Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

Voor dat hele kleine plekje op de foto zou ik mijn camera niet naar ETB brengen, grote kans dat je hem retour krijgt met meer stofjes op de ccd.

Eerlijk gezegt zie ik het probleem eigenlijk niet zo, dit is namelijk één van de meest schone ccd's die ik ooit gezien heb (ben er jaloers op) en ik vraag mij werkelijk af of je het plekje wel terugziet op een normale foto.
    http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Het probleem is dat die ene vlek ook nog zichtbaar is op F8... Moest hij enkel zichtbaar zijn op F22 zou ik dat ook niet zo erg vinden. Hetgeen mij bovendien ook ergert/stoort is dat de vlek ook na het gebruik van 10 sensor swabs, scotch tape, visible dust borstel, .... nog altijd niet verdwenen is. (ik heb voordien nochtans meerdere keren mijn sensor met sensor swabs gereinigd en toen was de sensor reeds met 1 sensor swab VOLLEDIG stofvrij) Dit doet mij dus twijfelen of dit wel gewoon een stofje op de sensor is, en niet eerder een probleem met de sensor zelf, of misschien een stofje achter het beschermglas. Dit laat ik dan ook liever in orde brengen wanneer mijn fototoestel nog onder garantie is. (ik ben dan van nature ook iemand die nogal snel op zo'n details zit te vitten. Hoezeer ik mij hier niet druk over wil maken...het lukt mij niet. Ik zal pas tevreden zijn als de sensor ECHT proper is... Ik weet het, een mens zit soms raar in elkaar )
      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Wegens de zichtbaarheid bij relatief lage f-waarden is de kans is niet gering dat het 'stofdeeltje' dicht bij de actieve sensoroppervlakte zit, dus tussen het schermglas/AA filter en de sensor. Indien dit van het type 'shimmelgroei' (fungi) zou zijn, dan is er kans dat er later meerdere spots onstaan. Dus best laten nazien.

Comment

Nu iets anders ...
          Stel dat het een defecte pixel is ... valt 1 defecte pixel onder garantie?
          Is dit ook niet vanaf 3 of zo?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Pixeldefecten zijn onder alle f-waarden zichtbaar (ook de laagste). Dit is blijkbaar niet zo...(vanaf f-8)

Comment

'k Ben nog wat verder gaan surfen om te zien wat het risico/de kans is om een stofje tussen het beschermglas en de sensor te krijgen...dit lijkt mij toch erg onwaarschijnlijk hoor. Ik lees ook dikwijls dat je het risico loopt dat bij overvloedig gebruik van eclipse vloeistof, de vloeistof op de sensor terecht zou kunnen komen...dit lijkt mij al even onwaarschijnlijk. Op volgende site (http://www.lifepixel.com/ir-tutorial...structions.htm) vond ik een uitgebreid aantal foto's die stap voor stap uitleggen hoe je een filter moet vervangen door een IR-specifieke filter (wees gerust, ik ben zeker niet van plan om mijn fototoestel open te vijzen ) Te zien aan het aantal dichtingen die die er tussen het beschermglas en de sensor zitten, moet je echt al goed je best doen om daar iets tussen te krijgen Volgens mij is het oppervlakte van de sensor redelijk goed hermetisch afgesloten tegen binnenkomend (vloei)stof. Ik vrees dat er anders veel DSLR gebruikers die de fameuze Canon 100-400 "stofzuiger" gebruiken, met dit probleem geconfronteerd zouden zijn.

Zie hier een voorbeeldje van zo'n dichtingen :

http://www.lifepixel.com/images/tuto...rebelxt-19.jpg

http://www.lifepixel.com/images/tuto...rebelxt-21.jpg

http://www.lifepixel.com/images/tuto...rebelxt-23.jpg

Edit mod JLP: Ik heb de foto's achter een linkje gezet, omdat deze niet door de poster zelf gemaakt zijn.

