Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: fotokonijnenberg vs BTW - rare zaak!

Begrijp ons niet verkeerd he Pioux, het is niet omdat we uitleg geven dat we daarom in het vuistje zitten te lachen met uw voorval.

Meestal is opsturen vanuit het buitenland veruit het goedkoopste, reken maar eens wat het u kost om die 800 km te rijden... alle kosten meegerekend kom je er niet met 150 euro... Dan kunnen zelfs Nederlanders niet meer moeilijk doen over de leverplaats...

Zelfs al ben je niet speciaal naar daar gereden, het blijft een pijnlijk voorval. Zoals je weet zijn wettenmakers nu eenmaal veel slimmer dan ons en zullen we er ons jammergenoeg bij moeten neerleggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OlivierV
      Begrijp ons niet verkeerd he Pioux, het is niet omdat we uitleg geven dat we daarom in het vuistje zitten te lachen met uw voorval.

Meestal is opsturen vanuit het buitenland veruit het goedkoopste, reken maar eens wat het u kost om die 800 km te rijden... alle kosten meegerekend kom je er niet met 150 euro... Dan kunnen zelfs Nederlanders niet meer moeilijk doen over de leverplaats...

Zelfs al ben je niet speciaal naar daar gereden, het blijft een pijnlijk voorval. Zoals je weet zijn wettenmakers nu eenmaal veel slimmer dan ons en zullen we er ons jammergenoeg bij moeten neerleggen.
      Helemaal niet verkeerd begrepen, is gewoon idioot gedrag imho.
      Ik verlies morgen vast tien FR klanten als ik zo begin...en in materiaal doen ze hier gouden zaken bij ons, geloof mij. die mannen komen hier wekelijks veel euros opdoen, ook al gecontroleerd geweest maar nog nooit probs gehad.

Als mijne maat diezelfde dag bij andere NL handelaars, maar daar kennen ze ons, materiaal gaat halen voor zijn eigen winkel, is het geen al te grote omweg om hier materiaal gaan op te pikken. Voor 150€ geraak je nooit nergens 800 km ver, alleen al aan de tijd die der inkruipt zou dat meer kosten, maar hiervoor maak ik een uitzondering. Ik spendeer niet elke dag 4000€ aan fotomateriaal en zo een zaken, zeker die macro lenzen wou mijne maat toch maar even terhand nemen en uitproberen.

Tis balen en vindt het niet kunnen....trek dan ook geen buitenlands publiek aan als je der niet vlot gaat mee handelen..

Comment

Een commercieel ingestelde verkoper zou dat inderdaad anders oplossen... ook al sis het wettelijk niet helemaal in orde. Klantenbinding noemen ze dat.

Comment

commercieel aansmeren wel ja, maar concreet een oplossing aanbieden dat ging niet.

Nuja, ik ben geleerd, ons vader zal zijn gerief ook wel ergens anders vinden, mijn maat heeft dat al gedaan...

een paar duizend euri meer of minder bij konijnenberg zullen ze hun blijkbaar niet aantrekken...

ik ook al niet meer...

De rest weze verwittigd. Moest het even kwijt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OlivierV
            Indien u de faktuur uiteindelijk toch kan inbrengen in uw bedrijf, dan is de BTW toch aftrekbaar?

Zomaar een IC faktuur laten opmaken en dan netjes wegmoffelen omdat het toch geen beroepsaankoop is, zal toch niet lukken want dat wordt netjes bijgehouden door BigBrother hoor...

Mijn simpele geest zegt mij dat het op het einde van de rit voor een bedrijf juist op hetzelfde zal neerkomen als er een IC faktuur wordt gemaakt zonder BTW of als er een gewone faktuur wordt opgemaakt waarvan de BTW achteraf aftrekbaar is...

Corrigeer mij aub indien mijn geest net ietsje te simpel was...
            BTW die op een buitenlandse faktuur betaald werd in het buitenland (EG) kan niet in België afgetrokken worden of op eninge andere wijze (via douane) gerecupereerd; die ben je gewoon kwijt. Dus als je als belg met btw-nummer 19% extra moet betalen bij konijn zal die niet meer zo goedkoop zijn.

Comment

@Voyager: Van die aftrekbare BTW was een wilde gok , maar van die terugvorderbare BTW was ik toch vrij zeker hoor ...

Iemand die uitsluitsel kan brengen ?

Comment

Bij intracommunautaire leveringen (levering naar verschillende lidstaten binnen de EG) dient er geen btw aangerekend te worden indien de bestemmeling van de faktuur over een geldig btw-nummer beschikt. Dit is de enige juiste manier van werken.

