Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flikken a/d Singel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Flikken a/d Singel

    Heel dat gedoe rond het perspectief neemt niet weg dat ik dit een mooie foto vindt van het gebouw waar de Federale Flikken in resideren te Antwerpen (voor onze ollanders en co...)
    Nikon D200 | Nikon D700 | SB600 | SB910 | Tokina 11-16 | Nikon 18-70 | Nikon 24-70 | Nikon 105 Micro | Nikon 80-200 AF D ED
    http://<span style="color:Navy">www....ions.be</span> - http://<span style="color:Silver">ww...lens.be</span>

    Comment


    • #17
      Re: Flikken a/d Singel

      Door die perspectivische "correcties" krijg je wel een totaal ander gebouw : zo eentje waarvan de vloeroppervlakte recht evenredig met de hoogte toeneemt, dus in feite een omgekeerde piramide (met rechthoekige basis) waarvan de top ergens diep onder de grond zit .
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #18
        Re: Flikken a/d Singel

        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer
        Door die perspectivische "correcties" krijg je wel een totaal ander gebouw : zo eentje waarvan de vloeroppervlakte recht evenredig met de hoogte toeneemt, dus in feite een omgekeerde piramide (met rechthoekige basis) waarvan de top ergens diep onder de grond zit .
        En dat terwijl de vertikalen evenwijdig staan en elkaar dus pas in het oneindige raken, de top van de piramide dus in het oneindige zit en dat dit dus een oneindige piramide is. En aangezien dat oneindige aan beide kanten geldt, spreken we hier eigenlijk over een oneindige octaëder.

        Had ik niet ergens gezegd dat er iets niet klopt?


        seppuku.

        Comment


        • #19
          Re: Flikken a/d Singel

          Ik heb niet de volledige discussie gevolgd
          maar wat mij betreft vind ik het volledig rechttrekken van de verticalen meestal zeer onnatuurlijk. Zo lijkt het alsof het gebouw in de hoogte in breedte toeneemt.

          Ik begrijp niet goed wat er zo plots verkeerd is aan het eeuwenoude "perspectief"... Men heeft er eeuwen over gedaan om het 'perspectieftekenen' onder de knie te krijgen, en nu er zoiets bestaat als "Photoshop", is alle perspectief uit den boze...

          Begrijpe wie kan...
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #20
            Re: Flikken a/d Singel

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
            en nu er zoiets bestaat als "Photoshop", is alle perspectief uit den boze...
            Het heeft niets met digitale fotografie of PS te maken, deze correcties stammen af en worden nog steeds toegepast bij gebruik van de Technische Camera. (Men moet natuurlijk weten hoe een TC werkt anders is het moeilijk volgen.) Bernd & Hilla Becher zijn hiervan een mooi voorbeeld, zij maakten een heel beeldarchief van oude industrie 30-40 jaar geleden... met TC en met de standaardprocedure om de verticale lijnen recht te trekken. Elke architectuurfotograaf past dit doe en moest ik een TC hebben zou ik het ook doen.
            Er bestaat nog zoiets als TS-E objectieven voor reflex camera's wat staat voor Tilt & Shift beweging. Bewegingen die men maakt met de Technische Camera

            BTW de lijnen zijn maar 98% gecorrigeerd, dus ze hebben nog steeds een snijpunt boven

            Comment


            • #21
              Re: Flikken a/d Singel

              Oorspronkelijk geplaatst door diabetic
              Heel dat gedoe rond het perspectief neemt niet weg dat ik dit een mooie foto vindt van het gebouw waar de Federale Flikken in resideren te Antwerpen (voor onze ollanders en co...)
              hè hè eindelijk een antwoord.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #22
                Re: Flikken a/d Singel

                Oorspronkelijk geplaatst door fotofreak
                Het heeft niets met digitale fotografie of PS te maken, deze correcties stammen af en worden nog steeds toegepast bij gebruik van de Technische Camera. (Men moet natuurlijk weten hoe een TC werkt anders is het moeilijk volgen.)
                Juist, maar zo'n technische camera is het middel, niet het doel! Zo'n TC wordt gebruikt (middel) om evenwijdige vertikalen te bekomen (doel), maar net dat komt "onnatuurlijk" over.
                Als ik even mag vergelijken met weergave door het tekenen: als ik een gebouw technisch wil weergeven, ga ik ook zorgen dat ik een techniek gebruik waarbij afmetingen, hoeken en/of evenwijdigen "juist", meetbaar worden weergegeven (projectie, isometrie...) . Als ik daarentegen een sfeerbeeld wil, dan ga ik het gebouw schetsen met de regels van het perspectief indachtig om een zo natuurlijk mogelijke weergave te bekomen en net niet die technische methodes gebruiken.


                seppuku.

