Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik weet dat je daar niet veel tijd hebt, maar kon je niet meer inzoomen ? Ik begrijp je kadrering wel, maar hij mocht voor mij meer ingezoomd. Je zat hier op maar 210mm...of heb je 'm al zwaar gecropt ?
1/500 lijkt me hierbij een minimum, tenzij je zou pannen..de vleugel lijkt me scherp, de canopy niet zo ? Heb het ook al gehad...een onderdeel precies ietwat onscherp, terwijl de rest wél scherp is (nochtans voldoende gediafragmeerd, lijkt me).
Die Hawks zijn trouwens naar verluidt de moeilijkste om 'te pakken te krijgen' wat foto's betreft. Nu zijn ze donker (gebrek aan contrast op het toestel), als er zon op zit blinken ze als een spiegel...en ze zijn klein, snel en uiterst wendbaar.
Wat gebruikte je hierbij van instellingen ? AF-C, alle AF-punten (dat gebruik ik), burst mode op 5 fps ?
Ik had de camera op AF-Continu staan en gewoon geprobeerd zo snel mogelijk da ding te volgen. Door de snelheid waarmee die voorbijscheerde geen tijd ghad om in te zoomen; ik kon da vliegtuig gewoon niet zo snel volgen.
Ik heb mijn diagnose gesteld...AF-S kan je hierbij niet gebruiken, die dingen gaan gewoon véél te snel. Die gaan met snelheden tot 830 km/h of meer, dat zegt genoeg...
Zo doe ik het...voor verkeersvliegtuigen. Hoop volgend jaar naar de Loop te gaan.
Ik 'lock' eerst met AF-S op het toestel, op 400mm. Neem dan foto's (burstmode uiteraard). En zoom dan geleidelijk uit, telkens weer opnieuw 'locken' op het toestel en een paar shots nemen, meteen nadat je hebt scherpgesteld. Bij deze gaat dat niet en moet je wel op AF-C en 'wide' werken om ze te kunnen 'tracken'.
Veel traffic gehad ? Er is onlangs nogal wat te doen geweest in verband met het laagvliegen in Wales (tot in het Britse parlement toe) . Vroeger was het er drukker, tegenwoordig is het er relatief rustig, zo lijkt het...
Niet evident, zeker bij die snelheid, ik zou niet weten wat de beste methode is, maar wat de echt gevlogen snelheid betreft toch even opmerken dat de max snelheid van de T2 (ik kan niet goed zien of het een T1 of T2 is, ik gok op T2) ongeveer 1000 km/u op sea level is. Ik weet niet of ze 'door de bocht' en op deze lage hoogte echt het gas helemaal open duwen en deze maximum snelheid benaderen.
Klopt, maar alhoewel ik de low flying regulations niet ken wat het Verenigd Koninkrijk niet uit m'n hoofd weet, neem ik aan dat ze geen 1000 km/h doen. In deze bochten net geen 550 knopen doen (moet je al getrimd zijn en netjes rechtdoor vliegen, zonder afwijkingen) lijkt me moeilijk, terwijl je toch snelheid verliest door die bochten en het optrekken en dalen.
Heb even rondgesnuffeld in de online archieven van de Britse regering en dit zou representatief moeten zijn:
We therefore believe that training down to 250 ft represents a reasonable compromise between meeting our essential training needs and the equally important requirement to minimise disturbance. In addition, speed limits are imposed to reduce the effect of engine noise and during low level training airspeed is generally restricted to 450 knots, but more usually carried out at 420 knots. An absolute maximum of 550 knots is permitted for short dashes during simulated weapons attacks and air defence intercepts, essential to add realism to training.
Ook staat er dit:
Ideally, every practice sortie in a fast jet would contain an element of flying at around 100 ft and a speed of about 600 knots.
Dat zou dus betekenen (laatste citaat) rond de 30 meter boven de grond en 1111 km/h, wat zeer laag en enorm snel is op lage hoogte. Ter vergelijking: een verkeersvliegtuig vliegt beneden de 3.000 meter steeds minder dan 250 knopen (aangegeven snelheid - geen 'true airspeed', maar 'indicated') - dit is meer dan het dubbele daarvan.
