Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Noorderlicht boven België in de nacht van 10 Mei 2024

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het Noorderlicht boven België in de nacht van 10 Mei 2024

    Zoals de meesten al zullen vernomen hebben heeft er van Vrijdagnacht op Zaterdag boven Europa iets uitzonderlijks afgespeeld, één van de mooie facetten van onze natuur.
    Ik stond zelf buiten foto's te maken met de telescoop van M82 toen ik in de verte rond een uur of 10 iets groen zag oplichten.
    Met enige twijfel toch maar wat materiaal in de auto gegooid en naar de voor mij donkerste locatie gereden die ik ken.
    Ik zag dat de groene kleur zelfs al visueel zichtbaar begon te worden toen ik ter plaatse kwam.
    Dus vlug materiaal opstellen dan maar, al wat testshots maken en afwachten, fingers crossed ...
    Wat er zich toen net rond middernacht begon te manifesteren was één van de zwaarste Aurora's die ooit boven onze contreien heeft plaatsgevonden.
    Ik stond daar helemaal alleen te genieten, visueel was Het Noorderlicht zelfs in alle windrichtingen te zien, dat is iets heel uitzonderlijk voor onze contreien
    Ik heb wel redelijk wat foto's gemaakt maar wel met de draadloze afstandsbediening in mijn handen terwijl ik met open mond alle kanten aan het opkijken was.
    Ik laat hier een plaatje zien voor de mensen die het gemist hebben, hier is amper nabewerking op toegepast en kwam dus zo uit de camera.
    Hier heb ik recht omhoog naar het zenit gefotografeerd met duidelijk de Grote Beer als referentie.
    Normaal plaats ik amper nog iets op het forum maar deze kon ik niet achterwege laten

    ps. Het verwonderde mij wel dat hier nog niet meerdere opnames van dit hoogst unieke moment werden geplaatst
    Ik zag wel dat pppictures ook op dat moment ergens van dit spektakel aan het genieten was, dus vermoed ik wel dat er nog meer foto's hiervan zullen volgen van hem.

    Voor degenen die het gemist hebben, de zonneactiviteit is nog steeds in stijgende lijn met haar 11jarige cyclus, men verwacht dat de piek gehaald wordt eind dit jaar
    Dus er komen zeker nog meer kansen aan, hou de apps in de gaten !

    Enjoy !



    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 13 mei 2024, 22:40. Reden: Foutje in de link = kwaliteitsverlies
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Inderdaad. Het was de eerste keer dat ik noorderlicht ten zuiden van mezelf zag, met het blote oog, en dan nog in onze eigen lage landen.
    Toch waren er ook deze keer mensen die te vroeg opgaven. Op de plek waar ik stond, was de eerste uitbarsting er eentje met rood en groen licht. Tegen middernacht minderde de activiteit even, en iedereen ging naar huis - mede doordat de wolken leken op te komen aan de horizon. Maar niet veel later priemden er sterren doorheen die sluier, dus kon ie niet heel dik zijn. wat later verdwenen de wolken, en startte het tweede gedeelte dat ongezien was. Slechts 1 persoon was zich ondertussen bij me komen voegen, en samen hebben we met de mond open staan kijken.

    Comment


    • #3
      Mooie kleuren
      Toch iets speciaals dat noorderlicht he.

      Comment


      • #4
        Oh man wat een beeld, door de vele hoeveelheid aan kleuren oogt hij zelfs nog mooier dan in het Noorden , top en deze keer hoop Ik tot maandag!

        Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Rays from heaven, prachtig schouwspel...


          Rob,

          Comment


          • #6
            Ho , die is knap seg. Ik kan me wel voor mijn hoofd slagen dat ik dit moeten missen heb.
            Siegfried , petje af !

            Johan

            Comment


            • #7
              Knap gedaan, echt speciaal zo

              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Waaw, prachtig met al die kleuren!
                I
                Nikon D3300 - Nikon D7200

                Comment


                • #9
                  Uitzonderlijke mooie foto , bedankt Siegfried om dit te delen op het forum

                  Mvg , Pierre

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                    Ho , die is knap seg. Ik kan me wel voor mijn hoofd slagen dat ik dit moeten missen heb.
                    Siegfried , petje af !

                    Johan
                    Bedankt Johan,
                    Niet getreurd er komen nog dagen aan ;-)

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Heel erg knap
                      mijn website : klik

                      Comment


                      • #12
                        Proficiat met je hof.

                        Comment


                        • #13
                          Schitterend resultaat. Proficiat met je HoF!
                          Zie ook flickr

                          Comment


                          • #14
                            kleurrijk en juist moment proficiat met je Hof!

                            Comment


                            • #15
                              Eindelijk ,maakt mijzelf blij dat deze mooie foto een plaatsje gekregen heeft in de eregalerij ,proficiat

                              Comment

                              Working...
                              X