Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
je moet er maar opkomen, maar na even neuzen op Google ben ik niet uit de titel gekomen.
grt,bouk.
Google weet veel maar ook niet alles.
Op www.taalweb.nl (Van Daele online) vind je volgende verklaring Pastoraal= betrekking hebbende op herders en het landleven, idyllisch
Leuke foto. Al vind ik de titel een beetje verkeerd gekozen. “Pastorale” staat meer voor het landelijke. Herders en lammeren nabij een zacht kabbelend beekje, met op de achtergrond een boom, een heks, of zo… liefst een herderinnetje.
De term “pastorale” slaat trouwens niet alleen op schilderijen, gedichten en liederen, ook herdersromans en toneelstukken vallen eronder. Er is zelfs een muziekgenre uit ontstaan: pastorale muziek, gewoonlijk in 6/8 maat gezette muziek voor liederen.
Een beroemd en prachtig voorbeeld is natuurlijk de pastorale (de 6-de symfonie) van Ludwig van Beethoven.
Maar dus ook in de schilderkunst komt de term pastorale meer voor dan je lief is. Hier geeft ze in eerste instantie een bepaald soort verlangen van de 17e eeuw weer.
Herders en herderinnetjes verpozen in lieflijke landschappen en mythologische figuren spelen in het struweel. Venesiaanse grootmeesters zoals o.a. Giorgione en Titiaan schiepen de eerste pastorales, gevolgd door een triljoen anderen.
Om toch iets te zeggen: een mooi voorbeeld van pastorale poëzie is nog altijd het schitterende gedicht van Adriaan Roland Holst:
Dwalend over heide
en door lage bosjes,
denkend aan geen enkel nuttig ding,
fluitend zacht en blijde,
blij en vrij en losjes,
kwam ik plotseling
bij een huisje, doodstil en verlaten,
dat in schaduw van wat dennenbossen sliep,
waar het lang geleden
scheen en heel tevreden,
want alleen een geitje blaatte
en een koekoek riep.
Maar soit; ik weet, of denk te weten, dat ooit in Hasselt groene fietsen te huur waren. Dat er een beroemde fotografiewinkel was in de Rue du Pastorale in Brussel. Dat het pastorale in de fotografie altijd een grote rol gespeeld heeft… en vooral dat dit een leuke, verrassende, zij het geen pastorale foto is.
Iedereen wel bedankt voor de gefundeerde opmerkingen.
@ bouk, pedragon, Louis
jullie aanmerkingen komen gepast want had titel gekozen
i.v.m. "Herders en herderinnetjes verpozen in lieflijke landschappen" (sic)
ten aanzien van een "groen met uitroepteken" partij
en de "genoeg met vraagteken" efecten op onze economie.
Ja Louis, pastorale is idd mss wat overroepen
Comment