Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Melotte 15 (update)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Melotte 15 (update)

    Melotte 15 is een open sterrenhoop in het hart van de Hartnevel (IC 1805), gelegen in het sterrenbeeld Cassiopeia. Deze sterrenhoop ligt ongeveer 7500 lichtjaar van de aarde verwijderd.
    Melotte 15 bevat enkele zeer jonge, hete blauwe superreus-sterren die slechts 1,5 miljoen jaar oud zijn.

    Enkele van de sterren in Melotte 15 zijn bijna 50 keer zo massief als onze zon. De krachtige sterrenwinden en straling van deze massieve sterren hebben de omliggende gas- en stofwolken in de nevel gesculpteerd.

    De Hartnevel zelf is een HII-gebied, wat betekent dat het een regio is van geïoniseerd waterstofgas, en het is een van de meest iconische nevels aan de hemel vanwege zijn hartvormige verschijning.



    Melotte 15 by Rudy M., on Flickr

    Een andere processingstechniek toegepast op de RAW data zonder de groen component en nog wat ander sleutelwerk


    Melotte 15 by Rudy M., on Flickr

    Apparatuur:
    Optiek: Skywatcher Quattro 250 (gemodifieerd)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Volgcamera: Omegon C2000 + 50/250 refractor
    Filters: Optolong L-eXtreme

    Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

    Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Photoshop CC​
    Last edited by Rudy M.; 1 oktober 2024, 08:48.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Prima registratie Rudy, de afwerking qua kleuren vind ik persoonlijk wat minder geslaagd maar dat is puur kwestie van smaak uiteraard
    Technisch weer een hele knappe uitvoering
    En eigenlijk best grappig om deze uitsnede te zien, ik heb een paar weken terug ook eentje van dit target gemaakt en had ongeveer dezelfde uitsnede, mijn afbeelding werd goed onthaald

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Prima registratie Rudy, de afwerking qua kleuren vind ik persoonlijk wat minder geslaagd maar dat is puur kwestie van smaak uiteraard
      Technisch weer een hele knappe uitvoering
      En eigenlijk best grappig om deze uitsnede te zien, ik heb een paar weken terug ook eentje van dit target gemaakt en had ongeveer dezelfde uitsnede, mijn afbeelding werd goed onthaald

      grts
      Sieg
      Door de aanpassingen is de Newton spiegeltelescoop aanzienlijk scherper en contrastrijker geworden.
      De gemiddelde HFR (Half Flux Radius) is gedaald van 3,8 naar 3,4.
      We zijn nu op zoek naar een betere focusser. De standaard focusser van Skywatcher is ondermaats en vereist te veel onderhoud om regelmatig af te stellen.
      Op dit moment bereik ik een R² Threshold van 0.98 direct na het afstellen, maar na verloop van tijd neemt deze af en is opnieuw bijstellen noodzakelijk.
      De Omegon refractor beschikt over een focusser met tandheugel, wat veel beter is. In de brochure van de Quattro wordt ook zo'n focusser getoond, maar dat was alleen bij de eerste serie; nu is er een standaard Crawford focusser geïnstalleerd.

      Voor deze afbeelding heb ik bewust de groene component behouden; het is eens een afwisseling van de vaak geziene blauw/rode tinten.
      Om de woorden van NASA te gebruiken bij hun Hubble-palet: "Omdat we het visueel niet kunnen waarnemen, kennen we de exacte kleuren niet."
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Toch weer een mooi beeld met veel detail ! Zo zie ik ze gewoonlijk niet op Flickr of daar post men gewoonlijk waziger dingen. Is het niet helemaal raelistisch qua kleur of zo ? ik zal het niet zeggen
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

          Door de aanpassingen is de Newton spiegeltelescoop aanzienlijk scherper en contrastrijker geworden.
          De gemiddelde HFR (Half Flux Radius) is gedaald van 3,8 naar 3,4.
          We zijn nu op zoek naar een betere focusser. De standaard focusser van Skywatcher is ondermaats en vereist te veel onderhoud om regelmatig af te stellen.
          Op dit moment bereik ik een R² Threshold van 0.98 direct na het afstellen, maar na verloop van tijd neemt deze af en is opnieuw bijstellen noodzakelijk.
          De Omegon refractor beschikt over een focusser met tandheugel, wat veel beter is. In de brochure van de Quattro wordt ook zo'n focusser getoond, maar dat was alleen bij de eerste serie; nu is er een standaard Crawford focusser geïnstalleerd.

