Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Als je een foto post op sociale media wordt meestal geacht dat je daar een tekstje bij plaatst. Maar wat schrijf je daarbij? Bij mijn fotootje in bijlage bijvoorbeeld?
Ik vind het een mooie kunstzinnige en sprekende foto. Mooi gedaan
Wat er in mij opkomt bij het zien van deze foto is: Een bepaald soort verwarring, een keuzemoment, kies ik voor de afrond (de duisternis) of kies ik voor de weg naar boven, (het licht).... Er zit dus een verborgen kunstzinnige boodschap in deze foto, spreekt mij zeker aan deze foto!
Een tekst bijvoegen is geen verplichting, de fotograaf moet zijn gevoelens tonen en de kijker interpreteert. Informatie kan een hulpmiddel zijn.
Het onderwerp lijkt mij herkenbaar, wat hier getoond wordt is zuiver creativiteit waar ik zo mijn (verborgen) inhoudelijk verhaaltje voor heb.
een mogelijke titel zou zijn "orde brengen in mijn gedachten" ?
sommigen vinden een titel niet belangrijk, maar ik vind dat dit afhangt van het soort beeld dat je brengt. Een reisfoto bvb heeft genoeg aan de plaatsnaam. Wanneer je een meer abstract beeld voorlegt of een gevoel emotie in beeld wil brengen, dan vind ik dat je de kijkers wel op weg mag helpen want zij zijn niet per-se in dezelfde gemoedstoestand als jij op dat bepaald ogenblik. Zo zou je dit beeld gevoelsloos kunnen benoemen als "een hoop stukgeslagen vensterglas". De reactie/inleving is totaal anders. ?
een mogelijke titel zou zijn "orde brengen in mijn gedachten" ?
sommigen vinden een titel niet belangrijk, maar ik vind dat dit afhangt van het soort beeld dat je brengt. Een reisfoto bvb heeft genoeg aan de plaatsnaam. Wanneer je een meer abstract beeld voorlegt of een gevoel emotie in beeld wil brengen, dan vind ik dat je de kijkers wel op weg mag helpen want zij zijn niet per-se in dezelfde gemoedstoestand als jij op dat bepaald ogenblik. Zo zou je dit beeld gevoelsloos kunnen benoemen als "een hoop stukgeslagen vensterglas". De reactie/inleving is totaal anders. ?
Dank voor alle reacties. Maar om in te gaan op wat CMM schreef:
Er bestaan heel veel soorten fotografie. Voor sommigen (de meesten wellicht) moet fotografie zo precies mogelijk 'de werkelijkheid' weergeven. Dergelijke fotografie heeft z'n waarde (en vooral zijn liefhebbers.) Maar voor mij gaat het meer over sfeer, en ook over het bewerken van verkregen beelden tot iets anders waarmee ik een sfeer wil scheppen. Dat doe ik bij veel foto's. Dat elke keer beschrijven is wat omslachtig vandaar dat ik even aarzelde met de vraag: moet ik er nu iets bijschrijven of niet? Tenslotte is het aan de kijker om er iets bij te schrijven of het beeld te negeren. Bedankt voor de suggesties!
Mooi beeld, waar je langer naar kijkt.
Tekst is een persoonlijke keuze.
Wil je de gedachten van de kijker in een bewuste richting sturen kan tekst een meerwaarde zijn.
Maar hoeft niet.
BD0681BE -
Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown
Comment