Heel simpel. Als je een foto maakt van een leeg glas, dan zie je bijna geen vorm daarin, omdat die vorm een beetje verloren gaat. Er vallen wat lichtreflecties op de countouren van het glas, wat een beetje een vorm geven, maar de foto blijft oncontrastrijk. Hou je nu een zwart paneel/blad langs dat glas dan reflecteerd dat zwart in het glas = contrast + zwarte countouren die erin reflecteren.
Met zilver is dat ook zo. Zilver fotograferen is moeilijk omdat zilver geen echte kleur is, op foto wordt dat grijs. Om contrast in dat "grijs" te krijgen is het ook makkelijk zwart te gebruiken. Zo denkt het oog weer dat het zilver is. Ook hier hetzelfde i.v.m. de vorm, denk bijvoorbeeld aan een vork... zet er een zwart paneeltje voor en de vork krijgt vorm hé...
Natuurlijk geldt dit enkel als het licht goed staat. Experimenteren is de boodschap!
ook weer iets bijgeleerd
prachtige foto's! ik kan maar niet kiezen welke mijn voorkeur heeft...
* All We Really Need To Survive Is Just One Person Who Really Loves Us..
zeer knappe foto's mijn voorkeur gaat uit uit naar de tweede en de 4de (link)deze intrigeert me het meest
zou ik mogen vragen waar je de glazen op neergezet hebt(de spiegelende oppervlakte die overloopt in een wit vlak)? en hoe je dit gedaan hebt om deze zo mooi te laten overvloeien. heb nl. enkele foto's die goed waren in alle andere opzichten maar waar dit toch steeds een probleem vormde.
groeten, robbe
De glazen stonden op een opnametafel, dus een gebogen witte (melkglas-achtige) plexi plaat. Dit is ook doenbaar op een gewone plexi plaat, enkel moet je dan zorgen voor een witte achtergrond en misschien zal je een naad zien tussen onder- en achtergrond, wat weer gemakkelijk weg te toveren is .
Comment