Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

Oorspronkelijk geplaatst door Eefke
    ...'t Is dus 2 jaar en door de verkoper te garanderen, wat verseg en jazzaddict hier intussen nog herhaalden klopt allemaal. Succes ermee...
    Zo simpel.... weer druk aan't maken voor niks...

Dus gewoon 2 jaar (partikulier) garantie... (door de verkoper af te handelen)
    Dan zal body seffes binnengaan en ook nog juist voor het 2e jaar nog eens binnengaan om al de hotpixels te laten remappen...

Merci.
    -=- Light is the key...

Comment

Op het ogenblik ben ik ook gewikkeld in een garantiezaak door een defect aan mijn canon 300D. Ik zoek dan overal naar voorbeelden, artikelen en zo mogelijk gerechtelijke beslissingen om mijn gelijk aan te tonen. Hoewel ik in Nederland woon heb ik bij mijn zoekwerk toch een en ander gezien en gelezen over de situatie in België.
      In belgië is ingaande 1-1-2005 de europesche richtlijn 99/44/EG betreffende "bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen" opgenomen in de wet. Dit houdt in dat er een wettelijke garantie is van de verkoper jegens de koper van twee jaren. De fabrikant/importeur staat daar buiten.
      Dit is vastgelegd in art 1 en 5 van de richtlijn. In art. 6 is ook vastgelegd dat de tekst van de garantie aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. zie de tekst van de richtlijn die te vinden is op: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/Lex...9L0044:NL:HTML .

Via google.nl en dan zoeken op trefwoorden: "garantie consumptiegoederen" is er veel meer te vinden. Je treft hier een mengeling van Nederlandse en Belgische artikelen aan. Google.be heb ik niedt geprobeert.

Heb je een meningsverschil dan moet je de verkoper aanspreken. Dat kan wettelijk ook nog na twee jaren maar dan is de koper verplicht een verhoudingsgewijs redelijk deel van de reparatie/vervangingskosten te betalen.

groeten,

Gerard

Comment

In Belgie heeft u twee jaar onvoorwaardelijke waarborg volgens de wet.

Nederland en Duitsland daar is de europeese wet nog niet door het parlement goedgekeurd en heeft u dus in feite maar één jaar fabrieksgarantie.
        Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

De wet:

Omzetting

1. De lidstaten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 1 januari 2002 aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.

Wanneer de lidstaten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar de onderhavige richtlijn verwezen of wordt hiernaar verwezen bij de officiële bekendmaking van die bepalingen. De regels voor deze verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.

2. De lidstaten delen de Commissie de tekst van de bepalingen van nationaal recht mede die zij op het onder deze richtlijn vallende gebied vaststellen.

Artikel 12

Evaluatie

De Commissie evalueert uiterlijk 7 juli 2006 de toepassing van deze richtlijn en brengt verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad. In het verslag wordt onder meer aandacht besteed aan de mogelijkheid producenten rechtstreeks aansprakelijk te stellen; indien passend, zal het verslag vergezeld gaan van voorstellen.

Dus welke lidstaten lappen er dan wat aan hun laars?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
            In Belgie heeft u twee jaar onvoorwaardelijke waarborg volgens de wet.

Nederland en Duitsland daar is de europeese wet nog niet door het parlement goedgekeurd en heeft u dus in feite maar één jaar fabrieksgarantie.
            item heeft reeds eerder aan bod geweest, maar wat otto schrijft is en blijft de waarheid, de nederlanders zijn er het slechts aan toe daar is wettelijk vaak maar 6 maanden garantie zie http://forum.belgiumdigital.com/show...020#post835020
            Maar doordat vele leveranciers 1 jaar geven is dit natuurlijk 1 jaar .
            BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

Toch blijkbaar nog altijd verwarring, dus effe wat bijkomende informatie:

- Voor NEDERLAND:

Op de website van het Nederlandse "ministerie van jusitie" ( http://www.justitie.nl/publicaties/b...n_garantie.asp ) staat toch te lezen dat:
              " De Europese richtlijn "betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen" (1999/44/EG) beoogt een gemeenschappelijk minimumniveau van consumentenbescherming te scheppen, ongeacht de plaats van aankoop van de goederen binnen de Europese Unie.
              Met de wet "verkoop en garanties voor consumptiegoederen" (wetsvoorstel 27 809) is deze richtlijn uitgevoerd in Nederlandse wetgeving. De wet betreft een aanpassing van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. De wet is op 1 mei 2003 in werking getreden."

Bijna helemaal onderaan de pagina (bij het onderdeel "de ontevreden koper") staat bovendien: De koper verspeelt bovendien zijn rechten, als hij niet binnen twee jaar na de klacht actie onderneemt.

Kan iemand mij eens uitleggen waarom de Nederlanders dan geen recht hebben op 2 jaar garantie?

Voor wat DUITSLAND betreft heb ik de info van een vriendin-collega-jurist dat deze richtlijn daar eveneens al in een wet werd omgezet, zelf is mijn Duits immers niet goed genoeg.

In elk geval (en voor alle zekerheid), ik heb zonet naar ons ministerie van economische zaken gemaild met de vraag of zij wat info kunnen geven over de omzetting van deze richtlijn in Duitsland en Nederland of weten waar ik deze zou kunnen vinden. Zodra ik antwoord heb, laat ik jullie wat weten.

Groetjes,

Evi
              Imagination is intelligence having fun.
              Piep!

