Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

    IPS is best qua stabiliteit van kleurweergave / contrast / gamma bij veranderende kijkhoek. Bedenk dat je, ook als je je hoofd stil houdt, de randen van het scherm onder een andere hoek bekijkt dan het centrum, dus die kleurstabiliteit heeft echt wel belang. Kijk eens naar de NEC 1980FIX of 1990SXI, kosten beide rond de 580 euro in Duitsland, hebben een IPS panel en een 10/12 bit lookup table wat instaat voor gelijkmatige kleurverlopen. Volgens de ontwerper van de beroemde Sony Artisan monitoren zijn deze NECs onklopbaar wat betreft verhouding prijs/kwaliteit van de kleurweergave.

    Comment


    • #17
      Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

      Oorspronkelijk geplaatst door Fatje
      Is dit Samsung scherm geen TN-panel. Ik heb me laten vertellen dat voor fotobewerking een PVA of een IPS panel beter zou zijn ivm de kleurweergave of heb ik mij iets laten wijsmaken??
      type beeldscherm TFT/PVA
      beelddiagonaal 20,1"
      dotpitch 0,255
      aantal kleuren 16,7M
      kijkhoek h/v 170°/170°
      contrast ratio max. 700:1
      helderheid 250 cd/?
      responstijd 16 ms
      max. resolutie 1600x1200
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #18
        Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

        Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
        type beeldscherm TFT/PVA
        beelddiagonaal 20,1"
        dotpitch 0,255
        aantal kleuren 16,7M
        kijkhoek h/v 170°/170°
        contrast ratio max. 700:1
        helderheid 250 cd/?
        responstijd 16 ms
        max. resolutie 1600x1200
        Inderdaad je hebt gelijkop de site van samsung staat inderdaad PVA, maar in mijn foldertje dat ik hier liggen had van samsung stond ded 204TS als TN panel, zal dus een drukfoutje zijn, sorry
        Grtz Fatje

        - EOS + EF -

        Comment


        • #19
          Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

          Oorspronkelijk geplaatst door nickynick
          IPS is best qua stabiliteit van kleurweergave / contrast / gamma bij veranderende kijkhoek. Bedenk dat je, ook als je je hoofd stil houdt, de randen van het scherm onder een andere hoek bekijkt dan het centrum, dus die kleurstabiliteit heeft echt wel belang.
          Kan dit alleen maar bevestigen... 'k Heb al genoeg schermen gezien die geen uniform beeld geven omwille van de te beperkte kijkhoek, je kan het makkelijk merken aan een fletse (minder contrast) windows taakbalk onderaan het scherm, zelfs als je er pal in het midden voor zit en op een normale kijkafstand (dus op een ideale zitpositie voor het scherm).
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

          Comment


          • #20
            Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

            Oorspronkelijk geplaatst door Fatje
            Inderdaad je hebt gelijkop de site van samsung staat inderdaad PVA, maar in mijn foldertje dat ik hier liggen had van samsung stond ded 204TS als TN panel, zal dus een drukfoutje zijn, sorry
            De 204B is een TN en de 204TS is een PVA. Prijsverschil is miniem.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

              BIj dell staat de 20" breedbeeld 2005fpw (1600x1050) nu voor 545 euro,
              heb deze ook, maar weet eerlijk niet of hij echt goed is voor fotobewerking, 'k heb er te weinig verstand van

              Gekende problemen met dit scherm zijn lichtzwemen langs de randen (manier van vastzetten lichtbak en lcd scherm in de monitor)

              Maar de kijkhoek is zeer goed en de kleuren vind ik persoonlijk ook wel goed.

              Comment


              • #22
                Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                De Dell 2005FPW is een goede keuze, heeft een S-IPS panel (zelfde als de 20 inch Apple Cinema Display). Laat wel geen hardwarecalibratie toe.

                Comment


                • #23
                  Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                  De Dell wordt wel zeer binnenkort opgevolgd door de 2007WFP die merkbaar beter is. Een vergelijkingstest tussen de Dell 2007WFP en de Nec 20WMGX2 (amerikaans broertje van de 20WGX2, heeft video ingangen, speakers en een ingebouwde tuner maar is voor de rest hetzelfde scherm) kan je hier vinden:
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                    Er is maar 1 ding belangrijk ... zoals met alles iets kopen waar je zelf tevreden mee bent ...


                    Raad vragen en geven is goed maar met ooglappen op zeggen dat niets boven Eizo en Viewsonic gaat is veel gezegd ... ze zijn goed ja, maar niet perfect (geen enkel trouwens).

                    De ene is al sneller tevreden dan de andere en de ene heeft andere prioriteiten dan de andere ...


