Gewapend met een klein lampje, statief, fototoestel en lens trok ik de
duisternis in op avontuur in het fort Saint-Héribert.
Alle onderstaande foto's werden gemaakt met een 15mm F2,8 lensje met manuele scherpstelling bevestigd aan een FF-camera.
Waarom de keuze van deze lens?
Voor mij persoonlijk de gemakkelijkste lens die ik heb om foto's te nemen in totale duisternis.
Het lensje is scherp van hoek tot hoek op F2,8, de manuele scherpstelling werkt blindelings (altijd scherp) en het
lensje vertoond bijna geen vervorming ook al is het een groothoek. De kleuren zijn gesatureerd alsof er een polar-filter in verwerkt zit.
Voor het maken van de beelden heb ik gebruik gemaakt van de techniek "schrijven met licht" om het onzichtbare zichtbaar te maken.
Tijdens het verkennen kwam ik op aanwijzen van Andre een waterput tegen waarvan ik dacht, hoe krijg ik dat vastgelegd op foto.
Ik zag er geen beginnen aan, dus verder op verkenning gaan in de bunker en ondertussen denken hoe die put op beeld te krijgen, hieronder
zie je het resultaat tussen de andere beeldjes.
Alle kritieken en opmerkingen zijn meer dan welkom.
Dank voor het kijken.
Met dank aan Andre die ons dit mogelijk gemaakt geeft.
Een schitterende locatie om nog eens te bezoeken, maar dan gewapend met nog beter schoelsel (extra staalbescherming)
en extra lichtjes.
Groetjes,
Dirk
P.S. De link voor de gehele reeks? Zie :https://dirkvernemmen.smugmug.com/Be...rt-2020-10-18/
duisternis in op avontuur in het fort Saint-Héribert.
Alle onderstaande foto's werden gemaakt met een 15mm F2,8 lensje met manuele scherpstelling bevestigd aan een FF-camera.
Waarom de keuze van deze lens?
Voor mij persoonlijk de gemakkelijkste lens die ik heb om foto's te nemen in totale duisternis.
Het lensje is scherp van hoek tot hoek op F2,8, de manuele scherpstelling werkt blindelings (altijd scherp) en het
lensje vertoond bijna geen vervorming ook al is het een groothoek. De kleuren zijn gesatureerd alsof er een polar-filter in verwerkt zit.
Voor het maken van de beelden heb ik gebruik gemaakt van de techniek "schrijven met licht" om het onzichtbare zichtbaar te maken.
Tijdens het verkennen kwam ik op aanwijzen van Andre een waterput tegen waarvan ik dacht, hoe krijg ik dat vastgelegd op foto.
Ik zag er geen beginnen aan, dus verder op verkenning gaan in de bunker en ondertussen denken hoe die put op beeld te krijgen, hieronder
zie je het resultaat tussen de andere beeldjes.
1. lijkenhuisje
2. stalactiet-staafjes
3. geaccidenteerd terrein met spook + hondje
4. Pompenkamer
5. Veel te lage moddergang
6. Daar brand te lamp (nog minder hoog)
7. Waterput (grootste uitdaging)
8. Trappenhal
9. Oriëntatiestoorder
10. Waterdruppels (Macro op 15 mm)
2. stalactiet-staafjes
3. geaccidenteerd terrein met spook + hondje
4. Pompenkamer
5. Veel te lage moddergang
6. Daar brand te lamp (nog minder hoog)
7. Waterput (grootste uitdaging)
8. Trappenhal
9. Oriëntatiestoorder
10. Waterdruppels (Macro op 15 mm)
Alle kritieken en opmerkingen zijn meer dan welkom.
Dank voor het kijken.
Met dank aan Andre die ons dit mogelijk gemaakt geeft.
Een schitterende locatie om nog eens te bezoeken, maar dan gewapend met nog beter schoelsel (extra staalbescherming)
en extra lichtjes.
Groetjes,
Dirk
P.S. De link voor de gehele reeks? Zie :https://dirkvernemmen.smugmug.com/Be...rt-2020-10-18/
Comment