De opmaker van het faktuur is echter wel verantwoordelijk voor de btw indien achteraf zou blijken dat de bestemmeling een vals btw-nummer opgeeft; daardoor zijn sommige handelaars zeer voorzichtig bij het opmaken van fakturen zonder btw. Zij moeten immers kunnen bewijzen dat de goederen effectief naar de juiste persoon zijn geleverd, maar als iemand ter plaatse iets ophaalt en cash betaalt hebben zij niets in handen om dit te bewijzen. (geen leveringsbewijs of betalingsbewijs)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voyager
                  Bij intracommunautaire leveringen (levering naar verschillende lidstaten binnen de EG) dient er geen btw aangerekend te worden indien de bestemmeling van de faktuur over een geldig btw-nummer beschikt. Dit is de enige juiste manier van werken.

De opmaker van het faktuur is echter wel verantwoordelijk voor de btw indien achteraf zou blijken dat de bestemmeling een vals btw-nummer opgeeft; daardoor zijn sommige handelaars zeer voorzichtig bij het opmaken van fakturen zonder btw. Zij moeten immers kunnen bewijzen dat de goederen effectief naar de juiste persoon zijn geleverd, maar als iemand ter plaatse iets ophaalt en cash betaalt hebben zij niets in handen om dit te bewijzen. (geen leveringsbewijs of betalingsbewijs)

Er bestaan middelen genoeg daarentegen om de geldigheid van een BTW nummer te bewijzen aan de hand van een aantal zaken.

Een daarvan is www.Graydon.be
                  aan de hand van het paspoort van mijne maat had hij de geldigheid kunnen verifieren.

Alleen was er geen enkele medewerking van die aard, noch voorstel, noch bereidwilligheid van "konijn" te bespeuren.

Lerverings en betalingsbewijs : aan de hand van een paspoort/opgemaakte factuur en handtekening zal volstaan!

Sorry hoor, maar wij zijn geen gangsters, en als je alle buitenlandse klanten zo gaat aankijken, vermeld dan gewoon even dat je geen handel drijft met andere lidstaten.

Spijtige zaak uiteindelijk, zij mislopen een kleine 8000€(geschatte directe totaal aankopen van 3 mensen-wie weet wat er in de toekomst allemaal had gekunnen- als zaakvoerder verwijzen noch ik, noch mijn collega nog mensen naar konijn), ik ben tijd en kilometers kwijt...

De lezers hier wezen verwittigd.

Comment

Afhalen = "afhaaltransactie". Hierbij is het voor de verkoper niet aantoonbaar dat de goederen de grens overschrijden: dus BTW berekenen.
                    Zo is de wet. Ook al komt een lid van de koninklijke familie de goederen ophalen . Bovendien moet voor facturerering het BTW nummer van de afnemer geverifieerd worden.
                    Als er verzonden wordt naar Belgie is er een bewijs van grensoverschrijding: BTW mag achterwege blijven.

Je had de goederen ook verzekerd op kunnen laten sturen en van tevoren informeren of zonder BTW gefactureerd kan worden...

Groeten,
                    Mark

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mave
                      Afhalen = "afhaaltransactie". Hierbij is het voor de verkoper niet aantoonbaar dat de goederen de grens overschrijden: dus BTW berekenen.
                      Zo is de wet. Ook al komt een lid van de koninklijke familie de goederen ophalen . Bovendien moet voor facturerering het BTW nummer van de afnemer geverifieerd worden.
                      Als er verzonden wordt naar Belgie is er een bewijs van grensoverschrijding: BTW mag achterwege blijven.

Je had de goederen ook verzekerd op kunnen laten sturen en van tevoren informeren of zonder BTW gefactureerd kan worden...

Groeten,
                      Mark
                      JUist ja...dus alle andere handelaars die het wel doen en daar geen hoop miserie van maken overtreden de wet en zijn bijgevolg strafbaar.

Kijk, ik heb diezelfde dag bij 3 andere NL bedrijven inkopen gedaan en nergens maakten ze daar een probleem van. Al jaren niet trouwens. Ze verkopen geen fototoestellen, jaamer nu, maar het blijft verkopen aan het buitenland.
                      Sinds dag 1 loopt dat vlot.
                      We hebben er dan ook geen minuut bij stilgestaan dat dit hier een probleem was.(is dat dan zo onlogisch??)
                      Aan ons accent is duidelijk te horen denk ik dat we niet NL maar B zijn, ze hadden de wagen al staan bewonderen, B-nummerplaten, kortom...duidelijk voor iedereen.

Misschien lag het aan onze bivakmuts en de kalasjnikov van mijne maat dan....

Ik ga mijn lijstje alvast doorgeven aan de juiste instanties, kwestie van wat concurenten uit te schakelen.
                      Last edited by pioux; 16 februari 2006, 12:09.

Comment

Als u de goederen afhaalt in Nederland en contant betaalt, is dit volgens de Europese regelgeving geen intracommunautaire levering.

Ingeval van intracommunautaire levering dient de leverancier (Konijnenberg) minstens over een bewijs van verzending van de goederen naar België te beschikken.
                        De betaling vanuit België via overschrijving is een bijkomend bewijs van verzending van de goederen naar België.

