Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Knap beeld Xavier
Misschien eens een "hoe-is-dat-gedaan" over schrijven ?
Als je dat zelf wilt doen, komt er nogal wat bij kijken, maar ik ken iemand die alles in huis heeft om een ontploffend bierglas en de kogel te bevriezen. Dat vraagt een flits om tot belichtingstijden te komen van 1/20000" en een apparaat om de tijd te meten tussen het schot en het doorboren van het glas. Je moet er iets voor over hebben.
Dit is eenvoudiger. Ik heb een workshop geboekt, waar glazen 'getrasht' werden met een luchtdrukcanon en een golfbal. Je moet liefst vanop statief, continu schieten met manuele focus en de kortst mogelijke sluitertijd van de camera.
Het ziet er nogal eenvoudig uit, maar... De zwarte doek achter het gebeuren is niet proper en ook niet zwart. Er hoort dus aardig wat nabewerking bij.
En zelfs bij de hoogste burst rate, valt het moment suprême regelmatig tussen 2 opnamen. Gelukkig kregen we meerdere kansen met de glazen die er waren.
En gelukkig moest ik dus de boel niet opruimen...
Variaties zijn er in alle geuren en kleuren. Er volgen nog enkele in komende posts.
Groetjes,
Xavier
Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
Laat de commentaren maar komen.
In naam van de BD-ers bedankt voor de enigszins verhelderende uitleg.
Vroeger deed "fotoopa" nogal veel van die highspeed fotografie met de middelen van 15 jaar of meer geleden, ik dacht een nikon d90 en flitsers op de kortst mogelijke sluitertijd.
Hij maakte zelf sturingsapparatuur om een en ander te synchroniseren maar dat ging mijn petje te boven.
Het was vooral mijn bedoeling dat je zoals hier al vertelde hoe het min of meer in zijn werk gaat, op het web staat daar ook wel een en ander over
In welke richting wordt er geschoten en waarschijnlijk is er gemikt op de steel van het glas want die dingen zullen "min of meer" het resultaat van de splash ook bepalen ?
Ik hoopte een beetje dat je alles zelf gedaan dat, opruimen incluis
Comment