Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtende nachtwolken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Lichtende nachtwolken

    Wat een geluk dat het dit jaar voor een tweede keer voorkwam ,het is iets heel uitzonderlijk .
    Toen ik de foto van PPPicturers zag vond ik het heel spijtig dat ik toen niet in mijn kleren was gesprongen en het veld in gedoken ,ik had toen wel enkele foto's door het raam genomen met smartphone .
    Nu kreeg ik een tweede kans en heb die met beide handen gegrepen .
    12h s'nachts en had zelfs geen hoge iso nodig .
    Lichtende nachtwolken zijn "wolken" die bestaan uit ijskristallen die zich vormen rond stofdeeltjes van oa vulkanisch stof of meteorieten stof en bevind zich op 80km hoogte in de mesosfeer ,
    doordat de zon maar juist onder de horizon komt ,reikt het licht nog juist tot aan deze wolken die zo voor een oplichtend zilverkleurig effect zorgen .
    ze hebben ook een soort ribbelstructuur door de hoge windsnelheid op die hoogte .
    Graag doorklikken voor juist scherpte

    .




    Dank voor het kijken
    Last edited by bopatje; 30 juni 2024, 09:09.

  • #2
    Heel mooi, nog niet gelukt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Mooi! ​​​​​​
      Ik heb ze donderdag ook gezien vanuit mijn tuin. Maar ze waren te laag aan de horizon om iets van compositie te vinden.

      ​​​​​​
      Nikon D3300 - Nikon D7200

      Comment


      • #4
        Heel mooi fenomeen en ook vastgelegd.... leuk ook om de opkomende sterretjes al te zien opduiken...

        Rob,

        Comment


        • #5
          Speciaal fenomeen, mooi neergezet hier.

          Comment


          • #6
            Staan er mooi op Patrick, ik heb ze vrijdagnacht ook gezien toen ik terug kwam van Oostende
            Ook deze morgen toen het nog donker was waren er alweer enkele te zien tussen de gewone bewolking in
            Meestal krijg je toch wel enkele tientallen kansen per jaar om ze te zien, maar in ons meestal bewolkte landje moet je dan op hetzelfde moment geluk hebben
            De meeste waarnemingen komen bvb uit Ierland en Schotland, daar bijna dagelijks zichtbaar de afgelopen tweetal weken

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Ben blij dat je ze ook hebt weten vast te leggen. Ikzelf was die avond ook onderweg, maar moet de eindresultaten nog verwerken. Het is in onze streken dit jaar nog maar een drietal keren te zien geweest. Meer naar het noorden heb je inderdaad meer kans, in een groter deel van het seizoen, maar ook niet elke nacht. Glendale app is daarbij een goede hulp.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
                Ben blij dat je ze ook hebt weten vast te leggen. Ikzelf was die avond ook onderweg, maar moet de eindresultaten nog verwerken. Het is in onze streken dit jaar nog maar een drietal keren te zien geweest. Meer naar het noorden heb je inderdaad meer kans, in een groter deel van het seizoen, maar ook niet elke nacht. Glendale app is daarbij een goede hulp.
                Op het ogenblik staat de teller voor onze streken op 7x Pol, en dat is op 2 weken tijd ;-)
                Meeste personen denken dat lichtende nachtwolken enkel na zonsondergang te zien zijn maar een uurtje voor zonsopkomst heb je zelfs nog meer kans ;-)

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Dit prachtig natuurfenomeen heb je hier perfect weergegeven Patrick!

                  Comment

                  Working...
                  X