De Belgische BTW-administratie zal u later verantwoording vragen van deze levering daar zij administratief op de hoogte gebracht is via de intracommunautaire aangifte van Konijnenberg in Nederland. U zal dan moeten aantonen dat de goederen geleverd werden binnen uw beroepsactiviteiten. Koopt u de camera voor hobby of gemengd gebruik (deels privé, deels beroep) dan zal u alsnog Belgische BTW moeten betalen met boete en interesten. Dergelijke controles kunnen wel een paar jaar uitblijven en komen regelmatig voor.

Indien u de goederen zelf afhaalt, heeft Konijnenberg geen specifiek bewijs dat u de goederen zal uitvoeren. In dat geval is wel degelijk Nederlandse omzetbelasting (BTW) verschuldigd.
                        In het kader van uw beroep kan u de Nederlandse omzetbelasting (BTW) terugvragen bij de Nederlandse administratie.
                        Een particulier kan dit niet.

In dit geval handelt Konijnenberg wel correct, mijns inziens voor zover de concrete feiten juist zijn.
                        Last edited by oehoe; 16 februari 2006, 12:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oehoe
                          Als u de goederen afhaalt in Nederland en contant betaalt, is dit volgens de Europese regelgeving geen intracommunautaire levering.

Ingeval van intracommunautaire levering dient de leverancier (Konijnenberg) minstens over een bewijs van verzending van de goederen naar België te beschikken.
                          De betaling vanuit België via overschrijving is een bijkomend bewijs van verzending van de goederen naar België.

De Belgische BTW-administratie zal u later verantwoording vragen van deze levering daar zij administratief op de hoogte gebracht is via de intracommunautaire aangifte van Konijnenberg in Nederland. U zal dan moeten aantonen dat de goederen geleverd werden binnen uw beroepsactiviteiten. Koopt u de camera voor hobby of gemengd gebruik (deels privé, deels beroep) dan zal u alsnog Belgische BTW moeten betalen met boete en interesten. Dergelijke controles kunnen wel een paar jaar uitblijven en komen regelmatig voor.

Indien u de goederen zelf afhaalt, heeft Konijnenberg geen specifiek bewijs dat u de goederen zal uitvoeren. In dat geval is wel degelijk Nederlandse omzetbelasting (BTW) verschuldigd.
                          In het kader van uw beroep kan u de Nederlandse omzetbelasting (BTW) terugvragen bij de Nederlandse administratie.
                          Een particulier kan dit niet.

In dit geval handelt Konijnenberg wel correct, mijns inziens voor zover de concrete feiten juist zijn.
                          OK duidelijke uitleg weeral, maar waaarom lukt dit bij andere zaken allemaal wel zonder al die moeilijkheden? Zijn dit dan allemaal zaken die bonafide handelen, onwettig=NO WAY. Zelf in 10 jaar nooit het minste probleem gehad omwille van deze feiten of ander niet met mij/ons.
                          Of is "konijn" geviseerd door acties in het verleden.

NUja, het is niet gebeurd, zal ook niet meer moeten, vind het alleen een rare gang van "zaken".

Comment

Beste Pioux,

Ik heb al in mijn vorige posts proberen uitleggen wat er gebeurd is. Verschillende mensen beamen dit nu. Ik merk dat het je zeer hoog zit, maar d'r zit niets anders op dan je er bij neer te leggen. K'nijn heeft gehandeld volgens het boekje, anderen doen dit niet. So what ? Je speelt en het gezegde luidt : sometimes you win, sometimes you loose.
                            Neem het aan van een oude rot in 't vak (dertig jaar zelfstandig boekhouder) :
                            we zoeken allamaal de goedkoopste weg en als 't lukt vinden we onszelf allemaal een kei, en als 't tegenvalt zijn allemaal chagrijnig
                            Last edited by elsan; 16 februari 2006, 21:13.
                            fotosite

Comment

Tjah en als weer een carrousell boven water komt en wordt opgedoekt, dan schreeuwt iedereen moord en brand waarom er voor sommige mensen andere regels gelden dan voor anderen.

Veel mensen handelen in strijd met de wet, zogenaamde kavaliersdelicten etc.

Comment

???

Voor de duidelijkheid :
                                Men maat kreeg niet eens een papier op naam van de zaak, zodat hij de BTW alsnog zou kunnen terugtrekken.

Hij moest 700€ uitsparen op de aankoopprijs van een lens, prijs pixmania tegen die van Konijn. Das het enige wat moest, misschien heb ik het nog niet duidelijk genoeg gesteld.

Voor mij is de case al gesloten sinds vorige week vrijdag, wou uitleg heb hem gekregen , waarvoor dank,

chagrijning...mja in zeer lichte mate, onbegrepen in veel grotere mate.

I'll rest my case.

Comment

Working...
                                X