Enfin, dit geeft mij toch wat meer hoop dat ik hier gewoon te maken heb met een HEEL hardnekkige vlek... ('k heb ondertussen ook eens uitgerekend hoe ver dit stofje zich in werkelijkheid van de rand van de sensor bevindt... 0,5 mm. Het zou dus wel eens kunnen dat je daar niet zo goed met een sensor swab aan kunt hé. En het stofje zien zitten met het blote oog, dat mag je ook al vergeten, want het stofje heeft een diamter van +/- 10 pixels, hetgeen dus overeenkomt met 0,06 mm... probeer dat maar eens met het blote oog te vinden)
              Last edited by JLP; 30 maart 2006, 20:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flitske
                'k Ben nog wat verder gaan surfen om te zien wat het risico/de kans is om een stofje tussen het beschermglas en de sensor te krijgen...dit lijkt mij toch erg onwaarschijnlijk hoor. Ik lees ook dikwijls dat je het risico loopt dat bij overvloedig gebruik van eclipse vloeistof, de vloeistof op de sensor terecht zou kunnen komen...dit lijkt mij al even onwaarschijnlijk.
                tja, toch is dat niet zo onwaarschijnlijk hoor!
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flitske
                  Het probleem is dat die ene vlek ook nog zichtbaar is op F8... Moest hij enkel zichtbaar zijn op F22 zou ik dat ook niet zo erg vinden. Hetgeen mij bovendien ook ergert/stoort is dat de vlek ook na het gebruik van 10 sensor swabs, scotch tape, visible dust borstel, .... nog altijd niet verdwenen is. (ik heb voordien nochtans meerdere keren mijn sensor met sensor swabs gereinigd en toen was de sensor reeds met 1 sensor swab VOLLEDIG stofvrij) Dit doet mij dus twijfelen of dit wel gewoon een stofje op de sensor is, en niet eerder een probleem met de sensor zelf, of misschien een stofje achter het beschermglas. Dit laat ik dan ook liever in orde brengen wanneer mijn fototoestel nog onder garantie is. (ik ben dan van nature ook iemand die nogal snel op zo'n details zit te vitten. Hoezeer ik mij hier niet druk over wil maken...het lukt mij niet. Ik zal pas tevreden zijn als de sensor ECHT proper is... Ik weet het, een mens zit soms raar in elkaar )
                  ik heb je foto eens bekeken zoals het moet gebeuren ( niet zoals je hem hier toont ) en ja, je sensor bevat nog veel min of meer zichtbaar stof en dit na al je kuispogingen. In elk geval blijf ik bij mijn vorig betoog, maar wens je in elk veel succes bij en met ETBAS.

Comment

Nu ben ik er vrij zeker van dat het niet om een stofvlekje gaat OP het beschermglas... Ik heb nu nog eens geprobeerd om met een pecpad het stofje te verwijderen (zeker 5 druppels eclipse op de pecpad gedaan). Ik heb dit tot 2 maal toe geprobeerd, echter zonder succes ('k heb nochtans nadrukkelijk wat meer druk gelegd op de rechterbovenhoek van de sensor)... Ik zal er mij maar bij neerleggen dat dit plekje niet te verwijderen is 'k twijfel echter nog steeds of ik het toestel nu moet binnenbrengen bij ETB of niet (toestel is nog wel ander garantie want nog maar 8 maand oud). Zouden ze daar die vlek wegkrijgen? en zo niet, zouden ze dit onder garantie herstellen? (iemand hier misschien reeds ervaring mee?) ('t gaat tenslotte om een stofvlek die reeds bij F8 zichtbaar wordt en ik trek toch regelmatig foto's met dit diafragma)

Comment

Hallo flitske,

Dit is géén stof maar een duidelijk voorbeeld van een dodepixel. Stofvlekken zijn grillig van vorm en niet rond.
                      Je toestel is nog geen twee jaar oud je kunt dus naar de verkoper gaan en een beroep doen op de wettelijke Belgische consumenten garantie van twee jaren. De verkoper is verplicht dit te honoreren en voor reparatie te zorgen.
                      Met ETB heb je niks te maken. Zeg wel niet dat je zelf al getracht hebt de sensor te reinigen want dan komt het leuke antwoord dat je de sensor beschadigd hebt. En daar kun je denk ik weinig tegen inbrengen.
                      De wettelijke Belgische consumenten garantie is de implementatie van de europesche richtlijn 99/44/EG zie hier http://europa.eu.int/eur-lex/lex/Lex...9L0044:NL:HTML. Waar en hoe die in de Belgische wet is opgenomen weet ik niet. Hij geldt in ieder geval wel voor alle consumenten aankopen vanaf 1.12005.
                      De canon garantie voorwaarden zijn in dit geval niet van toepassing.
                      wellicht heb je iets aan deze info.
                      succes,

