Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iso uit exif halen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: iso uit exif halen

    Met Nikon Editor zie je wél de ISO!

    Comment


    • #17
      Re: iso uit exif halen

      Bij D-toestellen (Nikon) zit de ISO in de makernotes, niet in de EXIF an sich. Windows kan niet omgaan met de makernotes, althans mijn versie niet, misschien met een bepaalde update wel (vb. windows RAW-viewer kan ik me inbeelden dat die het wel doet).

      Installeer gewoon Opanda Exif-viewer of een andere, en je ziet alles wat van belang is...

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • #18
        Re: iso uit exif halen

        Opanda of gewoon in Nikon View
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #19
          Re: iso uit exif halen

          Heb een D50 en ikzelf zie ook de ISO waarde niet in de eigenschappen van foto's. Wel in Nikon Pictureproject!

          Heb wel een programma'ke gevonden waarmee de ISO waarde alsnog tevoorschijn kan worden getoverd. ISOFIX heet het wondermiddeltje. Gevonden via een zoektocht met google: http://forum.pixelpost.org/archive/i...hp/t-1257.html.

          Kan je mee rechts klikken op een map met foto's, en alles in één keer aanpassen zodat je de ISO wel ziet. Suggesties voor een beter alternatief (zonder extern programma) zijn natuurlijk altijd welkom!

          Thx
          B

          Comment


          • #20
            Re: iso uit exif halen

            Oorspronkelijk geplaatst door Mister B
            Heb een D50 en ikzelf zie ook de ISO waarde niet in de eigenschappen van foto's. Wel in Nikon Pictureproject!

            Heb wel een programma'ke gevonden waarmee de ISO waarde alsnog tevoorschijn kan worden getoverd. ISOFIX heet het wondermiddeltje. Gevonden via een zoektocht met google: http://forum.pixelpost.org/archive/i...hp/t-1257.html.

            Kan je mee rechts klikken op een map met foto's, en alles in één keer aanpassen zodat je de ISO wel ziet. Suggesties voor een beter alternatief (zonder extern programma) zijn natuurlijk altijd welkom!

            Thx
            B
            Je link hierboven schijnt niet te werken, ofwel zie ik erover?
            Andere BD-ers ook dit probleem?

            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #21
              Re: iso uit exif halen

              Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome
              Je link hierboven schijnt niet te werken, ofwel zie ik erover?
              Andere BD-ers ook dit probleem?

              Henri
              Probeer deze eens : http://forum.pixelpost.org/showthread.php?t=1257
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #22
                Re: iso uit exif halen

                Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                idd isofix gevonden maar bij installatie wordt er gevraagd naar .NET Framework en voorstel om dit te downloaden. Ik ken dit evenwel niet en sta wat terughoudend tegenover NET Framework. Wie gebruikt dit, wat zijn de voordelen en wat de eventuele nadelen?
                Dank voor info.

                Henri
                lidnummer: BD0435BE

                Comment


                • #23
                  Re: iso uit exif halen

                  Oorspronkelijk geplaatst door youffa
                  Zelfde probleem met mijn D70S en XP. Je kunt het wel zien met BD-sizer.

                  Groetjes,
                  Met BD-sizer inderdaad te zien
                  maar zoals je hier kan zien wordt die waarde blijkbaar niet herkend om ook in de kader te plaatsen.
                  D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

                  Comment


                  • #24
                    Re: iso uit exif halen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Euro*
                    Met BD-sizer inderdaad te zien
                    maar zoals je hier kan zien wordt die waarde blijkbaar niet herkend om ook in de kader te plaatsen.
                    Met de hulp van Havezet zijn we eruit geraakt. (hij heeft zelfs een update of 2 van BD sizer online gezet )
                    D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

                    Comment


                    • #25
                      Re: iso uit exif halen

                      Ik krijg het nog steeds niet te zien op mijn mac. BD-sizer is windows only, en met PS en Exif Viewer werkt het ook niet.
                      Enkel Picture Project toont het wel.......maar dat stom programma van Nikon gebruik ik niet eens. Ik herinner me nochthans dat het vroeger te zien was op mijn foto's getrokken met de D70. Iemand nog een oplossing ?

