Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200/D2X/D70/D50 testfoto's gevraagd!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D200/5D beeld gevraagd!

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
    Frans, hier een ongecomprimeerde NEF.: http://www.smartpix.nl/web/_DSC1828.NEF

Hij is wel 2,5 maal zo groot als de vorige...

Groetjes Edwin
    Bedankt Edwin,

Ik ga hem straks onderzoeken en vergelijken. Ik zal ook nog een testfile hebben vandaag van de D70s en die kan ik dan ook eens gaan vergelijken. Intussen zijn er nog een paar beloofd en is er nog eentje via email toegekomen. Hiermee kan ik een spreiding onderzoeken wat ongeveer te verwachten valt maar mijn eerste conclusie is buitengewoon goed. ik hou je op de hoogte.

Frans

Comment

OK Frans, ben benieuwd naar je bevindingen...
      Groetjes Edwin
      Mijn Foto's

Comment

Ik vind het wel knap dat jullie geen hotpixels in die beelden hebben. Bij mij zaten er toch enkele in toen ik eens wou kijken wat dat gaf. Mijn camera is oud aan het worden zekers

Comment

NU er reeds enkele files binnen zijn kan ik al heel duidelijk verschillen zien. Wat me nu zelfs opvalt is dat ik heel precies kan aantonen wat verschil er ontstaat tussen RAW en compressed RAW. Ik mankeer nu nog een testfoto van een D50. Is er iemands die mij zo een testfoto kan bezorgen? Vooral omdat men doorgaans aanduid dat de D50 minder ruis zou hebben tov de D70. Vandaar dat ik de D50 graag in de testen zou opnemen. Zie hierboven hoe de foto moet genomen worden.

Rond het weekeind kan ik dan de resultaten hier weergeven.

Frans

Comment

frans,
            Ben je eventueel, enkel ter aanvulling, om de D2X in het verhaal in te voegen ? Zou ons een leuk tabelleke geven van gelijkenissen, verschillen tussen alle toestellen.
            Indien ja, kan ik er vanavond wel voor zorgen, tenzij een ander het doen kan.
            Wim
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
              frans,
              Ben je eventueel, enkel ter aanvulling, om de D2X in het verhaal in te voegen ? Zou ons een leuk tabelleke geven van gelijkenissen, verschillen tussen alle toestellen.
              Indien ja, kan ik er vanavond wel voor zorgen, tenzij een ander het doen kan.
              Wim
              Jazeker, ik had er niet aan gedacht maar dit zou idd het overzicht completer maken. Als het kan RAW en compressed RAW, jpg heeft geen zin voor deze testen.
              Als je een download link kunt geven voor een korte tijd is het gemakkelijk, anders zip + email en hopende dat de file niet te groot wordt. link mag je altijd via PM ook geven, ik bevestig dan als ik de foto's binnen heb. Vergeet zeker de viewer niet af te dekken of nog beter maak de foto in een donkere ruimte.

Frans

Comment

Re: D200/D2X/D70/D50 testfoto's gevraagd!

Volg gespannen deze post Frans want sta ook op punt D200 aan te schaffen.
                Succes en btw proficiat voor die extra dag:
                Update 29-02-2006:
                Belangrijk:
                sic

Henri
                lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
                  Volg gespannen deze post Frans want sta ook op punt D200 aan te schaffen.
                  Succes en btw proficiat voor die extra dag:

sic

Henri
                  Ik ben blij dat er toch een is die het gezien heeft

Ik heb vandaag een D200 in mijn handen gehad maar kon hem nog niet meedoen omdat ze de prijs nog niet wisten, was juist binnengekomen maar blijkbaar is die prijs vrij goed want hij sprak tussen de 1500 en de 1600 euro!
                  Volgende week weet ik de juiste prijs.

Frans

Comment

Frans, ik heb je via PM de link gegeven.
                    Ik heb wel een eigenaardigheid vastgesteld. Ik heb 2x 2 types opgenomen, twee met compresie en 2 zonder.
                    Wanneer ik de bestandgrootte bekijk, daar zou ik toch 2x dezelfde grootte moeten hebben, immers onder kompleet dezelfde omstandigheden, slechts 1minuut verschil. Met uitzondering van aantal opnames, opnamenaam en opnamedatum moet alles gelijk zijn en toch ...
                    RAW compressed
                    8708912 bytes
                    8558080 bytes
                    RAW not-compressed
                    19102304 bytes
                    19094208 bytes

Dit geeft tussen de beelden wel een heel groot verschil.
                    150832 voor Compressed-RAW
                    8906 voor RAW

Raar, maar waar. Hopelijk weet iemand hier een verklaring voor
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                      Frans, ik heb je via PM de link gegeven.
                      Ik heb wel een eigenaardigheid vastgesteld. Ik heb 2x 2 types opgenomen, twee met compresie en 2 zonder.
                      Wanneer ik de bestandgrootte bekijk, daar zou ik toch 2x dezelfde grootte moeten hebben, immers onder kompleet dezelfde omstandigheden, slechts 1minuut verschil. Met uitzondering van aantal opnames, opnamenaam en opnamedatum moet alles gelijk zijn en toch ...
                      RAW compressed
                      8708912 bytes
                      8558080 bytes
                      RAW not-compressed
                      19102304 bytes
                      19094208 bytes

Dit geeft tussen de beelden wel een heel groot verschil.
                      150832 voor Compressed-RAW
                      8906 voor RAW

Raar, maar waar. Hopelijk weet iemand hier een verklaring voor
                      Ja ik heb de files ontvangen en verwerkt. Heb ook meteen een PM teruggestuurd.
                      Dat de files per twee toch verschillen is normaal. Dit komt omdat er altijd een zekere ruis aanwezig is die weliswaar vrij laag is maar toch de filesize beinvloed. Maar een andere belangrijke factor is de temperatuur van de sensor die gaat gaan stijgen naarmate je opnames maakt. De kleinste temperatuurverandering geeft ruis verandering. En meer ruis geeft grotere files. Bij zo een test weet je meteen dat de grootste file de meeste ruis zal hebben ( in het algemeen gesproken) Maar geen zorgen de algemene resultaten zijn zeer goed en ik zal het overzicht met het weekeind wel geven.
                      Zo is er ook een duidelijk verschil met de compressed RAW versie en dat zal ik ook aantonen in de resultaten.

bedankt voor de medewerking.

Frans

Comment

Ik heb in een afzonderlijke topic deze resultaten van de ruistesten bij lange belichting opgemaakt.
                        De resultaten staan op:

Bij deze mijn beste dank aan:
                        smartpics
                        jan_10D
                        Paul_c
                        purlut
                        hub2805
                        Fonzie
                        elsan
                        die spontaan aanboden om mee te helpen voor de testfiles.

Deze info is ook te vinden op mijn eigen website:

--> noise test
                        Frans

Comment

Working...
                        X