                Comment


                • #23
                  Re: Flikken a/d Singel

                  Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                  Juist, maar zo'n technische camera is het middel, niet het doel! Zo'n TC wordt gebruikt (middel) om evenwijdige vertikalen te bekomen (doel), maar net dat komt "onnatuurlijk" over.
                  Als ik even mag vergelijken met weergave door het tekenen: als ik een gebouw technisch wil weergeven, ga ik ook zorgen dat ik een techniek gebruik waarbij afmetingen, hoeken en/of evenwijdigen "juist", meetbaar worden weergegeven (projectie, isometrie...) . Als ik daarentegen een sfeerbeeld wil, dan ga ik het gebouw schetsen met de regels van het perspectief indachtig om een zo natuurlijk mogelijke weergave te bekomen en net niet die technische methodes gebruiken.
                  seppuku.
                  Net wat ik dacht... Ik heb zelf nog een aantal jaar met een technische camera gewerkt (Sinar?!) en ik weet ook wel dat we door het kantelen van het lens- en het beeldvlak die perspectieven konden veranderen... Maar zoals Seppu hierboven stelt, kwamen we door oefeningen op eenzelfde onderwerp (groot huis in karton) vanzelf tot het besef dat, wanneer je een foto spanning, zeggingskracht en karakter wou meegeven, perspectief eerder een zegen dan een straf was.

                  Perspectiefcorrectie kan (en moet) voor technische of architectuurfoto's, laten we wel wezen, maar het wordt - sedert het toegankelijker is voor iedereen via de pc - veel te dikwijls (mis)gebruikt... met droge, saaie beelden tot gevolg...

                  Just my two cents
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Flikken a/d Singel

                    Allé,
                    kheb de correctie een beetje terug geschroefd... is het dan zo ?

                    merci voor de reacties

                    Comment


                    • #25
                      Re: Flikken a/d Singel

                      Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                      Ik stel me wel de vraag hoe het komt dat die lucht eigenlijk in verschillende van jouw foto's er net hetzelfde uit ziet?
                      Zoveel sterren aan de hemel in een grootstad als Antwerpen, ik twijfel er sterk aan. Volgens mij is de maan ook zwaar overbelicht bij zo'n lange sluitertijd??

                      Comment


                      • #26
                        Voor - Na

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                        Zoveel sterren aan de hemel in een grootstad als Antwerpen, ik twijfel er sterk aan. Volgens mij is de maan ook zwaar overbelicht bij zo'n lange sluitertijd??


                        Kijk nu... er was helemaal geen maan en geen sterren.
                        grtz

                        Comment


                        • #27
                          Re: Flikken a/d Singel

                          Mooie foto maar ik zou het gebouw recht gezet hebben. Nu staat het scheef aan beide kanten. Iets in deze aard?



                          En als je een in Pisa denkt te zitten:

                          Last edited by spoetnik; 22 januari 2006, 11:07.
                          Frank
                          Nikon D800
                          www.fotodigiclub.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Flikken a/d Singel

                            Oorspronkelijk geplaatst door spoetnik
                            Mooie foto maar ik zou het gebouw recht gezet hebben.
                            Welkom op aarde, Spoetnik! Als je de thread even doorleest, zal je merken dat over het "recht" zijn van het gebouw al heel wat woorden gevloeid zijn.


                            seppuku.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Flikken a/d Singel

                              Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                              Welkom op aarde, Spoetnik! Als je de thread even doorleest, zal je merken dat over het "recht" zijn van het gebouw al heel wat woorden gevloeid zijn.


                              seppuku.
                              Sorry Seppuku, als je al zolang rondtolt rond de aarde is het soms moeilijk om alle details te lezen!
                              Frank
                              Nikon D800
                              www.fotodigiclub.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Flikken a/d Singel

                                Straffe sterren daar boven antwerpen.
                                Het komt imo even geforceerd over als de vorige keer (het is onze energie), net als de perspectiefcorrecties.
                                Vind de onderwerpen op de foto maar niets.
                                Zijn er in antwerpen hier en daar ook gebouwen te vinden met een meerwaarde? (just kidding)

                                Comment

                                Working...
                                X