                      Comment


                      • #26
                        Re: iso uit exif halen

                        Mijn probleem is opgelost, heb een nieuwe versie voor de mac gevonden. Ter info voor andere maccers met dit probleem, hier is het te downloaden :

                        Comment


                        • #27
                          Re: iso uit exif halen

                          AUB, leer toch eens de moeite te doen om te zoeken op het forum.

                          ZOEKEN
                          D70 EXIF ISO

                          Je krijgt er Pagina's over

                          Hello Ik heb het volgende voor: In mijn exifs kom ik alles tegen wat van belang is behalve, de ISO aanduiding ... dien staat steeds op 0 of niets .. Aan wat zou dat liggen?


                          Daar vind je trouwens een oplissing voren en eveneens de verklaring
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #28
                            Re: iso uit exif halen

                            AUB leer toch eens accepteren dat iemand anders ook een oplossing kan aanbieden, die daarenboven voor de mac is ipv windows.

                            Comment


                            • #29
                              Re: iso uit exif halen

                              Het gaat hem niet alleen om accepteren.
                              Er is reeds meer dan een jaar, neen, bijna 2 jaar geleden, hierover al diverse keren gesproken, zowel bij ons, als op andere fora.
                              In de EXIF-section staat normaal de ISO, maar, Nikon heeft met de lancering van de D70 besloten die niet meer in het algemeen gestandardisserd EXIF-tag te plaatsen, maar in een tag bij makernotes. Makernotes-sectie bevat typische parameters voor de fabrikant. Ongelukkig heeft Nikon gedacht dat de ISO-waarde nu een fabrikant-eigen gegeven is, helaas.
                              Wat in die Makernotes staat is onderandere ook het aantal spiegel-opklappen is. Er staan nog andere data in ook.
                              Meer nog, hij spreekt van een windows-verkenner, dus niet zo direct een MAC.
                              Er zijn trouwens ook java voorhanden om de nodige data te extraheren en gelukkig is java wel multiplatform gericht.
                              Ik wil altijd helpen, zeker technisch, maar sosm helpt een beetje zoekwerk ook en kunnen daarna zeker nog vragen gesteld ter aanvulling.
                              Maar ja, ik weet het, ik ben ne moeilijken ambetanten, ...

                              En omdat ik zo moeilijk ben heb ik nog eens gezocht op exif, purlut. Trouwens, ik heb eens hier ooit eens een hele lijst gepost met de op dat beschikbare tags ....

                              hier de lijst. Let wel, niet de makernotes, want die zijn specifiek per toestel, fabrikant ...



                              Hier met melding van paketten die het wel tonen (Mac ? of Win ?)

                              Hello Ik heb het volgende voor: In mijn exifs kom ik alles tegen wat van belang is behalve, de ISO aanduiding ... dien staat steeds op 0 of niets .. Aan wat zou dat liggen?


                              met hier de plaats in de makernote die dient ingelezen voor het totaal aantal opnames bij D70(s)



                              Hier een tag-lijst zoals ik ze in mijn programma's heb. Let wel, je merkt dat bij Nikon er momenteel drie verschillende makernote-tag's staan.

                              Nikon1Table : array [0..10] of TTagEntry =
                              ((Tag: $02; Name:'FamilyID'; Desc:'FamilyID'),
                              (Tag: $03; Name:'Quality'; Desc:'Quality'; Code:'1:Vga Basic,2:Vga Normal,'+
                              '3:Vga Fine,4:SXGA Basic,5:SXGA Normal,6:SXGA Fine'+
                              '10:2 Mpixel Basic,11:2 Mpixel Normal,12:2 Mpixel Fine'),
                              (Tag: $04; Name:'ColorMode'; Desc:'ColorMode'; Code:'1:Color,2:Monochrome'),
                              (Tag: $05; Name:'ImageAdjustment'; Desc:'ImageAdjustment'; Code:'0:Normal,1right+,'+
                              '2right-,3:Contrast+,4:Contrast-'),
                              (Tag: $06; Name:'ISOSpeed'; Desc:'ISOSpeed'; Code:'0:ISO80,2:ISO160,4:ISO320,'+
                              '5:ISO100'),
                              (Tag: $07; Name:'WhiteBalance'; Desc:'WhiteBalance'; Code:'0:Auto,1:Preset,2aylight,'+
                              '3:Incandescense,4:Fluorescence,5:Cloudy,6:SpeedLi ght'),
                              (Tag: $08; Name:'Focus'; Desc:'Focus'),
                              (Tag: $09; Name:'Skip'; Desc:'Skip'),
                              (Tag: $0A; Name:'DigitalZoom'; Desc:'DigitalZoom'),
                              (Tag: $0B; Name:'Converter'; Desc:'Converter'; Code:'0:Not used,1:Used'),
                              (Tag: $0F00; Name:'Skip'; Desc:'Skip'));

