Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wil jij je file-serienummer weten van je 20D of 350D ? kijk hier...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wil jij je shutter teller weten van je 20D of 350D ? kijk hier...!!!

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
    neenee, ik geloof je wel zie men edit van de post hierboven => links

ik vind het nog steeds bizar dat het "zo moeilijk" is om aan die shuttercount te geraken!
    er zit een logische structuur in, maar verschilt wel altijd (een beetje soms) van toestel tot toestel...

Lesley.
    -=- Light is the key...

Comment

Ik heb je zonet een mailtje gestuurd , ben eens benieuwd wat m'n tweedehands 20D op de teller heeft staan ? Bedankt voor de moeite alvast !
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB
        Ik heb je zonet een mailtje gestuurd , ben eens benieuwd wat m'n tweedehands 20D op de teller heeft staan ? Bedankt voor de moeite alvast !
        Ik denk als een goede programmeur effe een raw of jpg debugged hij het snel zal vinden. Misschien zijn programmeurs geen fotografen, en is lessy de eerste )

Later spreken we van 'you have been lessy-isezed' als mensen een cam proberern te verkopen met valse counter info.
        Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
          Ik denk als een goede programmeur effe een raw of jpg debugged hij het snel zal vinden. Misschien zijn programmeurs geen fotografen, en is lessy de eerste )
          Ik zie dat je niet weet waarover je spreekt...

Comment

Ik heb Lesley een foto doorgemaild , eind vorig jaar heb ik een tweedehands 20D gekocht , de man in kwestie beweerde dat hij zo'n 2000 clics erop zitten had ( hij zag er dan ook nog perfect uit , nekstrap was zelfs nog in de verpakking ), Lesley vertelde me dat hij momenteel op 4693 staat , na even m'n harde schijf te hebben onderzocht zou ik zo'n 2500 foto's momenteel op mijn HD hebben staan uit de 20D , dus kan dit perfect kloppen ( zo nu en dan wis je wel eens enkele foto's).
            Thx Lesley voor de moeite in ieder geval !
            Last edited by RDB; 3 april 2006, 20:09.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Re: Wil jij je file-serienummer weten van je 20D of 350D ? kijk hier...

Ik wil dit hier toch nog wel eens effe neerzetten... Ik denk niet dat het hier al eens gepasseerd is.

Wat ik gevonden had, was ongeveer hetzelfde wat al eens vrijgegeven was.

Je foto's worden opgeslagen in mappen vb. 173CANON en daarin heb je het bestand IMG_7374.JPG

Als je met een EXIF viewer in de JPEG-file gaat kijken op adres 0093 en je neemt de 2e en 3e waarde... (in dit geval 11100 en 206) Dan kun je uit deze 2 waarden het bestandsnummer halen)

Dus als volgt;

formule voor folder; F = X / 64

formule voor bestand; B = 256 *((X / 64) * 64) + Y

vb. X=11100 en Y=206

11100/64=173,4375
              Dus de folder is 173CANON -> (neem 173.4375 zonder decimalen)

256 *((11100/64) * 64) + 206
              11100/64=173,4375 -> neem hier dus dan 0,4375
              256 * (0,4375 * 64) + 206
              (256 * 28) + 206
              7168 + 206
              7374
              Dus de filename is IMG_7374.JPG

voila... meer is dat niet...
              Maar als je CF kaartjes uitwisseld met andere body's of je reset de counter van de files of je renamed je files op je kaartje en gebruikt deze weer, dan loopt deze vanaf 0 of verder van het laatsts bestaande file vanop je CF kaartje.

Ik had een excel sheet gemaakt met wat ik ondervonden had, en uiteindelijk bestond er een formule voor die eerder ontdenkt was...

Wil je nu het aantal foto's weten die gamaakt zijn. (icm bestands serienummer)?

vb 680CANON\IMG_8014.JPG -> 58014.

Met dank aan Doug Kerr (dpreview) (Bron)

Groeten,
              Lesley.
              -=- Light is the key...

Comment

Dus het gaat alleen als je nooit gereset hebt en alleen continue nummering hebt gebruikt? Of heb ik het fout?
                Ik heb al andere CF's gebruikt (plots stond mijn teller op +5000).
                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Dus het gaat alleen als je nooit gereset hebt en alleen continue nummering hebt gebruikt? Of heb ik het fout?
                  Je kan altijd het bestandsnummer opvragen. Maar het zal (bijna) overeenstemmen met de sluitercounter als je nog NOOIT gereset heb en op continue nummering staan.

Lesley.
                  -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                    Je kan altijd het bestandsnummer opvragen. Maar het zal (bijna) overeenstemmen met de sluitercounter als je nog NOOIT gereset heb en op continue nummering staan.

Lesley.
                    Als je nooit reset hebt gedaan en continue hebt opstaan moet je toch niet uittellen hoeveel shutters je hebt. Kan je toch gewoon uitrekening aan de dirnummer (-100) x 256. Of wat mis ik.

Comment

Als je nooit reset hebt gedaan en continue hebt opstaan moet je toch niet uittellen hoeveel shutters je hebt. Kan je toch gewoon uitrekening aan de dirnummer (-100) x 256. Of wat mis ik.
                      stel dat je gewoon de file hebt en die is vb. SNEEUW009.JPG.
                      Hier kan je dan nazien de hoeveelste foto het was... (als niets gereset is)
                      -=- Light is the key...

