Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vinden jullie foto's achterna bewerken een must?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vinden jullie foto's achterna bewerken een must?

Oorspronkelijk geplaatst door nabi
    Ik heb zo van die gedrochten (uit het predigitale tijdperk) die goed tot zeer goed zouden zijn, ware het niet dat daar een verkeersbord of zo een beetje of zelfs heel hinderlijk in beeld staat, maar dat ik onmogelijk kon vermijden. Maar als je het bord wegkloont, is het beeld toch ook niet meer echt wat je zag?

Voor het overige sluit ik me volledig aan met wwat is geschreven hiervoor.
    Een foto is nooit wat je zag, keep that in mind
    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gamma
      ....om die manier kan iedereen een "goede" fotograaf worden natuurlijk
      Waarom doe je het dan niet?

Comment

Ikzelf fotografeer steeds in RAW en dit heeft tot gevolg dat ik veel meer ontspannen ben tijdens het fotograferen zelf, aangezien de belangrijkste parameters achteraf toch kunnen gecorrigeerd worden zonder gegevensverlies, zoals scherpte, witbalans, contrast, helderheid, verzadiging, picture style,... ook als deze parameters totaal verkeerd zouden staan tijdens "het moment".

Als je rechtstreeks in JPG fotografeert moet je je al tijdens het fotograferen zelf met al deze zaken (parameters) bezig houden, waardoor je soms kostbare tijd verliest (of je onzekerder bent): staat m'n witbalans wel juist ingesteld, gebruik ik wel de juiste picture style, is er niet teveel contrast of juist te weinig, staat de scherpte ideaal ingesteld etc.

Persoonlijk vind ik het veel comfortabeler om om deze redenen enkel in RAW te fotograferen en m'n foto's een summiere nabewerking (finetuning) te geven, waarbij ik me trouwens steeds beperk tot het aanpassen van bovenvermelde parameters.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

Comment

@GeertB: dubbel- of crossposten wordt niet gewaardeerd op dit forum.

Ik dacht dat heb ik al eens gelezen. Gelukkig is er een goede zoekfunctie.
          Met een Nikon uitrusting, maar helaas, als ik de beelden zie, zal het toch terug... Minolta worden, zodra die mannen van Sony laten zien wat ze in hun mars hebben, en ik kan me erin vinden, koop ik me terug zo een ding.Ik hoop meer dan ooit nu op een d9. De Nikon is steviger, sneller, betrouwbaarder alles wat je wil, maar de

Comment

Working...
          X