Comment

Eefke,
                Die brochure van Justitie ken ik. Die is niet compleet. Het recht van de koper voor reparatie of vervanging door de verkoper als binnen twee jaar een niet zelf veroorzaakt defect optreedt is hier weggelaten. Er zijn via google ook stukken te lezen uitgegeven door de kamer van koophandel om de verkopers adviseren. In enkele documenten wordt de verkopers geadviseerd een afwachtende houding aan te nemen en eerst eens te kijken naar wat de rechter met deze wet doet. Dat is inmiddels gebeurt. Er is een zgn. DELL arrest, te vinden op: http://www.computerconsument.nl/page...p?redartID=195

Voor de geïnteresseerden volgen hier nog enkele links.

Ondernemen begint bij KVK. Wij informeren en helpen alle ondernemers. Alles wat je wilt weten over een bedrijf starten, financiering, innovatie en veel meer. Informatie en advies van de overheid voor ondernemers.

http://www.trosradar.nl/ (Deze link geeft voorbeeld brieven)

De consumenten bescherming/garantie geldt niet voor een apparaat dat beroepsmatig wordt gekocht. Wil je als fotograaf wel recht hebben op deze garantie dan moet je privé kopen. Je hebt dan wel niet het BTW voordeel en de apparatuur staat niet op je balans.

Groeten,

Gerard

Comment

Vraag gewoon op papier dat de verkoper 2 jaar garantie geeft, of nog beter, koop geen merken meer die maar één jaar garantie geven aan de detailhandelaar (die kan onmogelijk gaan opdraaien voor dat tweede jaar, is economisch zelfmoord)
                  Nochtans is het vrij duidelijk: (klik op de eerste link):

Waarom Verseg mij elders op dit forum over ditzelfde onderwerp countert en hier mijn standpunt bijtreedt is me wel niet echt duidelijk.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete
                    Waarom Verseg mij elders op dit forum over ditzelfde onderwerp countert en hier mijn standpunt bijtreedt is me wel niet echt duidelijk.
                    Omdat ge er elders op dit forum een andere draai aan geeft ...
                    Maar het doet er niet toe ... als we het hier al eens zijn is het ook al goed ...
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Wat me verwondert is dat TS nog geen wind van voor krijgt van de lezers hier (zoals ikzelf in soortgelijke threads in Chit Chat), zo in de trant van:

"Man, hou toch op, wij zullen zelf wel beslissen met hoeveel garantie we tevreden zijn, desnoods een half jaar of minder, als de prijs maar de allerlaagste is."

Blijkbaar veegt het argument prijs bij de meesten alle andere argumenten gewoon van tafel, en hebben ze blijkbaar schrik dat het toepassen van die wet de zaken misschien een paar euro duurder zullen maken.

Comment

Blijkbaar veegt het argument prijs bij de meesten alle andere argumenten gewoon van tafel
                        En wat dacht je nu ...

Voorbeeld :

Toestel X kost in winkel A 3499€ 2 jaar garantie
                        Toestel X kost in winkel B 2499€ 1 jaar garantie zekers, 2 jaar te bedenken

Forfaitaire herstelprijs in geval van = 250€

Rara wat de meesten gaan kiezen

Ander voorbeeld :

Toestel Y kost in winkel C 3499€ 2 jaar garantie
                        Toestel Y kost in winkel D 3399€ 1 jaar garantie zekers, 2 jaar te bedenken

Forfaitaire herstelprijs in geval van = 250€

Hier zullen er al meer twijfelen, of niet misschien
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Tja, voorbeeld 1 is onrealistisch, en minstens 80 % zal kiezen voor D, daar twijfel ik geen sekonde aan, trouwens winkel D gaat nooit spreken over die "forfaitaire" herstelkost.

"2 jaar te bedenken", wat is dat weer voor kronkel ?
                          Last edited by nete; 4 april 2006, 17:44.

Comment

Tja, voorbeeld 1 is onrealistisch,
                            Veel realistischer dan jij denkt dan toch ...

Koop eens een Plasma-TV ... kan van ene plaats tot de andere 1000€ schelen.

Een Sony RDR HX 1000 kosste anderhalf jaar geleden in Leuven in een winkel 350€ meer dan in de winkel 50 meter verderop ... en dan heb ik het nog niet over een webwinkel.

Zo'n Philips zonnebank ... tussen twee winkels 700€ verschil voor hetzelfde type, beiden nieuw.

De Canon EOS 1 DS II kan je heden vinden met meer dan 2.200€ verschil (vermelde prijs op de website) ...

en minstens 80 % zal kiezen voor D, daar twijfel ik geen sekonde aan,
                            Da's een eigen keuze en is niet onbestaande, dat klopt. Maar de twijfel zal toch al veel groter zijn.

trouwens winkel D gaat nooit spreken over die "forfaitaire" herstelkost.
                            Klopt, maar als je iets veel goedkoper wil kopen en gokt met de garantie, dan ga je logischerwijs zelf vooraf even op zoek wat de risico's zijn die je neemt. Niet voor iets van 50€ maar op 3500€ is dat al eens de moeite ...

"2 jaar te bedenken", wat is dat weer voor kronkel ?
                            Om in uw gedachten verder te gaan ...

U laat blijken dat de goedkope winkels spelen mat garantieregeltjes ... awel ja, dan aanzie ik dit als "te bedenken" garantie ...

Te bedenken want het is nog altijd gissen zolang je niet echt iets voor hebt ... en zolang dit niet effectief gebeurt kan je alleen maar "denken" dat er iets fout zou kunnen lopen ...
                            Last edited by VerSeg; 5 april 2006, 01:05.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Working...
                            X