Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

    Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
    Ik neem er nota van dat de keuze van diafragma en sluitertijd de foto's verknoeid hebben en zal hier in de toekomst rekening mee houden.
    OK.. maar wat was het doel dan van die workshop Landschapfotografie.
    ging toch niet alleen maar over compo's, toch ook wel over het gebruik en instelling van je camera?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #17
      Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      OK.. maar wat was het doel dan van die workshop Landschapfotografie.
      ging toch niet alleen maar over compo's, toch ook wel over het gebruik en instelling van je camera?
      grt,bouk.

      Natuurlijk ook over instellingen van de camera en andere technische aspecten. En mijn pogingen zijn dan wel niet gelukt, maar blijkbaar leidt de keuze voor een lange sluitertijd en een hoog diafragmagetal niet per definitie tot een mislukte foto.

      Zie Fort Vauban

      Als beginner stort ik mij niet in een waarschijnlijk weinig onderbouwde uitleg over de gekozen instellingen. Op basis van de gekregen informatie leken de door mij gemaakte keuzes opportuun. Ik vermoed dat ik wel wat kan bijleren van jullie ervaren fotografen indien jullie dit probleem verder uitpluizen en kijk al uit naar verdere reacties.

      Mvg,

      Chris
      Geniet van foto's maken

      Comment


      • #18
        Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

        De vraag werd op de workshop gesteld of iemand nog problemen had met instellingen en dergelijke. Iedereen had dit redelijk onder de knie, dus we hoefden ons daarmee niet meer bezig te houden en konden we ons meer concentreren op compositie, licht, gebruik van filters, ...

        Ik zou trouwens niet echt veel mis met de instellingen? Als je landschappen fotografeert ga je steeds voor zoveel mogelijk dieptescherpte. Je weet dat een lens het scherpst is tussen F8 en F11. De ervaring leert me echter dat F11 qua dieptescherpte meestal wat te weinig is, zekrer bij landschappen met veel voorgrond. Tenzij je perfect weet scherp te stellen op de hyperfocale afstand, maar die is niet altijd even gemakkelijk te bepalen, zeker niet met zoomlenzen. Of anders moet je al een T&S lens gebruiken, dan is alles scherp, ook bij F8.
        Dus F13-F14 is een mooi compromis, de lens fouten blijven beperkt en je hebt al wat meer scherptediepte.
        Alle foto's werden gefotografeerd op statief, dus de sluitertijd mag al wat langer dan. En als je de optimale kwaliteit en het grootste dynamische bereik uit je foto wilt halen dan blijf je best rond ISO100 of maximum ISO200.
        Het gebruik van een polarisatiefilter en een grijsverloopfilter zorgt er ook voor dat de sluitertijden trager werden. In principe is dat allemaal geen probleem als je op statief werkt. Een "afstandsbedienig" had misschien wel goed geweest.
        Last edited by * Fuse *; 19 februari 2010, 10:41.
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

        Comment


        • #19
          Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

          Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
          maar blijkbaar leidt de keuze voor een lange sluitertijd en een hoog diafragmagetal niet per definitie tot een mislukte foto. Ik vermoed dat ik wel wat kan bijleren van jullie ervaren fotografen indien jullie dit probleem verder uitpluizen en kijk al uit naar verdere reacties.
          blijft over het verschil van materiaal, scheelt maar een nulletje maar toch!(50D of 5D).
          en dan nog de gebruikte lens.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

            blijft over het verschil van materiaal, scheelt maar een nulletje maar toch!(50D of 5D).
            en dan nog de gebruikte lens.
            Een 5D zal uiteraard wel iets beter zijn dan een 50D. En ook de lens en het statief maken verschil, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat Christel haar foto's nog eens moet heropenen, een beetje verscherpen na het resizen en vooral opslaan zodat er niet teveel jpeg compressie is. Misschien beter naar 800x pixels gaan op de breedste zijde en dan wat minder compressie bij het opslaan. In photoshop gebruik ik altijd "File > save as" en nooit "save for web" en hou daarbij de compressie zo weinig mogelijk (max 8, liever 9 of 10) rekening houdend met de filesize.
            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

            Comment


            • #21
              Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

              Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
              Een 5D zal uiteraard wel iets beter zijn dan een 50D. En ook de lens en het statief maken verschil, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat Christel haar foto's nog eens moet heropenen, een beetje verscherpen na het resizen en vooral opslaan zodat er niet teveel jpeg compressie is. Misschien beter naar 800x pixels gaan op de breedste zijde en dan wat minder compressie bij het opslaan. In photoshop gebruik ik altijd "File > save as" en nooit "save for web" en hou daarbij de compressie zo weinig mogelijk (max 8, liever 9 of 10) rekening houdend met de filesize.
              Hier kan ik mee aan de slag. Ik heb nog een paar andere suggesties gekregen die ik zeker ga uitproberen. Het spijt me dat ik jullie ogen nog wat langer moet geselen met mijn onscherpe plaatjes, maar tot zaterdag kan ik niet aan mijn raw-materiaal. En de foto's weghalen is niet netjes, dus.....

              Aan allen die meegedacht hebben om de foto's te verbeteren, mijn hartelijke dank. En mochten er nog suggesties zijn..... laat maar komen.