                    Mvg,
                    Na een twee maand durende test kan ik idd zeggen dat voor 600 euro er niets boven eizo en Viewsonic gaat... Dit op gebied van fotobewerking. Niet voor Games en niet voor andere doeleinden. enkel gezien door het oog van foto's bewerken op een TFT.
                    Dus ik zeg niet zomaar voor Photoshop koop een eizo... Nee, daar is veel werk en zweet aan voorafgegaan. (Zonder ooglappen)
                    en idd de ene is sneller tevreden dan de andere.. en we hebben allen verschillende normen.
                    Mijn norm ligt hoog. ik wou voor onder de 1000 euro een goed Photoshopscherm TFT. En ik vond alleen bij Eizo en Viewsonic mijn keuze.
                    Akkoord niet perfect.. Maar ik wou geen 2250 euro uitgeven voor een ammateur photoshopper.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                      Oorspronkelijk geplaatst door mic
                      Na een twee maand durende test kan ik idd zeggen dat voor 600 euro er niets boven eizo en Viewsonic gaat... Dit op gebied van fotobewerking.
                      Het is momenteel enorm moeilijk om een goed scherm voor fotoverwerking te kiezen, er is geen duidelijk perfecte keuze en zeker niet als er een budget van max. 600 euro aan vast hangt.
                      Zeggen dat merk x goede schermen maakt voor Photoshop gebruik vind ik alleszins niet correct.
                      Viewsonic en Eizo bv. maken ook gebruik van goedkope TN panels in veel van hun schermen, je moet echt naargelang het model beoordelen en niet per merk. Uiteindelijk kan je de schermen die het meest geschikt zijn voor Photoshop werk op 1 hand tellen, zeker voor een budget van 600 euro.
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim
                        Het is momenteel enorm moeilijk om een goed scherm voor fotoverwerking te kiezen, er is geen duidelijk perfecte keuze en zeker niet als er een budget van max. 600 euro aan vast hangt.
                        Zeggen dat merk x goede schermen maakt voor Photoshop gebruik vind ik alleszins niet correct.
                        Viewsonic en Eizo bv. maken ook gebruik van goedkope TN panels in veel van hun schermen, je moet echt naargelang het model beoordelen en niet per merk. Uiteindelijk kan je de schermen die het meest geschikt zijn voor Photoshop werk op 1 hand tellen, zeker voor een budget van 600 euro.
                        juist, dat bedoel ik.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim
                          Het is momenteel enorm moeilijk om een goed scherm voor fotoverwerking te kiezen, er is geen duidelijk perfecte keuze en zeker niet als er een budget van max. 600 euro aan vast hangt.
                          Zeggen dat merk x goede schermen maakt voor Photoshop gebruik vind ik alleszins niet correct.
                          Viewsonic en Eizo bv. maken ook gebruik van goedkope TN panels in veel van hun schermen, je moet echt naargelang het model beoordelen en niet per merk. Uiteindelijk kan je de schermen die het meest geschikt zijn voor Photoshop werk op 1 hand tellen, zeker voor een budget van 600 euro.
                          Welke Viewsonic zou je dan aanraden, zijn er dan geen die PVA of IPS gebruiken?
                          Last edited by Fatje; 8 april 2006, 11:30.
                          Grtz Fatje

                          - EOS + EF -

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                            Oorspronkelijk geplaatst door mic
                            Ik heb twee weken geleden een Samsung (940) hier op test gehad, Prima TFT hoor ( voor da geld) maar je kan 't niet met een Eizo of viewsonic vergelijken...
                            beste mic

                            Was dat een 940FN? Die heeft een PVA panel en kan ik krijgen voor €499, moest je nog wat meer testinfo hebben altijd welkom.
                            Grtz Fatje

                            - EOS + EF -

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                              Ik heb hier best wel enkele schermen staan ( beroepsmatig dan ) , twee die er boven uit steken zijn een 24" CRT Viewsonic ( reeds enkele jaartjes oud ) en een LaCie photon20visionII , als ik die vergelijk met een Eizo, Samsung of Philips dan steken die er toch wel met kop en schouders bovenuit !
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke TFT scherm voor fotobewerking? Budget €500.

                                Oorspronkelijk geplaatst door RDB
                                Ik heb hier best wel enkele schermen staan ( beroepsmatig dan ) , twee die er boven uit steken zijn een 24" CRT Viewsonic ( reeds enkele jaartjes oud ) en een LaCie photon20visionII , als ik die vergelijk met een Eizo, Samsung of Philips dan steken die er toch wel met kop en schouders bovenuit !
                                idd, viewsonic is echt goed.. Lacie ook... maar die is in vergelijking veel duurder dan Eizo en viewsonic. Akkoord Lacie heeft ook goedkope modellen... maar die zijn hetzelfde als Samsun enz... De top van Lacie is idd keigoe... maar niet voor mij, een ammateruke bedoeld.
                                Dit alles ivm fotobewerking he...

                                Comment

                                Working...
                                X