Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leeuwendriehoek, of toch een deel ervan

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Leeuwendriehoek, of toch een deel ervan

Hier zie je twee prachtige spiraalvormige sterrenstelsels, bekend als M65 en M66, die deel uitmaken van de Leeuwendriehoek (Leo Triplet). Deze stelsels bevinden zich ongeveer 35 miljoen lichtjaar van de aarde, in het sterrenbeeld Leeuw.

M65 heeft een elegante, bijna perfecte spiraalvorm en een relatief rustige structuur. M66 daarentegen toont meer dynamiek met zijn prominente stofbanen en licht verdraaide spiraalarmen, veroorzaakt door de gravitatie-invloed van naburige stelsels. Samen bieden ze een fascinerend uitzicht op de interacties die sterrenstelsels door de tijd heen kunnen ondergaan.

Slechts 6 uur "belichting", met opnamen van 90 seconden door een standaard lichtpolutie reductie filter. Het was een uitzonderlijk heldere nacht waardoor er al veel detail zichbaar werd.

M_65 & M 66_5h30_LPro_585
    by Rudy M., on Flickr

Apparatuur:
    Skywatcher EQ6-PRO via EQMOD aangestuurd
    Skywatcher Quattro 250, gemodifieerd (Primairy mirror mask, spider, flocking, Omegon focusser)
    ZWO EAF (focus motor)
    ZWO ASI 585 PRO (8mp camera pixels 2,9 µm)
    Omegon 2000 guidecamera met 60/250mm guidescope via Phd² aangestuurd

Software:
    N.I.N.A. bediening van het geheel
    ASTAP plate solving
    DSS stackingsoftware
    Pixinsight postprocessing
    Photoshop afwerking

(De foto heeft FOV (Field of view) van 38 x 21 boogminuten, 360° rond ons, 1° = 60 minuten, door de kleine sensor van 11x6 mm heb je een enorme cropfactor. De telescoop heeft een focale lengte van 1000mm)
    Last edited by Rudy M.; 29 maart 2025, 08:47.
    Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

mooie foto gemaakt met goed materiaal , proficiat met het fijne beeld.
    Groeten Leon
    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

prachtig resultaat

Comment

Mooie foto

Comment

deze is het waard om nog Up te gaan , omwille van de moeite om zo iets vast te leggen.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Prima vastgelegd Rudy, mooie details erin kunnen steken met BlurX
            Kreeg je de gradients er niet volledig uit ?

ps. blijkbaar ook een 585 op de kop kunnen tikken ...

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Dank je voor de reacties, hopelijk krijgen we nog wat heldere nachten en kan ik nog enkele sterrenstelsels in beeld te brengen.
              Kijk gerust even op de Flickr pagina voor meer, niet alle opnamen vond ik BD waardig

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Prima vastgelegd Rudy, mooie details erin kunnen steken met BlurX
              Kreeg je de gradients er niet volledig uit ?

ps. blijkbaar ook een 585 op de kop kunnen tikken ...

grts
              Sieg
              Leo ligt in zuid-oosten en dat is vanaf mijn positie boven een autostrade, dus redelijk wat lichtpolutie .
              Er is heel wat gradient (slechts 6 uur aan data) vewijderd, doch verwijder ik niet alles meer.
              Het beetje achtergrond dat er is maakt het beeld rustiger vind ik, minder blokkerig.

De 585 heb ik nu bijna een jaar, vooral voor maan en planeten gekocht, maar voor planeten is de Newton wat lomp misschien volgend jaar toch een Maksutov of Cassegrain bijkopen
              Ik gebruik de ASI 585 nu voor deepsky, vooral kleinere sterrenstelsels, maar de lagere full well capacity en 12 bit sensor zijn wel belangrijke aandachtspunten.
              Op 90 sec, gain van 260 en offset 50 krijg ik behoorlijke resultaten, langere sluitertijden geeft uitgebrande sterren, wat ik met de ASI 294 niet heb dankzij zijn hoge full well capacity en 14bit sensor.
              Het voordeel is wel dat in met de 585 effectief geen dark of bias frames meer nodig heb
              Met de kleine FOV moet ik wel bekennen dat ASTAP regelmatig geen platesolving kan doen. Volgens de fora een gekend probleem en zou een andere platesolver aangewezen zijn (de naam ontglipt me effe)
              Last edited by Rudy M.; 30 maart 2025, 08:45.
              Rudy,

