit inspanning. In ieder geval wil ik aan zulke initiatieven meewerken (ondanks dat ik een onervaren fotograaf ben)

Anderzijds stoor ik me niet dat vragen terugkomen. Je bent vrij die topics te lezen en er op te reageren. Soms vergt namelijk het antwoord geven even veel inspanning dan te wijzen op de zoeksectie... maar deze discussie is al te veel gevoerd... wie weet hoe veel deze discussie in de zoeksectie zou opduiken

Kortom ik denk dat een wiki of een uitbreiding van de huidige structuren een belangrijke meerwaarde aan BD kan leveren.

enkele ideetjes: vergelijkende testen tussen camera's, lenzen, fototechnische tutorials (flitsen, macro, studiobelichting/inrichting, panning.....) dit kan misschien gegoten worden in een soort mini SD waar de ervaringen en inzichten van verschillende fotografen gebundeld worden in een verslag gespijst met voldoende foto's...

groetjes,

Wouter.
                Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

Comment

Ik denk dat een forum en een wiki complementair zijn.

Op het forum is heel wat te vinden maar de info is verspreid.
                  Op een wiki kan je die info gestructureerd brengen.

Aangezien wiki een open systeem is, kan iedereen daar - in theorie - zever beginnen in schrijven.
                  In PRAKTIJK blijkt dat eigenlijk niet/nauwelijks voor te vallen omdat er een soort van professionele fierheid en sociale controle heerst. Mensen die zichzelf belachelijk maken door daar zever in te schrijven worden door dit systeem snel 'weggefilterd'.
                  Op het BD forum worden heel veel zinnige zaken verteld, en ik ben ervan overtuigd dat het in een BD wiki niet anders zal zijn.

Een wiki heeft ook het voordeel dat de drempel goed ligt (niet te hoog; niet te laag) en dat het beperkte resources vraagt van het BD 'personeel'.
                  Het moet vooral technisch opgezet en onderhouden worden. Ik denk dat dit redelijk meevalt.

Comment

@ Stefken, ON Topic blijven graag! Daarom is je post verwijderd. Het gaat hier om een BD wiki en alle andere zaken vallen daarbuiten. Alle off-topic reacties zullen verwijderd worden.
                    --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                      Ik denk dat een forum en een wiki complementair zijn.

Op het forum is heel wat te vinden maar de info is verspreid.
                      Op een wiki kan je die info gestructureerd brengen.

Aangezien wiki een open systeem is, kan iedereen daar - in theorie - zever beginnen in schrijven.
                      In PRAKTIJK blijkt dat eigenlijk niet/nauwelijks voor te vallen omdat er een soort van professionele fierheid en sociale controle heerst. Mensen die zichzelf belachelijk maken door daar zever in te schrijven worden door dit systeem snel 'weggefilterd'.
                      Op het BD forum worden heel veel zinnige zaken verteld, en ik ben ervan overtuigd dat het in een BD wiki niet anders zal zijn.

Een wiki heeft ook het voordeel dat de drempel goed ligt (niet te hoog; niet te laag) en dat het beperkte resources vraagt van het BD 'personeel'.
                      Het moet vooral technisch opgezet en onderhouden worden. Ik denk dat dit redelijk meevalt.
                      Perfect verwoord. De geslotenheid en de hoge drempel voor het toevoegen van dingen aan de tips sectie, is een belangrijk minpunt. Een wiki zou veel sneller groeien.

Eventueel... zet een tijdje een wiki op onder de tips sectie. Voeg alle huidige artikels toe en klaar. Laat een tijdje lopen en evalueer. Valt het tegen, neem dan gewoon de vorige tips sectie terug. Appart van BD is zeker niet nodig.
                      www.rocksolid.be

Comment

We kunnen natuurlijk ook de nodige info toevoegen aan wikipedia. Maar het zou ook heel leuk zijn als hier een halfbesloten wiki zou worden opgezet waar alleen de leden van BD aan kunnen bijdragen. Door zo'n drempeltje in te bouwen voorkom je dat allerlei gekken iedere dag een paar artikelen om zeep helpen.

Ik ben in ieder geval een voorstander van een wiki.

Groeten, Miriam

Comment

Ik ben zeker voor het idee

Comment

Ik ben hier ook nog niet lang op BD en zie ook regelmatig dezelfde vraag terugkomen. Een wiki lijkt dan een perfecte oplossing.

Ik volg nog andere fora, zoals wegcode.be en daar hebben ze het anders opgelost. Daar worden directe en duidelijke vragen, beantwoord, gesloten en dan in een apart subforum geplaatst V&A (Vragen en Antwoorden). Daar vormt er zich ondertussen een FAQ, waar je ook veel gemakkelijker in kan zoeken omdat er geen discussies tussenzitten. Alles wat niet rechtstreeks te maken heeft met het onderwerp wordt eruit gehaald voor het geklasseerd wordt. Dat is misschien een tussenoplossing ...

Greetz
                            Knut
                            Oly E500 met dubbele lenzenkit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knut
                              Ik ben hier ook nog niet lang op BD en zie ook regelmatig dezelfde vraag terugkomen. Een wiki lijkt dan een perfecte oplossing.

Ik volg nog andere fora, zoals wegcode.be en daar hebben ze het anders opgelost. Daar worden directe en duidelijke vragen, beantwoord, gesloten en dan in een apart subforum geplaatst V&A (Vragen en Antwoorden). Daar vormt er zich ondertussen een FAQ, waar je ook veel gemakkelijker in kan zoeken omdat er geen discussies tussenzitten. Alles wat niet rechtstreeks te maken heeft met het onderwerp wordt eruit gehaald voor het geklasseerd wordt. Dat is misschien een tussenoplossing ...

Greetz
                              Knut
                              Dat is inderdaad ook nog een goede oplossing. Al mis je ook hier weer de structuur van een wiki. Maar het is zeker het overwegen waard
                              www.rocksolid.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisB
                                Perfect verwoord. De geslotenheid en de hoge drempel voor het toevoegen van dingen aan de tips sectie, is een belangrijk minpunt. Een wiki zou veel sneller groeien.

Eventueel... zet een tijdje een wiki op onder de tips sectie. Voeg alle huidige artikels toe en klaar. Laat een tijdje lopen en evalueer. Valt het tegen, neem dan gewoon de vorige tips sectie terug. Appart van BD is zeker niet nodig.
                                Vind ik een heel goed idee.

Comment

Working...
                                X