Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een eerste IR-experimentje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een eerste IR-experimentje

Als onderwerp iets wat ik anders niet op die manier zou fotograferen maar met de bedoeling in 1 beeld verschillende omstandigheden te hebben om te zien hoe dat (en ik) daarop reageren

bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Ik vind het een mooi/zacht en een beetje surrealistisch beeld geworden, voor mij een geslaagd experiment.... Maar ook al was dit beeld niet als IR experiment, de gekozen compo en het beeld 'an sich' lijkt mij voor een gewone foto ook zeer bruikbaar...

Ik ben zelf niet ervaren met deze techniek, ik neem aan dat je hiervoor een oude camera hebt moeten demonteren en een filter op je sensor heb geplaatst? of is het een filter die je op je lens draait? gewoon nieuwsgierig?

Rob,

Comment

Dik in orde !
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

verrassend resultaat! Zoals al opgemerkt leent het gekozen landschap zich zeer goed tot deze techniek.
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

mooi ir beeld
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Bedankt voor de fijne reacties

Wat niet OK is mag ook gezegd hoor

@Rob: Dit is een oude nikon d80 die omgebouwd is voor IR, Daar wordt naar het schijnt een filter dat IR licht blokkeert van de sensor weggehaald en een ander filter geplaatst dat maar juist IRE-licht doorlaat binnen een bepaalde range ... dat is tenminste wat ik ervan begrepen heb ...deze range geeft alleen een vrij monochroom beeld maar je kan ook voor een bredere range gaan die bepaalde kleuren toelaat.
            Dat toestel heeft een kennis van mij mij tijdelijk in handen gestopt in de hoop mij daar ook warm voor te krijgen

Comment

interessante foto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                @Rob: Dit is een oude nikon d80 die omgebouwd is voor IR, Daar wordt naar het schijnt een filter dat IR licht blokkeert van de sensor weggehaald en een ander filter geplaatst dat maar juist IRE-licht doorlaat binnen een bepaalde range ... dat is tenminste wat ik ervan begrepen heb ...deze range geeft alleen een vrij monochroom beeld maar je kan ook voor een bredere range gaan die bepaalde kleuren toelaat.
                Dat toestel heeft een kennis van mij mij tijdelijk in handen gestopt in de hoop mij daar ook warm voor te krijgen
                Okey bedankt voor de uitleg Frans, ik dacht al zoiets.... zeker de moeite waard om door te experimenteren...

Rob,

Comment

Inderdaad een mooie IR foto. Tegenwoordig kan je dit resultaat ook bekomen met een filter. Best is een IR foto te maken rond de middag.

Groetjes,
                  Patric

http://www.photo-patricske.be
                  Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
                    Inderdaad een mooie IR foto. Tegenwoordig kan je dit resultaat ook bekomen met een filter. Best is een IR foto te maken rond de middag.

Groetjes,
                    Patric
                    Neen eigenlijk kan je hetzelfde resultaat niet bekomen met een gewone ir filter, dit omdat het actuele ir licht geblockt wordt door de ir block filter die voor de sensor ligt.
                    Hetgeen je krijgt is een beeld dat véél langer moet belicht worden en waarvan maar enkele delen van het ir spectrum deels worden doorgelaten.
                    Daarmee dat er gezegd wordt om dit rond de middag te doen omdat het licht dan op z'n felst is, maar hetzelfde resultaat krijg je nooit

In ieder geval mooie opname Frans en een typerend landschap wat perfect is voor dit soort fotografie

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Heel mooi maar: misschien boven of onder er wat af..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht

Groetjes,
                        Patric
                        Klopt wat Sieg zegt ,met een filter heb je een lange belichtingstijd nodig doordat er nog zo weinig licht op de sensor valt dat probleem heb je met een omgebouwde camera niet ,ook het resultaat is veel beter , ook door de lange belichting is het moeilijk om geen bewegingsonscherpte te krijgen bvb de bladeren .
                        Ikzelf heb vorig jaar ook een camera laten ombouwen ,dit jaar zal ik er mij wat meer op toeleggen ,zeker zw kan heel mooi zijn . maar het is vooral heel veel oefenen ,een leerproces ,het is altijd een verrassend resultaat wat je te zien krijgt , vb groen van een tuinbank zal donker zijn, groen van bladeren dan weer wit.

Maar het eerste resultaat is al mooi gelukt Frans al zal je verrast staan hoeveel beter het nog kan zijn , (ik ben er ook nog niet )
                        Last edited by bopatje; 16 april 2025, 17:03.

Comment

Ken er niks van - vind het knap - maar idd als gewone foto zou deze zeker ook niet mis zijn
                          Ik ga mezelf daar wel niet op toeleggen ik vind nog genoeg uitdagingen in de "gewone" fotografie
                          Peter
                          mijn website : klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht

Klopt wat Sieg zegt ,met een filter heb je een lange belichtingstijd nodig doordat er nog zo weinig licht op de sensor valt dat probleem heb je met een omgebouwde camera niet ,ook het resultaat is veel beter , ook door de lange belichting is het moeilijk om geen bewegingsonscherpte te krijgen bvb de bladeren .
                            Ikzelf heb vorig jaar ook een camera laten ombouwen ,dit jaar zal ik er mij wat meer op toeleggen ,zeker zw kan heel mooi zijn . maar het is vooral heel veel oefenen ,een leerproces ,het is altijd een verrassend resultaat wat je te zien krijgt , vb groen van een tuinbank zal donker zijn, groen van bladeren dan weer wit.

Maar het eerste resultaat is al mooi gelukt Frans al zal je verrast staan hoeveel beter het nog kan zijn , (ik ben er ook nog niet )
                            Ben benieuwd naar jouw resultaten Patrick
                            Misschien heb ik nu gewoon geluk gehad en wordt het vervolg slechter ik dacht nog wel iets te proberen maar sinds ik dit beeld maakte is het vooral grauw geweest hier en dat is niet ideaal naar het schijnt ...

#blauwzwart: Ik zou jouw fotografie ook niet altijd gewoon noemen

Comment

proficiat met je Hof foto
                              GROETJES ROSIE
                              Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
                              panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

Comment

Working...
                              X