Comment

Hele knappe foto maar de rest is chinees voor mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
                  Hele knappe foto maar de rest is chinees voor mij.
                  Sorry
                  ASI 585 en ASI 294 zijn twee gekoelde astrofotgrafiecamera's van het merk ZWO (Sony sensoren)
                  Newton, Maksutov en Cassegrain zijn verschillende types van spiegeltelescopen (zowat alle telescopen lange focale lengte > 1500mm zijn spiegeltelescopen)
                  Gain kan je vergelijken met ISO, alleen kunnen wij dat traploos instellen en de offset van 50 geeft aan dat zwart de waarde 50 krijgt en niet 0. Een Astrofotografie ding
                  Full well capacity = hoeveel electronen de sensor kan genereren voordat de pixel verzadigd is (= overbelicht) belangrijk voor astrofotografie
                  We gebruiken Dark, bias en flat frames om de fouten in de lichttrein in kaart te brengen en deze te verwijderen op de light frames (Dark en BIas = opnamen met de lens dop op de camera (detectie van sensorruis, banding en dode pixels; Flats= opnamen met een bvb een witte doek over de telescoop (detectie van stof en vignet))
                  Om de telescoop perfect te positioneren gebruiken we platesolving software (zoals ASTAP) deze gaat aan de hand van de sterren op een genomen foto bepalen wat de positie en draaihoek is van de telescoop.
                  en de meeste van deze software is freeware
                  Last edited by Rudy M.; 30 maart 2025, 11:11.
                  Rudy,

Comment

Dank je wel Rudy, nu wordt het al een heel stuk duidelijker voor mij.

Comment

Mooi resultaat alweer. Altijd interessant om te zien wat er boven ons hoofd ronddraait.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                        Leo ligt in zuid-oosten en dat is vanaf mijn positie boven een autostrade, dus redelijk wat lichtpolutie .
                        Er is heel wat gradient (slechts 6 uur aan data) vewijderd, doch verwijder ik niet alles meer.
                        Het beetje achtergrond dat er is maakt het beeld rustiger vind ik, minder blokkerig.

De 585 heb ik nu bijna een jaar, vooral voor maan en planeten gekocht, maar voor planeten is de Newton wat lomp misschien volgend jaar toch een Maksutov of Cassegrain bijkopen
                        Ik gebruik de ASI 585 nu voor deepsky, vooral kleinere sterrenstelsels, maar de lagere full well capacity en 12 bit sensor zijn wel belangrijke aandachtspunten.
                        Op 90 sec, gain van 260 en offset 50 krijg ik behoorlijke resultaten, langere sluitertijden geeft uitgebrande sterren, wat ik met de ASI 294 niet heb dankzij zijn hoge full well capacity en 14bit sensor.
                        Het voordeel is wel dat in met de 585 effectief geen dark of bias frames meer nodig heb
                        Met de kleine FOV moet ik wel bekennen dat ASTAP regelmatig geen platesolving kan doen. Volgens de fora een gekend probleem en zou een andere platesolver aangewezen zijn (de naam ontglipt me effe)
                        Hoe krijg je een "blokkerig" effect door gradients te verwijderen ?

Die 585 sensor ben ikzelf wel heel erg tevreden over, ik gebruik 'm sinds deze uitkwam bij Player One, dus denk een jaartje of twee nu.
                        Ik sta nog altijd versteld van de kwaliteit die deze toch wel relatief goedkope camera kan leveren.
                        Ik moet eerlijk zeggen dat ik 'm zelfs meer gebruik dan de 2600 sensor

Het probleem met het platesolven bij ASTAP en langere focale lengtes heb ik soms ook wel eens, zeker als het nog net niet donker genoeg is maar dat is uiteraard makkelijk op te lossen door in tweede instantie een blind solve te doen.
                        Daar gebruik ikzelf Astrometry.net voor en die platesolved altijd wel moet ik zeggen, al duurt het uiteraard langer dan ASTAP wegens het doorsturen van de file en het antwoord af te wachten.

In ieder geval we worden verwend de laatste weken, al is de seeing niet altijd erg goed en daarmee redelijk wat subs in de prullemand, maar het is wel leuk dat eindelijk het materiaal eens meerdere nachten kan draaien.
                        Zo wordt het hele lange "te imagen" lijstje toch weer wat korter .... al wordt het sneller weer langer dan het verkort moet ik zeggen

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...