                              Nikon2Table : array [0..27] of TTagEntry =
                              ((Tag: $01; Name:'FamilyID'; Desc:'Family ID'),
                              (Tag: $02; Name:'ISOSpeed'; Desc:'ISO'; CallBack:NikonISO; Callable: TRUE),
                              (Tag: $03; Name:'ColorMode'; Desc:'Color Mode'),
                              (Tag: $04; Name:'Quality'; Desc:'Quality'),
                              (Tag: $05; Name:'WhiteBalance'; Desc:'White Balance'),
                              (Tag: $06; Name:'ImageSharpening'; Desc:'Image Sharpening'),
                              (Tag: $07; Name:'FocusMode'; Desc:'Focus Mode'),
                              (Tag: $08; Name:'FlashSetting'; Desc:'Flash Setting'),
                              (Tag: $09; Name:'AutoFlashMode'; Desc:'Auto Flash Mode'),
                              (Tag: $0A; Name:'Skip'; Desc:'Skip'),
                              (Tag: $0B; Name:'WhiteBiasValue'; Desc:'White Bias Value'),
                              (Tag: $0F; Name:'DigitalZoom'; Desc:'Digital Zoom'),
                              (Tag: $10; Name:'Skip'; Desc:'Skip'),
                              (Tag: $11; Name:'Skip'; Desc:'Skip'),
                              (Tag: $80; Name:'ImageAdjustment'; Desc:'Image Adjustment'),
                              (Tag: $81; Name:'ImageAdjustment'; Desc:'Image Adjustment'),
                              (Tag: $82; Name:'Adapter'; Desc:'Adapter'),
                              (Tag: $84; Name:'LensInformation'; Desc:'Lens information'; CallBack:NikonLens; Callable: TRUE),
                              (Tag: $85; Name:'ManualFocusDistance'; Desc:'Manual Focus Distance'),
                              (Tag: $86; Name:'DigitalZoom'; Desc:'Digital Zoom'),
                              (Tag: $88; Name:'FocusArea'; Desc:'Focus Area'),
                              (Tag: $89; Name:'Mode'; Desc:'Mode'),
                              (Tag: $8D; Name:'ColorMode'; Desc:'Color Mode'; CallBack:NikonColorMode; Callable: TRUE),
                              (Tag: $8F; Name:'SceneMode'; Desc:'Scene Mode'),
                              (Tag: $92; Name:'HueAdjustment'; Desc:'Hue Adjustment'), // ??
                              (Tag: $94; Name:'Saturation'; Desc:'Saturation'),
                              (Tag: $95; Name:'NoiseReduction'; Desc:'Noise Reduction'),
                              (Tag: $0F00; Name:'Skip'; Desc:'Skip')) ;