              Mvg,
              Chris
              Geniet van foto's maken

              Comment


              • #22
                Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                Naar de plaatjes en de websites gekeken en jullie hadden wel geluk met het weer - zalige plaatjes zijn er gemaakt, ook de close-ups
                Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                Comment


                • #23
                  Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                  We hadden inderdaad geluk met het weer. Hopelijk vallen de plaatjes nu meer in de smaak.
                  Geniet van foto's maken

                  Comment


                  • #24
                    Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                    Foto's lijken me nu perfect scherp. Het probleem lag dus niet bij de bron :-)
                    Je RAW file is perfect scherp.
                    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                    Comment


                    • #25
                      Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                      Bedankt voor het nakijken en de bevestiging.

                      Ik heb mijn lesje nu wel geleerd : ook de nabewerking moet de nodige aandacht en tijd krijgen.
                      Geniet van foto's maken

                      Comment


                      • #26
                        Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                        Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht

                        Ik heb mijn lesje nu wel geleerd : ook de nabewerking moet de nodige aandacht en tijd krijgen.
                        update een verademing.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #27
                          Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                          Blij dat het niet langer pijn aan de ogen doet.
                          Geniet van foto's maken

                          Comment


                          • #28
                            Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                            De deelnemers van de workshop weten natuurlijk wel wie ik ben (den ollander met de flauwe grappen ) maar voor de anderen: ik ben normaalgesproken te vinden op DPZ, de hollandse tegenhanger van BD, zoals bekend een verzameling azijnpissers die elke niet helemaal perfecte foto affakkelen en vierendelen, en de met pek en veren ingesmeerde fotograaf uitjouwen.
                            Daar ben ik dus ook mee besmet, maar ik heb een groot pak zakdoekjes meegenomen en zal proberen niemand aan te steken.

                            De nieuwe bewerking ziet er een stuk beter uit Chris.
                            De eerste heeft mooie diepe kleuren gekregen, de natte stenen hebben een mooie blauwe gloed van de gereflecteerde lucht. De schaduwkant van het gebouw is misschien iets donker uitgevallen.
                            Bij de tweede foto versterken de band sneeuw en het lichte gras ernaast het effect van de 'lead in' lijn die het hekje vormt. Sierlijk.
                            Bij de derde valt me eigenlijk de 'foute' kleur het meeste op. Mocht dat met voorbedachten rade zijn houd ik snel mijn mond, maar de hoeveelheid blauw (wolken) en magenta (strand) maken het een kleurrijke foto.

                            Carlo: Mooie serie foto's op je website, goeie oost!
                            Mooi om te zien hoe groot het verschil in contrast (letterlijk) is tussen jouw foto van het fort en die van Christel. Wat me opvalt is dat je in alle drie de foto's een enorm bereik in diepte overbrugt, van vlak voor je voeten tot ver aan de horizon. Bij foto twee moest ik lang kijken voordat ik zag wat er vooraan ligt (en leidt het in eerste instantie alleen maar af), maar bij de andere foto's werkt dat goed.
                            Foto drie is gewoon erg mooi.

                            Ik heb een foto die daar vlakbij gemaakt is:



                            En een tweede van de eerste dag:



                            Bart bedankt voor een interessante en leerzame workshop, en de andere deelnemers bedankt voor een gezellig weekend!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                              En hier ook mijn bijdrage ... met dank aan den andere Peter voor de hulp bij de nabewerking van de foto met het schelpje.

                              Als eerte de vuurtoren :





                              En natuurlijk mag ook het fort niet ontbreken :





                              En hier een schelpje in de branding maar blijkbaar ben ik niet de enige die dit gezien had, he Chris



                              Ook namens mij nen dikke merci aan Bart en de collega-deelnemers voor deze mooie workshop en het fijne gezelschap.
                              Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
                              Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

                              Comment


                              • #30
                                Re: Opaalkust - verzameltopic workshop 13/14-02

                                Fijn om hier weer enkele foto's te ontdekken van onze workshop.

                                @Peter: die patella-schelp had ik inderdaad ook gezien, maar jouw versie is duidelijk beter. Jouw foto , mag bij mij zo aan de muur. Ook het fort en de vuurtoren zijn heel goed vastgelegd. (Misschien je verkleinde versies nog iets aanscherpen, want ik ben er zeker van dat de originelen haarscherp zijn, terwijl de hier getoonde versies dat niet helemaal zijn en de kritische kijkers hier op het forum kunnen daarover wel vallen... zie mijn wedervaren)

                                @Jaap: de eerste is een heel sfeervolle plaat geworden en de tweede heeft mijn hart helemaal gestolen. Heel mooie compositie en wat een scherpte en detail.
                                En ik heb inderdaad wet overdreven met de kleurtjes in mijn derde plaat, ik vond dat wel kon. Maar nu breng je weer aan het twijfelen.

                                Van mij ook een heel grote dank je wel aan Bart voor de zeer leerrijke workshop (met stip aan te bevelen) en aan de mededeelnemers voor een zeer aangename tweedaagse.
                                Geniet van foto's maken

                                Comment

                                Working...
                                X