Het gaat wel om wat anders maar die titel kwam spontaan in mij op
Eigenlijk is dit beeld een mislukking, het was een poging iets te maken voor de februari-challenge.
Buiten was het die avond -5 en donker , ik had tussen het speelgoed van de kleinkinderen bellenblaastoestanden die ik een uur op voorhand ook in de koude gezet had, ik had een zaklamp meegenomen en in de tuin ging mij dat wel lukken aan een tuintafeltje. Dikke jas aan, en "en route pour la gloire" ...
Die bellen blazen lukte wel redelijk maar er was nogal wind en zo ongeveer 1 op de 50 bellen landde op dat tafeltje, dat was al een tegenvaller. Als er dan toch een zeepbel bleef liggen vloog ze gewoonlijk kapot eer ze eigenlijk goed en wel bevroren was. Niet opgegeven en plots was er eentje dat er vrij goed uitzag.
Zaklampje er achter, camera klaar en ... hopeloos overbelicht ... - oplossing: een blauw stuk pastic folie gaan zoeken om het licht te dempen ... ondertussen was de zeepbel kapot en ik mocht terug blazen ... zonder hanschoenen kregen mijn handen het ferm koud.
Eindelijk bleef er weer een zeepbel liggen, terug scherpstellen en ... 1/4000e was nog te traag, nog steeds overbelicht . Ik kon meer diafragmeren of op electronic shutter overgaan, rap voor electronic shutter gekozen, 1/16000 en daarbij f5.6 gaf een goede histogram maar ik zag wel rare lijnen over het beeld scrollen.
geen idee waar die lijnen vandaan kwamen en toch maar afgerukt. Op de pc gaan kijken en ja, dit was het resultaat en die dag ben ik gewoon gestopt, het had al een hele tijd geduurd en het was mij te koud om verder te prutsen die avond. Het resultaat van een slechte voorbereiding hé, ik weet het.
Zou een goedkoop ledzaklampje flikkeren ipv continu licht geven ? of is het dat rolling schuttereffect dat hier gespeeld heeft ? of is het een combinatie van beide ? een combinatie van beide ? Toestel: Olympus OMD EM1 mkII, objectief 60mm macro.
Ik vond die mislukking wel iets hebben en daarom heb ik het dan hier maar gepost ...en zo komt dat "werkongeval" zelfs in de HoF terecht
Comment