Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD Avond/Nachtfotografie A'pen 21-9-2012(Verslagje)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD Avond/Nachtfotografie A'pen 21-9-2012(Verslagje)

    Antwerpen 21 september 2012 - Op deze prachtige avond, die buiten alle verwachtingen om helder en droog was, vertoefden er een 12-tal fotografen van Belgium Digital-Shoot in Antwerpen. Vanaf Linkeroever werd een traject gevolgd door een klein gedeelte van de oude binnenstad. Sta ons toe om hier in het verslag enkel de Nick namen te gebruiken om eventuele verwarring te voorkomen.

    Klaar voor de start

    Rond 18:30 uur konden we bijna alle deelnemers aan deze shoot verwelkomen op Linkeroever bij de voetgangerstunnel Sint Anna. Iets voor half zeven kreeg ik nog een telefoontje van 'Beer78'. Ons Nederlandse BD-lid had al aardig wat kilometers achter de rug, want niet alleen nam hij deel aan deze SD, maar had ook nog eens de fotobeurs Fotokina in Keulen bezocht. Het was dus niet verwonderlijk dat wij met ons allen even het geduld opbrachten om op onze aardige collega te wachten. Ons BD-lid 'Madhatter' had al van tevoren aangegeven, wanneer hij er niet zou zijn dat zijn werkzaamheden dit niet toelieten en daarvoor toonden wij dus ook respect. Nadat we nog op het laatste moment 'Blikvanger' en collega mochten verwelkomen, konden we, voor we ondergronds afzakten nog even een korte fotoshoot maken van de skyline van Antwerpen, hoewel velen er al naar uitkeken om hiervan bij avond/nacht mooie plaatjes te schieten. Omdat de roltrappen van de voetgangerstunnel na 19 uur werden stilgelegd wegens energiebesparingen, daalden wij af via een prachtige gedateerde lift naar een diepte van ongeveer 32 meter.

    Tunnelvisie
    Ondergronds aanbeland was goed te zien hoe jammer het eigenlijk was dat de oude roltrappen(die in gebruik werden genomen in 1931 en in de jaren 60 opnieuw gerestaureerd) niet werken. Wat zou dit hele mooie plaatjes hebben opgeleverd voor onze fotografen. Niets aan te doen, en dan maar proberen om de tunnel(visie) vast te leggen in al zijn schoonheid. De ene fotograaf houdt van een werkelijk zicht met natuurlijke kleuren, maar een andere houdt dan weer van de schoonheid van de beweging en dit geeft verschillende resultaten weer, die voor iedere fotograaf anders kan worden bekeken. Een SD zoals deze geeft ook goed de smaakgevoeligheid van een fotograaf weer. Hier is dus duidelijk te merken dat wij niet allemaal hetzelfde denken over compo, scherpte, diafragma en/of belichting. Maar goed ook, want zo kunnen wij van elkaar prachtige trucs leren.

    Zuiderterras

    Aan de andere kant, dus aan de rechteroever aangekomen werden wij nog verrast door een schitterende zonsondergang die we dan konden vastleggen vanop het zuiderterras. Vanonder de bewolking trad plotseling het zonnetje op en liet zich gewillig zakken onder de horizon, wat een mooi kleureneffect met zich meebracht.

    Koekestad

    VLNR: MGfoto, ?Dryma?(HELP), Vanalleswa, Dondimorio, ?Dryma?(HELP), Eddy007, Beer78, SonjaBelgium, L&MFoto, Rx-ke en Sardi51

    Het zuiderterras langzaamaan volgeschoten zakten we af richting de oude binnenstad van Antwerpen. Op de Grote Markt, waar we nog daarvoor de mooie heraangelegde Ankerrui konden fotograferen, werd Brabo ten volle benut door onze BD-leden. Het was hier dat we besloten om even te pauzeren en ons te laten verrassen door het heerlijke gerstenat wat de Antwerpenaren ons inschonken. Na dit gezellige onderonsje lieten allen zich gedwee vastleggen als groep voor het Stadhuis van Antwerpen.

