Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Oh ... ik heb altijd gedacht dat een toestel dat omgebouwd is voor infrarood-fotografie, niet meer geschikt is voor het gewone werk. Fout dus!
Nee, niet fout, is zo.
Maar infrarood werkt vooral goed bij de groene tinten.
Daarom witte bomen, wit gras enz en toch blauwe lucht en witte wolken ...
zijde mee?
Oorspronkelijk geplaatst door CH PhotographyBekijk bericht
Nee, niet fout, is zo.
zijde mee?
Ha ... dáárom had ie het over "ideale weersomstandig(en)heden".
Oorspronkelijk geplaatst door CH PhotographyBekijk bericht
Nee, niet fout, is zo.
zijde mee?
bedankt Hans ,
nog even wat verduidelijking voor Jos: het toestel is idd omgebouwd voor pure Ir fotografie maar er zijn twee vormen van ombouw. Enerzijds zijn er toestellen die omgebouwd zijn voor de pure Z/W ir fotografie door de filter van 720nm of 830nm. Deze generen foto's die enkel rode tinten geven en dus omgezet moet worden naar een zwartwit foto. Daarnaast is er ook de enchanced of colored ir fotografie met 665nm waarbij je gebruik maakt van een pre-set witbalans door deze af te stellen op bladgroen in de zon (gras, bomen,....) en hierdoor krijg je een ander soort ir beeld waardoor je toch nog een blauwe lucht kunt behouden.
mooi geillustreerd op lifepixel
normaalgezien reageer ik niet op topics waar > 5 positieve commentaren staan... maar voor jou/dit topic maak ik een uitzondering prachtige foto's, op alle vlakken!!!
Comment