Comment

((11100/64) * 64)
                        Daar heb ik geen rekenmachine voor nodig hoor

Als ik het goed begrijp is héél jouw theorie naar de vaantjes als je het geheugenkaartje 1x in een andere body stopt??
                        Dan zie ik het nut er niet echt van in, zoals ik er ook het nut niet van in zie waarom ze dat zo moeten wegmoffelen bij Canon

Comment

stel dat je gewoon de file hebt en die is vb. SNEEUW009.JPG.
                          Hier kan je dan nazien de hoeveelste foto het was... (als niets gereset is)
                          File-serienummer per file, maar bij een reset of gebruik van andere CF totaal niet meer van belang!?

Alleen canon kan de shuttercount uitlezen. Via usb wss. Of een key combo op het toestel! GSM's hebben ook veel van die combo's.

Comment

Jah... dat je het aantal shots kan bekomen als je cam nog nooit is gereset, da's nogal wiedes hee mannen. Folder-nummer maal 100, + bestands-nummer in laatste folder. Tadaa!

Maar waar het volgens mij om gaat is; de Lesse haalt het folder-nummer én het bestands-nummer uit de EXIF.

Maw; je verandert de naam van je bestand, maar je kan nog steeds vinden welk nummer het is.

De vraag is nu; als je je cam reset, begint hij dan ook je folder-nummers terug op 000 in de EXIF of gaat hij daar wél gewoon door met tellen. Indien hij doorgaat met tellen blijft Less's manier een foolproof methode dunkt me.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                              eh?

dit is het allereerste dat ik ervan hoor..

met een canon kun je je kliks (nog) niet nakijken? vrij bizar

google geeft:
                              "shuttercount for canon via opandasoftware"
                              canon tags (maar voor die 20D..)
                              met de quote:
                              --------------------------------------------------------------------------
                              There is a number that appears in my raw files and it increases by one with every shot I take. It does not match the image number that the camera puts on the image and I'm curious if it's the shutter actuation count. If it is, someone popped off about 6,000 shots either before I got the camera, or at the service center last year. If anyone wants to check, use a hex editor to view the number located at 95D and 95E (or bytes 2397 and 2398) in a raw file. Mine currently shows 1F 88 which is 8,072. The camera named this file IMG_2696.CR2, so it isn't that number.
                              --------------------------------------------------------------------------

blijkbaar een 'code' om een exifprogi te maken. zit shuttercount deel bij. links zijn zeker de moeite om na te kijken als je er zelf mee bezig bent.

die fameuze exiftool waar het hierboven over gaat

tot zover men beperkte zoektocht.
                              wat ik hieruit leer:
                              1) blijkbaar is het niet zo simpel om een shuttercount progi te vinden voor canon
                              2)het is misschien handig als je een versimpeld progi kan schrijven
                              3)in de koopjeshoek staan er vele 20D's met vermelding shuttercount...
                              Dit blijkt te kloppen

Heb net een eerste rudimentair programmaatje geschreven dat bytes 95D en 95E gaat uitlezen uit de CR2 files. De nummering loopt mooi op bij elke foto .
                              Het rare is echter dat mijn allereerste foto ook start bij ong. 6000, zoals vermeld in de quote, dus veronderstel ik dat dit geen toeval is en bij alle EOS 20D's wel zo zal zijn .
                              Ik weet echter nog niet of fotograferen in JPG deze teller ook verhoogt of niet (speelt voor mij weinig rol, omdat ik steeds in RAW fotografeer). Mocht dit het geval zijn, ja, dan hebben we een échte shotscounter gevonden voor de Canon DSLR's met CR2 RAW formaat en ben ik van plan er een gebruiksvriendelijk programma van te maken met grafische interface.
                              En neen, ik ben niet van plan om er geld mee te verdienen

Ik houd jullie op de hoogte.
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
                                Dit blijkt te kloppen

Heb net een eerste rudimentair programmaatje geschreven dat bytes 95D en 95E gaat uitlezen uit de CR2 files. De nummering loopt mooi op bij elke foto .
                                Het rare is echter dat mijn allereerste foto ook start bij ong. 6000, zoals vermeld in de quote, dus veronderstel ik dat dit geen toeval is en bij alle EOS 20D's wel zo zal zijn .
                                Ik weet echter nog niet of fotograferen in JPG deze teller ook verhoogt of niet (speelt voor mij weinig rol, omdat ik steeds in RAW fotografeer). Mocht dit het geval zijn, ja, dan hebben we een échte shotscounter gevonden voor de Canon DSLR's met CR2 RAW formaat en ben ik van plan er een gebruiksvriendelijk programma van te maken met grafische interface.
                                En neen, ik ben niet van plan om er geld mee te verdienen

Ik houd jullie op de hoogte.
                                doe geen moeite... de 20d's vertrekken vanaf 6400. en de 350 soms later... er zijn kleine verschillen soms...

maar de echte shuttercount is NIET uit te lezen... (staat naar 't schijnt niet in de files!)

Lesley.
                                -=- Light is the key...

Comment

Working...
                                X