Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

karting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• karting

Als beginnend amateur ben ik mijn combo D90 + Sigma 70-200 een beetje nader aan het uittesten.
    Jullie opbouwende kritiek hoe ik meer scherpte krijg in mijn panningshots en terzelfdertijd mijn belichting kan blijven respecteren ( ze zijn een beetje té, I know ), zou ik ten zeerste appreciëren. Misschien shutter iets hoger ? Bij foto 3 had ik liever die overbelichting weggewerkt op het motorblok en dit contrastrijker gekregen. Mvg Passione166.

D90 + Sigma 70-200 F2.8 EX APO HSM
    @ 200 mm // shutter 1/2000 // apert F 2.8 // ISO 200 // 0-step compens

@ 180 mm // shutter = 1/50 // apert F 14 // ISO 200 // -0.3-step compens

@ 200 mm // shutter = 1/60 // apert F 14 // ISO 200 // 0-step compens

Re: karting

Hallo,

zelf heb ik al wat met panning gespeeld maar helaas nog geen echte toppers. Wat me opvalt is dat je veel op 200mm werkt en een sluitertijd van 1/60. Dat geeft volgens mij onscherpte door je eigen beweging. op 200mm werk je best sneller dan 1/200. Das toch mijn ervaring.

Comment

Voor goeie panningfoto's kan je best je toestel op "sluitertijdvoorkeuze" zetten. Om te beginnen geen te lange tijden nemen, 1/200 ofzo, en naarmate je de techniek beter onder de knie krijgt kan je langere sluitertijden nemen. (1/60 is al moeilijk hoor)

Bij foto 1 heb je volgens mij een te groot diafragma gebruikt waardoor de scherptediepte zo klein is dat de kart nooit volledig scherp kan zijn.

Bij foto 2 en 3 is de sluitertijd te traag waardoor het erg moeilijk is om de karts nog scherp te houden, en ook zit er dan te veel snelheid in de foto's.
      Deze twee zijn ook te licht en de kleuren een beetje flets.

grts, Koen
      De eerste keer lukte het niet, de tweede keer ook niet, maar de derde keer lukte het van de eerste keer!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nxke Bekijk bericht
        Voor goeie panningfoto's kan je best je toestel op "sluitertijdvoorkeuze" zetten. Om te beginnen geen te lange tijden nemen, 1/200 ofzo, en naarmate je de techniek beter onder de knie krijgt kan je langere sluitertijden nemen. (1/60 is al moeilijk hoor)

Bij foto 1 heb je volgens mij een te groot diafragma gebruikt waardoor de scherptediepte zo klein is dat de kart nooit volledig scherp kan zijn.

Bij foto 2 en 3 is de sluitertijd te traag waardoor het erg moeilijk is om de karts nog scherp te houden, en ook zit er dan te veel snelheid in de foto's.
        Deze twee zijn ook te licht en de kleuren een beetje flets.

grts, Koen
        Ik volg je kan beter een diafragma van F8 nemen

Groeten

Joeri
        Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
        www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Alvast bedankt voor de fijne en leerrijke reacties !

Nu in "enige verdediging" ( als ik het zo mag noemen ) zijn er wel een paar zaken om aan te halen ...

Publicatie van een foto in het forum onder de gevraagde condities neemt wel wat scherpte en kwaliteit (fletse kleuren) weg, maar goed, als ik de "expert-shots" bekijk, zijn er toch echt prachtige exemplaren waar ik alleen maar van kan dromen. Dus mijn originelen kunnen zeker nog veel beter ... oefenen, oefenen, oefenen ...

Bij Foto 1 was de opzet om dergelijke cadrage en DoF met kleine focusveld gericht op de eerste kart te bekomen, tweede kart moest een beetje "verdwijnen" in de "blur".
          Ik volg jullie volledig mee dat F2.8 vrij moeilijk is om een dynamisch object (snelheid kart op dat punt +/- 40 km/h) met dit 200mm brandpuntafstand vast te leggen. Waarschijnlijk ook de "gewraakte" lens-softheid van een volledige open Sigma. F8.0 zou me te weinig DoF geven denk ik, zal bij volgende eens F4.0 (of F5.6) proberen.

Bij Foto 2 en 3, is de sluiter idd heel laag genomen tbv 'object-bevriezing' met snelle achtergrond. Zoals je aangeeft "te laag" tov het brandpuntafstand 180-200mm. Wou zeker zijn van dit "snelheidseffect".
          Met die lage sluiter heb ik waarschijnlijk het onderwerp zelf té overbelicht genomen, wou hier vooral meer scherpte en contrast. Brandpunt staat vast ( kan je niet dichter bij circuit komen ), dus verder de aperture en sluiter een keertje bekijken ??

Ik begin nu beter en beter de kwaliteit van de Nikkor 70-200 F2.8 VR te begrijpen en te appreciëren, vooral voor die panningshots is die VR toch wel verdorie handig. Daar laat de Sigma zich minder vlotjes in bedienen.

Nogmaals dank voor jullie commentaren

mvg
          Kurt

Comment

Working...
          X