gerard

Comment

kmaak er nie meer woorde aan vuil: dode pixel ziet er anders uit.
                        vuile op sensor kan zijn: stof (puntjes of streepjes), vlekjes, haartjes,..
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Flits: je bent aan het doorflippen voor niets. Ik ben een 'scherpte' freak. En ookal heb ik nog maar paar keer mijn lens verwisseld heb ik op F22 duidelijk 4 vlekken. en ik spreek dan over meer dan 10pixels.

Jou ccd is echt heel zuiver! Buiten dan vlekje onder wat meestal wegvalt als je cropped. Met clonetool is het op 1 seconde weg.
                          Hou je camera dicht want binnenkort maak je je ccd stuk of heb je nog meer stof!
                          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

'k Heb vandaag nog een mail met een aantal voorbeeldfoto's naar ETB gestuurd en gevraagd of dit onder garantie valt. Als het onder garantie valt, dan zend ik het toestel binnen ter herstelling en met de nadrukkelijke melding dat ik het toestel terugwens ZONDER die specifieke vlek (het gaat hier tenslotte om een toestel dat ik destijds 900 euro betaald heb, en niet om een wegwerpcamera. Ik denk dat het mijn recht is om voor die prijs een 'defectloos' toestel te verwachten. Ik vind het overigens een bizarre redenering om een toestel te kopen van 1000 euro + meerdere lenzen van dezelfde prijs (of zelfs nog duurder) en te smachten naar meer en meer megapixels en een hogere resolutie om uiteindelijk al je foto's softwarematig te moeten bijwerken omdat er op elke foto een vlek staat )

Moest het niet onder garantie vallen, dan zal ik er mij maar moeten bij neerleggen en er maar aan moeten wennen...
                            Toch blijf ik het vervelend vinden , want zelfs op foto's afgedrukt op 12 x 18 en met F8 is het vlekje zichtbaar.

Enfin, 'k zal maar stoppen met hierover te zagen, want niemand is hier uiteindelijk iets mee en ik kan best begrijpen dat een aantal mensen zich hieraan kunnen beginnen ergeren en dat ik stilletjesaan op de mensen hun zenuwen begin te werken, hetgeen zeker niet mijn bedoeling is

(maar zoals parakiet zegt, 't is zeker geen dode pixel (want de vlek is niet meer zichtbaar onder F8))

Comment

80% van de lenzen zijn scherpst op F8.
                              En meestal is er licht te weinig om uit de losse hand te trekken op F8 of hoger.
                              Dus in die 10% die er over valt ga je 1 of 2 foto's die je wilt houden of afdrukken effe moeten clone/stampen!

Druk een foto af en laat ze aan 10 man zien. Niemand gaat dat vlekje operken.
                              Ik weet dat het irritant is eenmaal je weet dat het er is, maar je hebt echt een propere ccd.

Witte muur getrokken en de levels zo hard mogelijk zetten.
                              Enkel de 2 vlekken linksboven zie ik op foto's. De rest is hidden!
                              Kan iemand ook eens zo'n voorbeeld maken? Is dit veel of weinig stof?
                              Want ik verwissel nauwelijks lenzen en als ik het doe is het snel en met het toestel ondersteboven.
                              Last edited by multipasser; 4 april 2006, 15:39.
                              Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                                Want ik verwissel nauwelijks lenzen en als ik het doe is het snel en met het toestel ondersteboven.
                                Zelf al is mijn sensor perfect proper, laat ik de lens er op zitten, neem ik geen foto's, steek ik alles in een brandkast en ga ik na 3 weken een foto nemen, dan nog is er stof op de sensor gekomen ...

Dus dat van uw toestel ondersteboven houden bij het wisselen van lenzen is maar een heel kleine vooruitgang in het tegenhouden van stof.

Wanneer gaan ze er eens echt iets willen aan doen hé ... maar ja, de commerce moet draaien zekers ... ik denk dat die een % hebben op Sensor Swabs en dergelijke
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X