Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Olifantenslurfnevel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] De Olifantenslurfnevel

    Ik verzin die namen echt niet, The Elephant's Trunk nebula (in het Engels klinkt het wat beter ) of ook bekend als IC 1396A, is een indrukwekkende concentratie van interstellaire gas- en stofwolken binnen de grotere geïoniseerde gasregio IC 1396.
    Deze nevel bevindt zich in het sterrenbeeld Cepheus, op ongeveer 2.400 lichtjaar afstand van de aarde.

    De nevel dankt zijn naam aan zijn opvallende vorm, die doet denken aan de slurf van een olifant. Deze vorm wordt veroorzaakt door de interactie van de dichte wolk met de intense straling van de nabijgelegen, massieve ster HD 206267.
    Deze ster, een blauw meervoudig stersysteem, ioniseert en verlicht de rand van de wolk, waardoor de karakteristieke heldere rand ontstaat.

    De Elephant's Trunk Nebula is een actieve stervormingsregio. Binnen en rondom de nevel zijn meer dan 250 jonge sterren geïdentificeerd, waarvan sommige minder dan 100.000 jaar oud zijn.
    Deze jonge sterren worden gevormd door de hoge druk en compressie binnen de nevel, veroorzaakt door de straling en winden van de omliggende sterren.

    De nevel werd voor het eerst gedetailleerd waargenomen en beschreven door astronomen met behulp van de Spitzer Space Telescope, die in staat was om door de stofwolken heen te kijken en de jonge sterren en protosterren binnen de nevel te onthullen.



    The Elephants Trunk by Rudy M., on Flickr
    Apparatuur:
    Optiek: Skywatcher Quattro 250 (gemodifieerd)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Volgcamera: Omegon C2000 + 50/250 refractor
    Filters: Optolong L-eXtreme

    Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

    Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Photoshop CC
    Last edited by Rudy M.; 21 september 2024, 10:41. Reden: typo
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Staat er mooi op Rudy, mooie kleuren heb je erin gestoken
    Strakke sterren, zo te zien staat nu alles heel goed afgeregeld

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Knap beeld !
      En zo leren we nog wat bij op onze oude dag
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Weer een prachtfoto van het verre onbekende ,Ik vraag mij soms af hoe men wetenschappelijk aan al die info geraakt ,het is zo ver van ons ,vele sterren zijn intussen al verdwenen ,men is er zelf nooit geweest . Kortom voor mij als ik naar de ruimte kijk is dat iets onbereikbaar en ver boven het menselijk verstand .De wetenschap staat ver maar hoeveel van die theorie'n kunnen echt gestaafd worden ,in hoever zit men erop of ernaast !
        Nog een vraag wat is er na het einde in het heelal .........
        Last edited by bopatje; 22 september 2024, 22:12.

        Comment

        Working...
        X