Deze heb ik bij de reserve gestoken van het thema korrel, omdat iemand anders van onze club een vergelijkbare foto had ingestuurd.
Die was niet helemaal hetzelfde, want ik heb de korreltjes in de lucht "bevrozen", en bij de andere foto zit er beweging in (en zo had ik er ook al eentje gemaakt, maar die vond ik minder goed).
Maar omdat de foto's allemaal naar mij gestuurd worden wil ik niet dat ze mij ervan verdenken dat ik afkijk, en daarom heb ik deze bij de reserven gezet.
Het was niet zo simpel om de korreltjes te bevriezen, want ik wou ook nog voldoende scherptediepte behouden.
Als je dan flitst, dan moet de flitser te lang ingeschakeld blijven en daardoor zit er weer beweging in (de flitssterkte wordt bepaald door de tijd dat de flitser aan is, op maximale sterkte blijft de flitser dus gewoon langer aan).
De sluitertijd van 1/200 sec speelt hier eigenlijk geen rol, want er was bijna geen ander licht dan het flitslicht.
De flitstijd bepaalt in dit geval dus de belichting, de sluiter blijft gewoon wat langer open staan, maar omdat er bijna geen ander licht was speelt dat weinig rol in de belichting van de foto.
De camera en flitser zijn handmatig ingesteld tot ik het gewenste effect kreeg.
Het diafragma stond op f16 (150mm macro), de sluitertijd op 1/200 (kortst mogelijke flitssynchronisatietijd bij de 5D MKII), en met de flitser op 1/16 van de maximale sterkte was iso 400 nodig om de foto correct te belichten.
Door die flitser op 1/16 sec te zetten is de flitstijd kort genoeg om de korreltjes te bevriezen terwijl ze naar beneden vallen. Op 1/8 zat er nog teveel beweging in.
Op een AV/SD is er ooit iemand uitleg komen geven over high-speed fotografie, die tips heb ik hier kunnen gebruiken om dit effect te verkrijgen.
Die was niet helemaal hetzelfde, want ik heb de korreltjes in de lucht "bevrozen", en bij de andere foto zit er beweging in (en zo had ik er ook al eentje gemaakt, maar die vond ik minder goed).
Maar omdat de foto's allemaal naar mij gestuurd worden wil ik niet dat ze mij ervan verdenken dat ik afkijk, en daarom heb ik deze bij de reserven gezet.
Het was niet zo simpel om de korreltjes te bevriezen, want ik wou ook nog voldoende scherptediepte behouden.
Als je dan flitst, dan moet de flitser te lang ingeschakeld blijven en daardoor zit er weer beweging in (de flitssterkte wordt bepaald door de tijd dat de flitser aan is, op maximale sterkte blijft de flitser dus gewoon langer aan).
De sluitertijd van 1/200 sec speelt hier eigenlijk geen rol, want er was bijna geen ander licht dan het flitslicht.
De flitstijd bepaalt in dit geval dus de belichting, de sluiter blijft gewoon wat langer open staan, maar omdat er bijna geen ander licht was speelt dat weinig rol in de belichting van de foto.
De camera en flitser zijn handmatig ingesteld tot ik het gewenste effect kreeg.
Het diafragma stond op f16 (150mm macro), de sluitertijd op 1/200 (kortst mogelijke flitssynchronisatietijd bij de 5D MKII), en met de flitser op 1/16 van de maximale sterkte was iso 400 nodig om de foto correct te belichten.
Door die flitser op 1/16 sec te zetten is de flitstijd kort genoeg om de korreltjes te bevriezen terwijl ze naar beneden vallen. Op 1/8 zat er nog teveel beweging in.
Op een AV/SD is er ooit iemand uitleg komen geven over high-speed fotografie, die tips heb ik hier kunnen gebruiken om dit effect te verkrijgen.
Comment