          Voor deze afbeelding heb ik bewust de groene component behouden; het is eens een afwisseling van de vaak geziene blauw/rode tinten.
          Om de woorden van NASA te gebruiken bij hun Hubble-palet: "Omdat we het visueel niet kunnen waarnemen, kennen we de exacte kleuren niet."
          Ja inderdaad de focusser is een gekend euvel op de Quattro, en een deftige focusser is toch wel heel belangrijk, ik heb gelukkig nog geen problemen ondervonden

          Qua kleuren snap ik je volledig, daarmee ook dat ik schreef dat het puur een kwestie van smaak is

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Ik ken er niets van ,maar ik kijk telkens met verwondering en bewondering

            Comment


            • #7
              Ik heb hier absoluut geen verstand van en kan alleen maar zeggen dat ik het mooi vind. Constructieve feedback heb ik niet. Hopelijk vindt je het ook leuk wanneer iemand het gewoon mooi vindt.
              A photo a day keeps the doctor away.
              Sonygebruiker
              https://www.ginaheynze.nl/

              Comment


              • #8
                Wat ik me soms afvraag: zo'n "stofwolk", is dat het resultaat van de explosie van een ster?
                En hoe groot was die eerste ster dan, dat er daaruit meerdere grote sterren gevormd kunnen worden?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
                  Wat ik me soms afvraag: zo'n "stofwolk", is dat het resultaat van de explosie van een ster?
                  En hoe groot was die eerste ster dan, dat er daaruit meerdere grote sterren gevormd kunnen worden?
                  Ja, een "stofwolk" of nevel kan inderdaad het resultaat zijn van de explosie van een ster. Er zijn verschillende soorten nevels, en ze ontstaan op verschillende manieren.
                  Een van de meest bekende soorten is de supernovarest, die ontstaat wanneer een massieve ster aan het einde van zijn leven explodeert in een supernova.
                  Deze explosie werpt enorme hoeveelheden gas en stof de ruimte in, wat een nevel vormt. (één van de bekendste in de buurt is de sluiernevel klik)

                  Wat betreft de grootte van de oorspronkelijke ster: de sterren die supernova's veroorzaken, zijn meestal minstens acht keer zo massief als onze zon.
                  Deze massieve sterren hebben genoeg materiaal om na hun explosie nieuwe sterren te vormen.
                  De nevel die ontstaat, kan dan weer samentrekken onder invloed van zwaartekracht en nieuwe sterren vormen.

                  Echter, reflectienevels zoals de Hart- en Zielnevels, waar Melotte 15 een deel van is, zijn gebieden waar nieuwe sterren worden geboren.
                  De Hart- en Zielnevels bevatten grote hoeveelheden gas en stof die samenklonteren onder invloed van zwaartekracht, wat uiteindelijk leidt tot de vorming van nieuwe sterren. (Hart- en zielnevels klik)

                  Dus, terwijl supernovaresten het resultaat zijn van sterexplosies, zijn reflectienevels zoals de Hart- en Zielnevels gebieden waar nieuwe sterren ontstaan uit de samenklontering van gas en stof.
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Mooie update Rudy en deze is meer "mijn" smaak
                    Trekt trouwens nu nog meer op mijn eigen opname van Melotte 15

                    Trouwens goede uitleg van nevels en vormende sterren !

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      IK sta telkens weer verwonderd van je knappe beelden, zoveel in te ontdekken!

                      Comment


                      • #12
                        Deze mooie foto in de HoF. Proficiat!
                        groetjes, moniq (BD1321BE)

                        A picture paints a thousand words

                        Comment

                        Working...
                        X