Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtende nachtwolken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Lichtende nachtwolken

    Lichtende nachtwolken zijn de hoogste wolken die we aantreffen op aarde. Ze worden gevormd door ijskristallen, op een hoogte van ongeveer 85km boven het aardoppervlak. Ze zijn enkel zichtbaar wanneer de aarde en de onderste lagen van de atmosfeer al in de aardschaduw liggen, maar de allerhoogste lagen nog niet. Op dat moment worden ze zichtbaar doordat ze nog beschenen worden door de zon, die dan ongeveer 10
    -13 graden onder de horizon staat. Ze zouden volgens sommigen zeldzamer zijn dan aurora - je kan ze slechts een 15-tal dagen per jaar zien - maar ze zijn wel met het blote oog zichtbaar, zelfs in gebieden met stevige lichtvervuiling - op voorwaarde dat je een uitzicht hebt op de horizon.

    Foto gemaakt bij het gemaal van Kampen aan de Westerschelde

    by Pol Put, on Flickr

  • #2
    Staan er mooi op hoor, zeer knappe opname
    Zeldzamer dan de Aurora, tjah hangt er vanaf waar je woont hé ... voor onze contreien is een mooie aurora zeldzamer naar mijn gevoel
    NLC's zijn wel meer zichtbaar maar zeker niet altijd zo duidelijk zoals jij ze hier hebt kunnen vastleggen
    Ook hier in België waren ze afgelopen week een paar keer te zien, zelfs boven Parijs en dat is zeker héél erg uitzonderlijk

    Trouwens, ook voor mij een bekend plekje aldaar ;-) ... dat we elkaar nog nooit zijn tegengekomen als ik al je locaties zo voorbij zie komen met je foto's

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 26 juni 2024, 02:25.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Mijn oordeel?
      Simpelweg een heel mooie foto, mijn mond viel open toen ik ernaar keek.


      Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

      Comment


      • #4
        Mooi natuurfenomeen, mooi vastgelegd.
        Grt, Ingrid.
        Ingrid Vekemans Photography
        Kleinschalige Fotografieworkshops, Fotosafari's en Privé Coaching
        http://www.ingridvekemans.com

        Comment


        • #5
          mooi, gevuld beeld
          mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
          nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
          https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

          Comment


          • #6
            Zeer knap!

            Comment


            • #7
              mooie uitleg en heel knap vastgelegd...

              Comment


              • #8
                prachtig vastgelegd , Ik werd gelukkig ook via de watchapp groep van weerman Geert Naessens s'nachts verwittigd dat het fenomeen zichtbaar was (12h s'nachts) Ik kon op dit moment nergens geen en heb dan dit prachtig verschijnsel bekeken door een raam die richting kust uitkeek ,Ik heb hem ook op foto maar kwalitatief niet zo mooi omdat ik met smartphone gefotografeerd heb .Maar het was mooi om te zien !

                Comment


                • #9
                  Prachtig Ik probeer ze zelf al een aantal jaar te fotograferen, of zelfs maar te zien. Maar dat is tot nu toe nog niet gelukt
                  Nikon D3300 - Nikon D7200

                  Comment


                  • #10
                    Had er nog nooit van gehoord - knap vastgelegd
                    mijn website : klik

                    Comment


                    • #11
                      Mooi gedaan!

                      Comment

                      Working...
                      X