                              Nikon3Table : array [0..26] of TTagEntry =
                              ((Tag: $01; Name:'FamilyID'; Desc:'Family ID'),
                              (Tag: $02; Name:'ISOSpeed'; Desc:'ISO'; CallBack:NikonISO; Callable: TRUE),
                              (Tag: $03; Name:'ColorMode'; Desc:'Color Mode'),
                              (Tag: $04; Name:'Quality'; Desc:'Quality'),
                              (Tag: $05; Name:'WhiteBalance'; Desc:'White Balance'),
                              (Tag: $06; Name:'ImageSharpening'; Desc:'Image Sharpening'),
                              (Tag: $07; Name:'FocusMode'; Desc:'Focus Mode'),
                              (Tag: $08; Name:'FlashSetting'; Desc:'Flash Setting'),
                              (Tag: $09; Name:'AutoFlashMode'; Desc:'Auto Flash Mode'),
                              (Tag: $0B; Name:'WhiteBiasValue'; Desc:'White Bias Value'),
                              (Tag: $0F; Name:'ISOSelection'; Desc:'ISO Selection'),
                              (Tag: $11; Name:'ThumbOffset'; Desc:'Offset Thumb'),
                              // (Tag: $12; Name:'FlashBias'; Desc:'Flash bias'),
                              (Tag: $12; Name:'Skip'; Desc:'Skip'),
                              (Tag: $80; Name:'ImageAdjustment'; Desc:'Image Adjustment'),
                              (Tag: $81; Name:'ToneComp'; Desc:'Tone compensation setting'),
                              (Tag: $83; Name:'LensType'; Desc:'Lens type'), //; CallBack:NikonLens),
                              (Tag: $84; Name:'LensInformation'; Desc:'Lens information'; CallBack:NikonLens; Callable: TRUE),
                              (Tag: $85; Name:'ManualFocusDistance'; Desc:'Manual Focus Distance'),
                              (Tag: $86; Name:'DigitalZoom'; Desc:'Digital Zoom'),
                              (Tag: $87; Name:'FlashType'; Desc:'Type of used flash'),
                              (Tag: $88; Name:'Skip'; Desc:'Skip'),
                              // (Tag: $88; Name:'FocusArea'; Desc:'Focus Area'),
                              (Tag: $89; Name:'Bracketing'; Desc:'Bracketing'),
                              (Tag: $8D; Name:'ColorMode'; Desc:'Color Mode'; CallBack:NikonColorMode; Callable: TRUE),
                              (Tag: $90; Name:'LightingType'; Desc:'Lighting type'),
                              (Tag: $92; Name:'HueAdjustment'; Desc:'Hue Adjustment'), // ??
                              (Tag: $94; Name:'Saturation'; Desc:'Saturation'),
                              (Tag: $95; Name:'NoiseReduction'; Desc:'Noise Reduction'));


                              Ik heb tags van ook andere toestellen, maar, ik heb hier teweinig schrijfruimte.

                              Nog dit, eveneens voor de Makernote, dient nog rekening gehouden met de versie van de EXIF.
                              Hieronder het kleine programma-deeltje dat nagaat welk toestel, welk makernote-tabel gebruikt:

                              if (imgParent.exifVersion > '0210') or
                              ((imgParent.exifVersion = '') and
                              ( Pos( tmp2, 'E5400|SQ|D2H|D70||E700|E800|E900|E900S|E910|E950' ) > 0 ) and isTiff) then
                              begin
                              if Pos( tmp2, '|E700|E800|E900|E900S|E910|E950' ) > 0
                              then ProcessHWSpecific(MakerNote,Nikon2Table,18,9)
                              else ProcessHWSpecific(MakerNote,Nikon3Table,18,9);
                              end
                              else
                              begin
                              if (tmp = 'Nikon')
                              then ProcessHWSpecific(MakerNote,Nikon1Table,8,MakerOff set)
                              else
                              begin
                              if Pos( tmp2, '|E700|E800|E900|E900S|E910|E950' ) > 0
                              then ProcessHWSpecific(MakerNote,Nikon2Table,0,MakerOff set-8)
                              else ProcessHWSpecific(MakerNote,Nikon3Table,0,MakerOff set-8);
                              end;
                              end;


                              Nu ik het merk, ik moet dringend een aanpassing doen naar D50, D2X, Canon 20D

                              ZO, ge ziet, zo moeilijk ben ik dan ook weer niet hé, maar het vraagt enorm veel tijd om dat steeds op te zoeken en te herwerken ....
                              Last edited by Wim.Vanmaele; 24 januari 2006, 14:22.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #30
                                Re: iso uit exif halen

                                waarom gebruiken jullie Nikon View ni ?
                                daar staat alles in wat je moet weten
                                ik gebruik da om mijn NEF's te bekijken
                                en van daaruit roep ik Nikon Capture op om die te bewerken
                                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                                Comment

                                Working...
                                X