Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax DA16-45/4 ED AL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax DA16-45/4 ED AL

    Volledige naam: smc PENTAX-DA 1:4(22) 16-45mm ED -AL-

    Ik verkoop m'n standaarzoom om 'm te vervangen door de nieuwe DA*16-50/2.8 die ik weldra hoop te bemachtigen.

    Deze 16-45/4 was de topstandaardzoom die voor Pentax's eerste top-DSLR (de *istD) werd gemaakt. Ik kocht 'm in de plaats van de DA18-55 bij m'n *istDS nadat ik beide zooms vergeleek en de DA16-45 duidelijk de betere was zowel op vlak van constructie als beeldkwaliteit.

    Dit objectief is ideaal voor hen die geen extreme lichtsterkte willen of kunnen betalen, en toch een extra dimensie in hun standaardzoom willen met de extra 2mm aan breedhoekkant. 16mm is nl ongeveer het equivalent van 24mm op klassieke kleinbeeldfilm. Er zijn niet veel standaardzooms die dergelijke breedhoek bieden...

    Zoals alle moderne Pentax zooms heeft de DA16-45/4 een polarizatiefilter-vriendelijke tulpvormige zonnekap met een uitneembaar stukje om aan de filter te kunnen zonder de kap te moeten verwijderen. Bovendien draait het frontelement niet mee.

    Het objectief heeft een goedwerkende QSF (quick shift focus) waardoor het zonder switch manueel kan worden bijgesteld in AF modus. Handig in moeilijke AF omstandigheden (fotograferen door hek of zo).

    f/4 is de wijdste opening doorheen het volledige bereik. Verschil tov de DA18-55 is dat f/4 scherp is, terwijl de DA18-55 lichtjes moet worden toegedraaid. In het telegedeelte is de DA16-45 overigens een halve stop sneller dan de DA18-55.

    Mijn DA16-45 is licht gebruikt, maar dat zie je er niet aan. De keren dat ik 'm meenam op reis (Peru en Zambia) had hij telkens een polarizatiefilter opzitten gedurende de hele reis. Het frontelement is bijgevolg nog kraakzuiver. Ik gebruikte op beide reizen vooral andere objectieven (vaste brandpunten in Peru, en tele en macro in Zambia), dus werd het objectief nauwelijks blootgesteld aan stof en is het nog erg zuiver. Zambia was trouwens in 't regenseizoen, dan is er geen stof in de lucht. Bon, ik geef alle info eerlijk mee, maar het objectief is echt nog haast in nieuwstaat dankzij m'n goede zorgen.

    Bij konijnenberg staat dit objectief momenteel EUR 375,20 (ikzelf betaalde EUR 450 in december 2004), da's 't goedkoopste dat ik vind. Ik vraag EUR 100 minder voor de mijne! Dus: prijs = EUR 275 (excl verzending).

    Hopelijk kan deze iemand van jullie een beter alternatief bieden tov de DA18-55 die je al zou hebben. De DA*16-50/2.8 is niet voor ieders budget, maar deze zal aardig in de buurt komen.

    Wim
    Last edited by ishpuini; 1 augustus 2007, 11:09.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Working...
X