Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aurora 10 mei - start van de show

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Aurora 10 mei - start van de show

    Dit was vrijdagavond iets voor elven een van de eerste beelden waarop de aurora bij ons (Cadzand) zichtbaar werd. Het licht van de ondergaande zon is nog niet helemaal uit de hemel, en de ondergaande maan staat nog boven de horizon. Voor onze streken relatief uitzonderlijk dat je in die richting (noordwesten) het noorderlicht moet gaan zoeken, maar het was slechts de aanzet van een uitzonderlijke nacht, zo bleek later.

    Moonset aurora
    by Pol Put, on Flickr








  • #2
    Een uitzonderlijk moment mooi kunnen vastleggen ,raar dat als je het in onze streken ziet rood is ipv groen wat het eigenlijk nog uitzonderlijker maakt ,ik heb al heel veel foto's zien voorbijgaan ,tot in de ardennen toe ,ook deze is prachtig

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
      Een uitzonderlijk moment mooi kunnen vastleggen ,raar dat als je het in onze streken ziet rood is ipv groen wat het eigenlijk nog uitzonderlijker maakt ,ik heb al heel veel foto's zien voorbijgaan ,tot in de ardennen toe ,ook deze is prachtig
      Het rode zit hoger in de hemel, en is vanuit onze streken dus 'beter' te zien als het noorderlicht meer naar het noorden ligt. Als je ter plekke bent, zie je de lagere delen beter (die bij ons dikwijls onder de horizon vallen). Deze keer was echter helemaal anders. Op dit beeld nog niet (al denk ik dat er wel een tintje groen is), maar op latere beelden zie je rood, groen, blauw, en paars. Die komen er allicht aan wanneer ikzelf meer tijd heb gehad voor selectie en bewerking.

      Comment


      • #4
        Het was inderdaad een uitzonderlijke nacht, eentje die je niet meer gaat vergeten, dat weet ik wel zeker
        Het Noorderlicht dat 1n onze contreien langs alle windrichtingen te zien was is heel uitzonderlijk zelfs
        Ik heb berichten gekregen vanuit de Ardennen, Frankrijk en zelfs Spanje van collega's die het Noorderlicht te zien kregen.
        Zelf zat ik in onze donkere polders en werd omringt door Noorderlicht dat visueel bijna even sterk was dan op de camera, maar ik zat dan ook wel in een heel erg donkere locatie.
        Ik was nog aan het twijfelen om ook richting Cadzand-Breskens te gaan maar daar was/is het minder donker en ben dus wijselijk daar gebleven
        Ben in ieder geval met beelden thuisgekomen die voor een buitenstaander als onmogelijk zal worden beschouwd

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 12 mei 2024, 22:11. Reden: typo's = dikke vingers ...
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
          Een uitzonderlijk moment mooi kunnen vastleggen ,raar dat als je het in onze streken ziet rood is ipv groen wat het eigenlijk nog uitzonderlijker maakt ,ik heb al heel veel foto's zien voorbijgaan ,tot in de ardennen toe ,ook deze is prachtig
          bopatje Ik zou het hier volledig kunnen uitleggen maar een link is toch wel makkelijker
          Voor de mensen die zich afvragen waar de verschillende kleuren vandaan komen in het Noorderlicht, bij deze


          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            heel mooi in beeld gebracht

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Ik was nog aan het twijfelen om ook richting Cadzand-Breskens te gaan maar daar was/is het minder donker en ben dus wijselijk daar gebleven
              Een handige hulp daarbij is de site lightpollutionmap.info
              Die toont waar de lichtvervuiling zit. Op basis daarvan ga ik geregeld naar de verdronken zwarte polder (Nieuwvliet), of net stukje cadzand net ernaast. Dat zijn de donkerste plekjes in de streek, met ook nog eens een donker stuk ten noorden van je (Noordzee) Ga je bvb al maar naar Breskens, zit je al met meer lichtvervuiling en Vlissingen ten noorden van je. Ook in de polders is dat zo Maar helaas, de zwarte polder kan ook nog steeds niet tippen aan bvb de waddeneilanden.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht

                Een handige hulp daarbij is de site lightpollutionmap.info
                Die toont waar de lichtvervuiling zit. Op basis daarvan ga ik geregeld naar de verdronken zwarte polder (Nieuwvliet), of net stukje cadzand net ernaast. Dat zijn de donkerste plekjes in de streek, met ook nog eens een donker stuk ten noorden van je (Noordzee) Ga je bvb al maar naar Breskens, zit je al met meer lichtvervuiling en Vlissingen ten noorden van je. Ook in de polders is dat zo Maar helaas, de zwarte polder kan ook nog steeds niet tippen aan bvb de waddeneilanden.
                Inderdaad handige site voor mensen die het niet weten
                Nadeel hier bij ons bvb Cadzand of Zwarte Polder is dat Vlissingen met daarrond de toeristisch populaire dorpjes aan de overkant liggen en die geven toch redelijk wat lichtvervuiling
                Hier in onze contreien is het sowieso heel erg moeilijk om een echt donkere locatie te vinden, gelukkig hebben we filters om die lichtvervuiling voor een groot deel te onderdrukken
                Uiteraard kan je dit soort filter moeilijk gebruiken bij Het Noorderlicht/Aurora
                Je kan uiteraard altijd in postprocessing de lichtvervuiling naar beneden halen, doch dat valt dan wel op

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Knap !
                  Ik vond het jammer dat ik zelf niet weg kon die nacht ...
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Knap. Ook mooi dat je er echt een totaal beeld van hebt met mooie voorgrond!

                    Comment

                    Working...
                    X