    Spoorloos

    Tijdens het rondje aan de tafel merkte ik op dat we toch enkele BD-leden misten. ‘Heembeek’ en 'Blikvanger', daarvan wisten we dat zij tijdig weer terug afzakten naar linkeroever. Maar, op een gegeven moment miste ik toch Pixxel(tje). Ook ‘Rx-ke’ bleek niet mee te zijn aangeschoven en ik besloot dus maar om even apart van de groep een rondje te maken in de stad, op zoek naar mijn vrienden. Gelukkig had ik van ‘Rx-ke’ nog een telefoonnummer en kon hem zo begeleiden naar het terras van ‘Den Bengel’ op de Grote Markt. Echter, van ‘Pixxel’ geen spoor en later vernam ik van hem via een PB dat hij ergens ons uit het zicht is verloren en dat hij het verstandig vond om terug te keren naar linkeroever. Het deed me pijn, en ik heb dan ook de rondleiding, gelukkig met de hulp van ‘Vanalleswa’ en ‘Dondimorio’ verder gezet. Vaak was ik dan ook verdiept in mijn gedachten bij ‘Pixxel’. Ik hoopte vurig hem toch nog ergens aan te treffen.

    Hendrik Concience
    Na deze korte pauze lieten we ons afzakken naar het mooie standbeeld van Hendrik Concience(dichter/schrijver). Voor we daar arriveerden werden we vaak aangesproken door jonge studenten, die het indrukwekkend vonden hoe wij Antwerpen onveilig maakten met onze camera’s. Vanuit alle hoeken werd deze beroemde dichter/schrijver op verschillende manieren gefotografeerd, en waarschijnlijk zal u van hem hier nog meer foto tegenkomen in de toekomst.

    Vlaaikesgang

    Een beroemd steegje in het Antwerpse is de ‘Vlaaikesgang’. Een vrij klein straatje waar vele kelders en gewelven zijn omgebouwd tot horecavoorziening. Een feit, maar het was niet anders, was dat deze Vlaaikesgang voor het publiek tijdelijk was afgesloten en daardoor konden onze fotografen hiervan geen foto’s maken.

    Nacht skyline

    Via de Hoogstraat, en met knorrende magen liepen we gedwee met onze groep weer richting het Sint-Jansvliet. Daar zakten wij weer af naar 32 meter diepte en konden we andermaal, maar dan vanaf de andere kant onze 'tunnelvisie' ten toon spreiden. Ik liep in de tunnel eenzaam en een beetje in gedachten verzonken, denkend nog steeds aan ‘Pixxel’ toen plotseling een fietser mij van achter aanreed. Bleek dat de jonge man met zijn iPod in de weer was en mij helemaal niet zag lopen. Ja, wie verwacht er nu om middernacht nog een 'gekke' fotograaf in de tunnel? Het einde was zoals het ook begon; mooi dus, want met een vrij heldere hemel konden wij nog een prachtige skyline vastleggen voor ons BD-nageslacht…

    Allen dank voor deze geweldige, leerzame avond! Een reflecterd hesje bleek achteraf een overbodige luxe in het mooie verlichte Antwerpen
    MG Foto
    Last edited by Guest4; 23 september 2012, 17:31.

  • #2
    Re: SD Avond/Nachtfotografie A'pen 21-9-2012(Verslagje)

    't was tof!
    “Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson

    Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8

    Comment


    • #3
      Re: SD Avond/Nachtfotografie A'pen 21-9-2012(Verslagje)

      Weeral een leuke avond beleefd!
      Mijn bijdrage aan de fotoimpressies zal voor de komende dagen zijn, mijn dagen zijn weer tekort
      heb vandaag een tuinhuis geplaatst, dus ik ga nu een trappist drinken en val waarschijnlijk in slaap in plaats van wat aan de fotokes te werken.......
      MVG. Hugo

      Comment


      • #4
        Re: SD Avond/Nachtfotografie A'pen 21-9-2012(Verslagje)

        Als iemand een tuinhuis moet weten we dus wie ervaring heeft ... Fijn verslagje van een mooie dag! Zeker voor herhaling vatbaar!!! Wij hebben geen late skyline meer genomen helaas ... of gelukkig ... tot de volgende Mark!!! Knappe beelden trouwens!

        Ps mijn dochter is L&Mphoto's op bd
        Last edited by Sonjabelgium; 23 september 2012, 10:42.
        Webstek in opbouw

        Comment


        • #5
          Re: SD Avond/Nachtfotografie A'pen 21-9-2012(Verslagje)

          Zoek iemand die tuinhuisjes kan plaatsen Dank voor de reactie's en ben benieuwd naar de andere foto's

          Comment


          • #6
            Re: SD Avond/Nachtfotografie A'pen 21-9-2012(Verslagje)

            kan je hier ook tuinhuisjes bestellen

            Comment


            • #7
              Re: SD Avond/Nachtfotografie A'pen 21-9-2012(Verslagje)

              mooi verhaaltje. en mensen bedankt voor het wachten op deze trage hollander de belgische wegen, zaten niet mee
              bezoek www.hoffoto.nl eens voor meer foto's

              Comment

              Working...
              X