Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtelijke all-sky rondjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nachtelijke all-sky rondjes

Het is een hele tijd geleden dat ik hier voor het laatst iets plaatste, simpelweg omdat ik maar weinig aan fotografie doe (afgezien van de usual snappie-snappies met de telefoon). Maar af en toe schiet ik wel eens een kiekje, als herinnering aan momenten tijdens een andere hobby: waarnemen van objecten aan de nachtelijke hemel met een telescoop. Voor deze foto's gebruik ik een Canon M100 cameraatje met Meike 6.5mm fisheye lens die ik recht omhoog richt op de nacht hemel, je kan dan in één keer de gehele hemel vastleggen. Omdat er blijkbaar toch nog wat fotografen bloed door de aderen stroomt probeer ik hier doorgaans wat meer van te maken dan enkel een droge registratie van de hemel, maar probeer ik wat aardse dingen in het beeld erbij te vangen -vaak mezelf al dan niet vergezeld van die telescoop- zodat eea hopelijk wat interessanter wordt om naar te kijken. Ik wordt hier persoonlijk erg enthousiast van, maar ik ben ook wel benieuwd wat een fotografen-publiek hier doorgaans van vind. Dus deel ik bij deze 3 van dit soort plaatjes. Oordeel gerust ongezouten - maar liefst onderbouwd natuurlijk.

1) Dit is er eentje van een jaar geleden, tijdens een sterrenkijk weekend met vrienden in donker Drenthe. Het was hier rond 3u 's nachts en na een flink aantal uur achter de telescoop was iedereen klaar en gaar baar binnen, op weg naar- of reeds in een warm bed. Ik bleef als laatste achter en schoot na opruimen van mijn spullen nog deze foto. Voor wat extra effect deed ik het witte lampje in mijn hoofdlamp aan. Eigenlijk een doodzonde binnen het astro-waarneem wereldje want één seconde wit licht en je nachtzicht is voor minstens een kwartier naar de knoppen, maar zo aan het einde "mocht" het wel.

2) Een recentere foto, genomen tijdens een sessie ergens op de Veluwe, waar ik alleen was. Ook hier heb ik aan het einde fan de sessie een foto ter aandenken geschoten. Ik koos ervoor om mijzelf te fotograferen tegen de nachtlucht terwijl ik door de telescoop (een zelfgebouwde 25cm "kofferdobson", voor de kenners onder jullie) keek. Voor de liefhebber heb ik ook nog een geannoteerde versie, waar een aantal prominente sterrenbeelden en wat opvallende objecten zijn aangegeven in de foto: LINK

3) Eentje van afgelopen herftst. Ik was toevallig weer in Drenthe bij mijn ouders op bezoek en hoopte 's nachts op nog wat heldere uurtjes onder een donkere hemel. Iets dat voor mij als inwoner van Utrecht niet wekelijks voorkomt overigens, meestal moet ik het doen met veel sterker lichtvervuilde hemel waar een stuk minder te zien is door "verdrinken" van objecten als sterrenstelsels in de sterk verlichtte achtergrond. Helaas waren de verwachtingen voor deze avond voor het weer niet best, vrij grote kans op af en toe een helder gaatje maar verder bewolking, Ik besloot het er toch maar op te wagen en warempel; ik leek geluk te hebben. Het werd nl. een groot deel van de eerste helft van de nacht helder. Aan het einde kwam er toch steeds meer bewolking en werd het tijd om een punt te zetten achter de nachtelijke activiteiten. Wederom nog even een shotje met de camera en fish-eye. Hier richtte ik de camera net niet helemaal recht omhoog, om nog iets meer van de voorgrond op de foto te kunnen krijgen. Ik bleek overigens net op tijd, want een kwartier later regende het...

WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

De verwondering van de mens en het universum heb je op een hele creatieve manier weten vast te leggen, vooral in het 2e beeld heb je dat duidelijk weten te vangen, maar de anderen ook heel creatief en veelzeggend. Knap/creatief werk, vind ik!

Rob,

Comment

Leuke All-Sky opnames, vooral degenen waarbij jezelf bij je Dob zit want deze verteld het verhaal beter van de visuele astronomie en vooral de nieuwsgierigheid van de mens over het Universum
      Mooi gedaan

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Zeer knap reeksje
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

knappe opnames van ons universum.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Working...
          X