Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draaikolkstelsel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Draaikolkstelsel

Wat mij betreft één van de mooiste sterrenstelsels die we kunnen waarnemen in Vlaanderen. Het Draaikolkstelsel (Whirlpool galaxy), of in de cataloog van Charles Messier object nr 51 (M51).

M51 staat vrij kort bij de aarde, amper 25 miljoen lichtjaar en is te vinden in het sterrenbeeld De Jachthonden, al kan je beter zoeken via de laatste ster van het steelpannetje in de Grote Beer.
    M51 bestaat uit twee sterrenstelsels die in elkaar vloeien en persoonlijk vind ik de gedetailleerde structuren best facinerend . M51 was ook het allereerste Deepsky object dat ik fotografeerde.

M 51 8h18 LPro 585 by Rudy M., on Flickr

Apparatuur:
    Optiek: Skywatcher Quattro 250 (gemodifieerd)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 585MC PRO
    Filters: Optolong LPro

Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

Software postporocessing:
    stacking in DeepSkyStacker
    Postprocessing in PixInsight
    Afwerken in Photoshop ​
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Ziet er mooi uit

Comment

Staat er goed op Rudy, een target wat we elk jaar weer eens vastleggen
      En blijkbaar ook elk jaar anders afgewerkt ...

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Schitterend beeld !
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Staat er goed op Rudy, een target wat we elk jaar weer eens vastleggen
          En blijkbaar ook elk jaar anders afgewerkt ...

grts
          Sieg
          De laatste dagen heb ik verschillende Messier objecten in en rond Virgo gecapteerd, (M65-M66; M95; M96; M88 en M100) maar die zitten ergens tussen drie en vier s'ochtends lager dan 30° en wellicht achter de huizen.
          De resterende uurtjes van de nacht heb ik dan M51 gecapteerd. Dit beeld zijn een paar honderd opnamen van 60sec genomen over 7 nachten eigenlijk. De restantjes m.a.w.
          Rudy,

Comment

Waw, super !!!
            Heel veel respect als je dat kan.
            ik raak niet veel verder dan de orion nevel met mijn move shoot move
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

wat een prachtig beeld .
              Groeten Leon
              http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
              Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

prachtige plaat

Comment

Knappe beelden telkens weer!

Comment

Behalve at dit een bijzonder mooie opname van de nachthemel is. Het is altijd een lange tijd om deze opname te maken en in elkaar te steken. Ik vind het heel knap om zo een opname in mekaar te steken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

De laatste dagen heb ik verschillende Messier objecten in en rond Virgo gecapteerd, (M65-M66; M95; M96; M88 en M100) maar die zitten ergens tussen drie en vier s'ochtends lager dan 30° en wellicht achter de huizen.
                      De resterende uurtjes van de nacht heb ik dan M51 gecapteerd. Dit beeld zijn een paar honderd opnamen van 60sec genomen over 7 nachten eigenlijk. De restantjes m.a.w.
                      Mooi lijstje dat je afgewerkt hebt, ik steek altijd wel wat meer captatietijd in één enkel target vermoed ik ...

In ieder geval hebben we enkele (redelijk) heldere nachten gekregen, daarmee is voor de meesten de slechte winterperiode alweer vergeten

Ik kijk al uit naar volgende maanden met hopelijk heldere nachten, ik leg zelf liever nevels vast dan stelsels eerlijk gezegd.
                      Maar als het moment van het jaar er is dan capteer ik die ook wel uiteraard, zeker voor de heel weinige heldere momenten die we hebben in onze contreien ...

grts
                      Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Mooi lijstje dat je afgewerkt hebt, ik steek altijd wel wat meer captatietijd in één enkel target vermoed ik ...

In ieder geval hebben we enkele (redelijk) heldere nachten gekregen, daarmee is voor de meesten de slechte winterperiode alweer vergeten

Ik kijk al uit naar volgende maanden met hopelijk heldere nachten, ik leg zelf liever nevels vast dan stelsels eerlijk gezegd.
                        Maar als het moment van het jaar er is dan capteer ik die ook wel uiteraard, zeker voor de heel weinige heldere momenten die we hebben in onze contreien ...

grts
                        Sieg
                        Het voordeel van 25 Cm optiek, dat ding vangt heel wat licht. De Newt heeft een f1:4 openingsverhouding.

In deze periode heb je op twee nachten snel 10 uur aan goede light frames wat voor sterrenstelsels best wel OK is. Deze M51 heeft slechts 8 uur "belichting" gekregen.

De combinatie 1000mm met een kleine sensor zoals die van de ASI 585 is best wel ok om kleinere objecten te capteren. (met een full frame camera en een 3300mm lens heb je dezelfde FOV)
                        Ik weet dat die combinatie (1000mm en 2,9µm pixels) mega oversampeld is, maar in de postporcessing trek je dat recht.
                        Rudy,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

Het voordeel van 25 Cm optiek, dat ding vangt heel wat licht. De Newt heeft een f1:4 openingsverhouding.

In deze periode heb je op twee nachten snel 10 uur aan goede light frames wat voor sterrenstelsels best wel OK is. Deze M51 heeft slechts 8 uur "belichting" gekregen.

De combinatie 1000mm met een kleine sensor zoals die van de ASI 585 is best wel ok om kleinere objecten te capteren. (met een full frame camera en een 3300mm lens heb je dezelfde FOV)
                          Ik weet dat die combinatie (1000mm en 2,9µm pixels) mega oversampeld is, maar in de postporcessing trek je dat recht.
                          Mjah, ik zou het ook met minder integratietijd kunnen maar ik ben altijd wel benieuwd naar wat er nog meer naar boven komt, die denkwijze heeft al leuke resultaten opgebracht.

Tjah, kwestie van under of oversamplen, naar mijn idee een hoog overroepen iets, en in de praktijk eigenlijk minder relevant dan bvb seeing en transparantie op het moment.
                          Er zijn ondertussen al redelijk wat theorieën over de perfecte sampling, en met huidige sensoren en software klopt het eigenlijk niet meer en velen zijn daar ondertussen ook van teruggekomen
                          Theorie en praktijk liggen ver uit elkaar

Om je een voorbeeldje daarvan te geven, mijn huidige setup die op de montering staat is 840mm f7 en met een 585 sensor (dus pixelsize van 2,9µm) en dat is eigenlijk wat ietsje oversampled maar geeft me wel haarscherpe gedetailleerde beelden met veel details
                          Op mijn andere setup reduced 1422mm f7 en ook met een 585 sensor (2,9µm) en die combinatie is zwaar oversampled maar geeft me nog steeds haarscherpe gedetailleerde beelden
                          Dus tjah ... ik zou altijd zeggen gebruik wat je liggen hebt en de resultaten zullen het wel uitwijzen, doch op commercieel vlak is mijn denkwijze niet zo goed

In ieder geval, vandaag is hier alles dichtgetrokken, de Maan stond toch al veel te veel te storen voor breedband targets.
                          En zo te zien gaan we nu weer een tijdje in van bewolking
                          Dus we krijgen "eindelijk" eens tijd om onze data van afgelopen week te bewerken

grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 10 april 2025, 01:16.

Comment

Heel knap zeg!

Comment

Working...
                            X