Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heksenbezems en Aliens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heksenbezems en Aliens

    Dit is de Sluiernevel, met bovenaan de "Heksenbezemnevel" en onderaan de "Alien"
    Het resultaat van vier nachtjes (eindelijk weer heldere nachten) fotonen pakken. Deze afbeelding bestaat uit een mozaïek van twee beelden, met elk een stack van een 160-tal beelden met 4 minuten sluitertijd.
    Om de opnames te maken gebruikte ik een dual smalband filter in blauw en rood licht.

    De sluiernevel is een restant van een supernova, een ster die een paar duizend jaar geleden (5000-8000j) met een big bang uiteenspatte.
    Via Hubble heeft NASA de snelheid van de nevel proberen te meten en ze schatten dat die aan 800.000 Km/uur uitdijt. Aan die snelheid ben je vanaf hier op een half uurtje op de maan .

    Mocht je hem kunnen waarnemen, in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus) dan zou die visueel een 6-tal maal de diameter van de volle maan hebben.



    The Veil Nebula by Rudy M., on Flickr

    Apparatuur:
    Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO 294 MC PRO (Sony sensor 11mp - 4.68µm)
    Filter: Optolong L-eXtreme
    Volgsysteem: ZWO Off Axis Guider + ZWO ASI 290MM mini (camera)
    Telescoop: Omegon APO AP 76/342 ED triplet

    Software opname: N.I.NA.; Phd²; EQMOD; ASTAP
    Software postprocessing: DSS; Pixinsight; Photoshop
    Last edited by Rudy M.; 10 augustus 2024, 14:15.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Bijzonder indrukwekkend, zowel de foto als de uitleg en de apparatuur die je er voor nodig hebt, om maar van het geduld en toewijding te zwijgen. Ik neem aan dat de voldoening ook bijzonder groot is.

    Comment


    • #3
      De techniek is voor mij abacadabra, maar het beeld is wel indrukwekkend om te zien..
      Als je het wetenschappelijk bekijkt dat er ooit een big bang was en dat de essentiële​ bouwstoffen van de mens in de sterren zijn ontstaan zou je kunnen zeggen dat de foto een 'soort van Selfie' is van ons..


      Rob,

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
        De techniek is voor mij abacadabra, maar het beeld is wel indrukwekkend om te zien..
        Als je het wetenschappelijk bekijkt dat er ooit een big bang was en dat de essentiële​ bouwstoffen van de mens in de sterren zijn ontstaan zou je kunnen zeggen dat de foto een 'soort van Selfie' is van ons..


        Rob,
        Knap, en dat is inderdaad een doordenkertje ook van Rob, het had vele kanten kunnen opgaan
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Prima vastgelegd Rudy, persoonlijk had ik wel wat (meer) sterreductie gedaan, zeker vanwege de narrowband sterren

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            hier toon je weer eens hoe wonderbaarlijk ons zonnestelsel is ,maar even mysterieus en vooral ver boven ons verstand ,we weten al iets maar ook volgens mij bijna niets ! knap werk

            Comment


            • #7
              Schitterend beeld!
              Groeten,
              Fabrice,
              Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

              Comment


              • #8
                Dank je voor de reacties
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Schitterende foto en proficiat met je Hof-nominatie

                  Comment


                  • #10
                    Proficiat, terechte HoF

                    Comment


                    • #11
                      Gezien in de HoF.
                      Proficiat!​
                      groetjes, moniq (BD1321BE)

                      A picture paints a thousand words

                      Comment

                      Working...
                      X