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Een tornado met GM en TFR op heeft en eens op 'z'n pedaaltje' duwt zal die 500 knopen wel halen, voor de T1 en T2 is dat echter het maximum vermogen, die zullen het met minder stellen, wat in een licht toestel al "heavy" genoeg zal aanvoelen.
Conclusie: zij liever dan ik :-)
Ja, die hebben daar geen problemen mee, die Tornados (ze zijn er uiteindelijk voor ontworpen: IDS - Interdiction/Strike) halen mach 1 op lage hoogte. Wel ten koste van (heel) hoog brandstofverbruik natuurlijk.
Boah, moet wel fascinerend zijn, het toestel dat alles voor je doet...ik vind dat een fantastische uitvinding, TFR/GM (neem aan dat je hiermee ground mapping bedoelt).
Maar bon: volgens mij zullen weinig autofocussystemen capabel genoeg zijn om zo'n onderwerp te volgen. Over Hawks hoor ik dat ze moeilijk te fotograferen zijn:
The head on Hawk shot is the most difficult one in my opinion. I have 0 sharp shots in hundreds of tries. I think the dark, glossy surface of the aircraft leaves little in the way of offsetting contrast points to get a good focus-lock. Whereas a Harrier, for instance, has tons of bits and intakes/vents that AF easily detects. Sometimes it helps to try to get focus-lock on the cockpit where the canopy detonation cord can be enough as a contrast point.
(Joe gebruikt een D3X en 400mm f/2.8.)
My 40D AF seems to have no trouble locking on to and tracking a Hawk but they always seem to be slightly back/forefocused for some reason.
(Simon gebruikt voorlopig nog een 40D, in combinatie met een 300/2.8 IS USM.)
Als je het mij vraagt zou het mogelijk zijn dat je hier een 10 fps camera gebruikt, en van 25 foto's die je tijdens 1 passage neemt, welgeteld 2 bruikbaar...
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Ja, want momenteel is het er erg rustig, blijkbaar. Hoorde van een Brit die er al drie dagen is geweest...drie dagen gewoonweg niets dat daar passeerde .
Nu, de Hawks zijn een tijdje aan de grond geweest wegens problemen met de schietstoelen. De GR4s zouden met pensioen worden gestuurd, volgens de geruchten (er zou ernstig gesneden worden in het aantal toestellen en basissen van de RAF, ook het personeel). En zo nog wel wat dingen...allemaal redenen voor minder traffic.
En zou ik er volgend jaar naartoe willen gaan. Luc, hoe ben je er naartoe geweest ? Vliegtuig naar Manchester, met de huurauto naar Wales ? Eigen auto ?
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Dat is idd een blooper shot, bovendien lijkt de piloot 'op de achterbank', in uw richting te kijken en te zeggen: "Got you!!"
Dat zwart maakt het extra moeilijk. En die omstandigheden...tja ik vrees dat voor luchtvaartfanaten de toekomst niet echt super is. Zeker niet wat militaire toestellen betreft en zeker als het gaat om zaken die zich niet op een airshow afspelen.
Het beleid van Bush en Blair heeft de financiële middelen uitgeput, alles moet wijken voor Afghanistan, En we hadden al Irak.
In de toekomst zullen minder types vliegtuigen meer rollen gaan vervullen, het wordt dus minder kleurrijk, minder variatie, minder vlieguren. Hopelijk blijven er een aantal goeie luchtshows met fotografische mogelijkheden over.
En zou ik er volgend jaar naartoe willen gaan. Luc, hoe ben je er naartoe geweest ? Vliegtuig naar Manchester, met de huurauto naar Wales ? Eigen auto ?
Merci - dat had ik ook in gedachten. Eerst nog gedacht aan met 't vliegtuig naar MAN of BHX te gaan, maar dat wordt nogal duur voor een uitstapje met studenten onder elkaar .
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Comment